Alt hvad du skal bruge er et tekstbureau
Under 2% af alle sider på internettet bliver læst til ende, fordi de ikke anvender de gode råd, du kan få i denne artikel: Skriv i et kortfattet, aktivt sprog, brug mange mellemrubrikker, korte afsnit, og skriv til mennesker, ikke til søgemaskiner!Det sprog du bruger, når du skriver tekster til hjemmesider – eller webtekster, som vi kalder dem – er kort, kontant og uden fyldord og de sædvanlige flosker, du så tit kan læse i trykte tekster.
Sproget skal være aktivt og tale direkte til læseren. Så undgå kancellisprog, brug talesprog og “du” i stedet for “man”. Alt efter din målgruppe bør du også undgå fagudtryk og alt for lange og akademiske ord. Findes der et kortere og mere almindeligt ord, så brug det!
Skriv til mennesker, ikke til søgemaskiner
I mange år var det vigtigt at sørge for at placere de søgeord, man gerne ville findes på, på en bestemt måde i teksten. Så vægtede de mest hos Google og de andre søgemaskiner. Det gav frygtelig knudrede og dårlige tekster uden nogen form for rød tråd.
I dag straffer Google heldigvis dem, der stadig ikke har lært at skrive til mennesker og stadig skriver til søgemaskiner. Samtidig måler de også på, om folk kommer tilbage til siden med søgeresultater meget hurtigt, efter de har klikket på linket til din side. For så har du nok ikke besvaret det spørgsmål, folk søgte svar på. Så husk: Skriv dine tekster, så de besvarer de spørgsmål eller ord, folk har søgt efter på Google, for at lande på din side.
Overskriften skal fange læseren
Den allervigtigste tekst på siden er overskriften. Det er den, der skal fange din læser – og at vi mener det ganske alvorligt, understreges af at 80% af dine besøgende aldrig vil læse andet på din side end overskriften. Så sørg for, at den virker så spændende og interessant som muligt.
Det kræver, at du kender din målgruppe og hvilke emner, de søger efter viden om. Hvad er deres behov, deres frygt, deres drømme, og hvad vil de gerne have ud af at læse din tekst? Ved du ikke det, kan du ikke formulere en kort og præcis overskrift, der er så konkret, at den får artiklen til at fremstå som svaret på deres søgning.
Overskriften skal nemlig klart signalere, at det her indhold er relevant for læseren, så læseren ved “what’s in it for me”. Kan du samtidig få indgydt noget vigtighed i overskriften, der gør det ekstra vigtigt, at læseren får læst artiklen, så er du godt på vej til at kunne holde læseren på siden.
Manchetten skal give artiklens budskab og sælge indholdet
Har du gjort et godt stykke arbejde med overskriften, vil næsten alle 20% af læserene, der blev på siden, gå videre til at læse manchetten eller det første afsnit af artiklen. Resten vil skimme mellemrubrikkerne, men det kommer vi tilbage til om lidt.
Alt for mange glemmer at fremhæve en tydelig manchet på deres side. Det er en skam, for en god og tydelig fremhævet manchet, får flere til at blive på siden.
Manchetten skal give læseren de hovedpointer, du ønsker, at de som minimum skal huske fra artiklen. Den skal kort sagt være et resume og på samme tid være en salgstale for resten af artiklen. Det kan være svært at skrive, for samtidig skal manchetten ikke være så lang, at den skræmmer læseren væk.
For selv om du har fået dem til at læse manchetten med en god overskrift, så falder 10% af de besøgende fra, så snart de har læst manchetten. Men så har du da i det mindste fået givet dem de vigtigste pointer – og hvem ved, måske kommer de så tilbage efter resten en dag, hvor de har mere tid.
Mellemrubrikken giver overblikket
Dem der ikke startede med at læse manchetten og de resterende 10%, der stadig er blevet hængende, vil nu begynde at skimme mellemrubrikkerne, for at sikre sig at artiklen nu også lever op til det, du har lovet dem i overskriften og manchetten.
Sørg for at opdele din artikel i mange, korte enheder med hver deres mellemrubrik. Altså: Brug mange mellemrubrikker, og sørg for, at hver enkelt mellemrubrik opsummerer de vigtigste pointer fra de afsnit, der står under mellemrubrikken og samtidig leder læseren videre ned gennem artiklen.
