fbpx
Vælg en side

Hvilke online marketingtrends bliver hotte i 2023

Goddag til 2023! Selv om året er nyt, er der ikke de vilde, nye trends inden for online marketing i vente – på nær et par enkelte, som går meget godt i spænd med det, som rør sig ude blandt kunderne – både på B2B og B2C-markedet. Læs med, og få mere at vide om, hvad det nye år har i posen til os, der arbejder professionelt med kommunikation og marketing.

Nu er det jo ikke sådan, at bare fordi vi har sat et nyt tal efter datoen, så forandrer verden sig med et fingerknips. Så ikke overraskende fortsætter mange af de marketingtrends og tendenser, som var sidste og forrige års nye stjerner også her i det nye år.

Endnu mere influencer marketing

Således vil vi se, at influencer marketing bliver endnu mere brugt – også i brancher, som vi ikke plejer at se det inden for. Det er alle fra HubSpot over Google og alle de store navne inden for online marketing enige om.

De er også enige om, at influencers kommer til at spille en større og større rolle inden for B2B.

For der er masser af guruer inden for stort set alle erhvervsdiscipliner, som allerede har en stor følgeskare – og som derfor for længst er begyndt at tage sig betalt for at markedsføre andres B2B-produkter. Og endnu flere, som kunne tillade sig at gøre det, men endnu ikke er blevet fristet af det, fordi de allerede tjener kassen på de produkter, de selv sælger online.

For i den sidste ende køber mennesker af mennesker, selv om mere og mere online marketing bliver automatiseret – og kan dit produkt få en anbefaling fra én, som dine kunder ser op til og respekterer, virker det lige så godt på erhvervsfolk som private. For vi har det samme hoved på med den samme krybdyrhjerne i til at træffe beslutningerne.

Aliens – en ny marketingtrend til frist movers

Hvor influencers er gammelt nyt er aliens pludselig blevet en ting, du kan tænke ind i din markedsføring

For ufoer og aliens fylder ekstremt meget i medielandskabet på grund af den megen bevågenhed, som emnet har fået hos både det amerikanske forsvar, senatet og journalisterne over there.

Samtidig har en dansk podcast ved navn Flyvende Tallerken med Frederik Dirks Gottlieb som vært og astrofysiker Anja C. Andersen som medvært, fået danskerne til at interessere sig seriøst for ufoer og liv i verdensrummet som aldrig før. Over 3 millioner downloads fortæller med al tydelighed, hvor populær podcasten er herhjemme.

Så hvor folk i gamle dage gik og grinede lidt af dem, som ”troede på ufoer”, er det pludselig blevet et stuerent emne, som alle tør tale om, tager fuldkommen seriøst, og har deres helt egen mening om.

Det medfører, at aliens ifølge trendforsker Sanne Dollerup fra Institut for Kundetyper, bliver en marketingtrend i 2023 – særligt til dem som er first movers og trendsættere.

Til Skandinavisk UFO Informations nyhedsbrev UFO-mail udtaler podcastvært Frederik Dirks Gottlieb, at han ikke er speciel overrasket over, at ufoer og aliens pludselig kan bruges kommercielt: ”Som vi kan se på vores podcasttal, er ufo-emnet enormt populært. Så det er en no-brainer for firmaer, der gerne vil have opmærksomhed at associere sig med et emne som ufoer.

Reklamér for den sag, I støtter op om

En anden ny – eller i hvert fald nyere – trend medfører, at du skal tænke din annoncering på en helt ny måde. Særligt når du skal brande din virksomhed.

For den moderne forbruger vil gerne træffe nogle mere fornuftige, bæredygtige og indflydelsesrige beslutninger. Så her kan du give dem et godt argument (eller en god undskyldning) for at købe dine produkter frem for konkurrenternes, ved at reklamere for den meningsfulde sag, som dit firma donerer penge til eller selv eksekverer i jeres forretning.

Så hold op med at reklamere for dine produkter, og reklamér for og oplys om sagen i stedet for.

Er du smart, finder du naturligvis en sag, som har en relation til det, dit firma sælger. Som f.eks. kattemadsproducenten Sheba, som er med til at finansiere genetableringen af de koralrev, som en række truede fiskearter bor i. Så er der stadig fisk til kattene.

Eller banken Lunar, som kæmper for at reducere plastikaffald, hvorfor de giver – i hvert fald deres premium-  – kunder betalingskort i metal.

Snackable videos

Ultrakorte videoer på fra 15 til 60 sekunder har længe været populære på de sociale medier og de forskellige videoplatforme. Vel at mærke ikke marketingvideoer, men videoer der kort, præcist og uden nogen form for støj kan forklare et emne, som er svært at forstå. Eller en kompliceret teknologi.

Er du smart, laver du dine ”snacks” i højformat. Så passer de til både reels på Instagram, på TicToc og i Stories på Facebook – og giver en ekstra god brugeroplevelse på mobilen, når folk ser dem på din hjemmeside, på YouTube eller hvor du nu ellers vil bruge videoen.

Employer branding

Vi har allerede skrevet om employer branding her på kommunikationsbloggen.

For i en tid, hvor der er kamp om at tiltrække de allerbedste ressourcer i branchen, er det bare med at få gjort dit firma til en lækkerbisken at arbejde i.

Det kan du gøre med en helt ny tilgang til firma-siden på LinkedIn, og ved at bruge videoer i dine jobannoncer, som promoverer de kollegaer og det firma, folk kommer til at arbejde i, hvis de få stillingen. Samt en række andre tricks, som du kan læse mere om i vores artikel om employer branding.

Kom godt fra start med 2023

Som du kan se, er der både nogle af de kendte og helt nye marketingtrends, du med fordel kan overveje, når du skal lægge marketingplanerne for det nye år.

Skal du have hjælp til det, ved du altid, hvor du kan finde os.

Vi skaber resultater,
skal vi mødes?

 

+ 45 7060 3939  /  byro@byro.dk

Wordpress webbureau
Wordpress webbureau
Hubspot bureau
Google Partner
bureau byro

Sønderborg

Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg

Kontakt os

byro@byro.dk

+45 7060 3939