Læseren skal kort sagt kunne få hovedpointerne og se den overordnede struktur i artiklen, bare ved at læse mellemrubrikkerne. Selve brødteksten fungerer som uddybning, og den skimmende læser kan så dykke ned i de afsnit, der er relevante for vedkommende.
Et meget almindeligt SEO-trick er at sørge for at det vigtigste søgeord, du gerne vil findes på, indgår i mellemrubrikkerne. Det er stadig gangbart, men gør det kun i en enkelt eller to mellemrubrikker, ellers opfatter Google det som unødig brug af søgeordet.
Brødteksten opdeles i korte sætninger og korte afsnit
Som vi allerede har været inde på, skal din brødtekst trimmes for unødige ord og floskler, og hver sætning skal være kort og kontant. Prøv om du kan få hver enkelt sætning til at indgå som led i en kæde, så teksten hele tiden leder læseren videre til næste sætning og næste afsnit.
Brug mange korte afsnit, så teksten virker overkommelig at skulle læse. Ingen orker at læse en lang smøre, og på en skræm vil du helst have mulighed for at give øjnene en lille pause med korte mellemrum, så de ikke bliver trætte og tørrer ud. Det gør du med korte afsnit.
Tænk også på dem, der bare skimmer din tekst. Sørg for at starte hvert afsnit med det vigtigste først. Så er du sikker på, at de får alle de vigtigste detaljer med, når de stopper op og skimmer et afsnit, fordi mellemrubrikken har fanget deres opmærksomhed.
Brug punktopstillinger til opremsninger
Skal du remse noget op, eller har du brug for at give overblik over mange detaljer, så brug punktopstillinger. Det er nemt at skimme og overskue og giver derfor bedre overblik end en tekst, der fortsætter ud i en lang køre.
Underbyg tekstens troværdighed med eksterne links
Skal du gøre din tekst så troværdig som mulig over for læseren – og Google – så skal du indsætte eksterne links til dine kilder eller give interne links til andre steder på din hjemmeside, hvor læseren kan finde yderligere information.
Google måler din teksts relevans på, hvad du linker til, samt hvor meget mere indhold, du har om emnet. Jo flere sider du har om et emne, og jo mere troværdige kilder du linker til, jo bedre en brugeroplevelse giver Google ved at sende folk til din side. Det er vejen til en høj placering i søgeresultaterne.
Men husk at skrive ordentlige ankertekster – den tekst dine besøgende skal klikke på for at komme videre til den side, du linker til. Fald ikke for at bruge klassikeren med “klik her”, men skriv i stedet en kort beskrivelse af, hvad det er, den besøgende kommer frem til, når de klikker på linket.
Afslut med et klart call-to-action
“Call-to-action”-tekster hører ikke bare til i en salgstekst. Alle dine artikler og tekster bør afslutte med at pege læseren i en ny retning. Hvad skal han læse som det næste på din side, eller hvad kan han eller hun prøve for at afprøve sandheden af det, du har skrevet om i artiklen?
Tænker du dig godt om, kan du altid finde et godt call-to-action for de små 2% af dine besøgende, der ender med at læse hele din artikel til ende. Resten er faldet fra undervejs, enten fordi de ikke fandt det de søgte eller måske netop derfor!
Spænder ordene ben for hinanden
Synes du, det er svært at få skrevet en ordentlig webtekst, der tiltrækker de rigtige besøgende og bliver fundet på Google. Så står vores dygtige tekstforfattere klar til at hjælpe dig. Vi kan bl.a. hjælpe dig med, at:
- Sikre den rigtige opbygning og struktur på dine tekster
- Afgøre hvilke tekster, du bør have på din hjemmeside
- Give dine eksisterende tekster et serviceeftersyn, læse korrektur og skabe bedre søgeresultater
- Researche og skrive teksterne helt fra bunden, så de rammer din målgruppe og giver dig gode placeringer i de søgninger, der er relevante for jeres virksomhed
Kontakt os i dag og få en byro-oplevelse med dine hjemmesidetekster.
Alt hvad du skal bruge er os.
Få en uforpligtende indledende snak om, hvad vi kan gøre for dig.
Mangler du en ny hjemmeside, brand identitet eller anden grafisk opgave, så lad os hjælpe dig med at komme i mål.
Sønderborg
Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg