fbpx
Vælg en side

Employer branding: Sådan tiltrækker du de helt rigtige talenter til den nye stilling

Alle snakker om krisetider. Men på arbejdsmarkedet er der kamp om talenterne, og det er svært at få fat i dem, som er bedst kvalificeret til jobbet. Derfor er et begreb som employer branding hottere end nogensinde før. Hvad det er, og hvordan du gør, får du 5 tips til her.

Det er dyrt at rekruttere nye folk – og i et overophedet arbejdsmarked, hvor der er kamp om talenterne, er det tit også spildte penge, fordi du oftest alligevel ikke får fat i den helt rigtige til jobbet. Uanset hvor mange penge du båler af på at blive synlig overfor de helt rigtige, og på at veje og vurdere de enkelte ansøgere.

Hvad er employer branding?

Employer branding går ud på at markedsføre din arbejdsplads, så den tiltrækker de rigtige talenter. Så i stedet for at du skal sælge dine produkter, skal du sælge dit firma ind som et godt og spændende sted at være ansat.

Det kræver, at du tager nye folk med om bordet, når markedsføringen skal planlægges. For god employer branding kræver både at du selv, HR-afdelingen og marketing- og kommunikationsfolkene i virksomheden løfter i samlet flok.

5 tips til employer branding

Effektiv employer branding kræver, at du gentænker alt lige fra jobopslag og til firmaets brug af LinkedIn. For det bedste du kan gøre, når du vil tiltrække det rigtige talent, er at give medarbejderne taletid og lade dem fortælle, hvor fedt det er at være ansat hos dig og dit firma.

1: Brug mere krudt på firmaets LinkedIn-profil

Dit firma har sikkert en profilside på LinkedIn – og hvis vi ikke tager meget fejl, sker der ikke alverden på den side, udover at den virker lidt som en slags Om os-side, hvor der måske er lidt poster om jeres produkter, gode tilbud og den slags.

Det er slut nu.

For fremover skal firmaets LinkedIn-profil være der, potentielt nye ansætte får appetit på din virksomhed.

Det betyder, at du i stedet for at snakke om jeres produkter og ydelser, begynder at slå billeder, videoer og små historier op fra hverdagen i firmaet – og deler og roser de opslag, som de ansatte slår op på deres personlige profil på LinkedIn. Det kan være opslag, hvor de enten fortæller om deres små wins i hverdagen, eller deler gavmildt ud af den ekspertise, de har opnået i jobbet eller bruger i din virksomhed.

Kort sagt: Vær ikke bange for at gøre medarbejderne til stjernerne i dit firma. Det gør det meget mere interessant at blive ansat i. For hvem vil ikke gerne være en stjerne.

Det kræver også, at du gentænker profilteksten, så den – i stedet for at være en kopi af teksten fra Om-siden på hjemmesiden (som de fleste firmaer i øvrigt har misforstået helt) – fortæller en masse om, hvordan det er at være ansat, hvilke karrieremuligheder folk får, og hvilken virksomhedskultur I har.

2. Brug video i firmaets jobopslag

Når du skriver jobopslag, tænker du typisk i at liste dine krav til de nye kandidater og de goder, som dit firma kan tilbyde. Samt skrive en masse forblommede fraser om frihed under ansvar, plads til personlig udvikling, bedre livsbalance (det er det, der hed work/life-balance før), og hvad der nu ellers er oppe i tiden.

Men det som i virkeligheden er mest interessant for nye kandidater, er at se, hvordan hverdagen i dit firma ser ud – og hvad de andre ansatte siger om dit firma.

Derfor skal du have en video med, som præsenterer virksomheden, de kollegaer, som folk kommer til at arbejde sammen med, og viser masser af ægte hverdagssituationer – og ikke bare en masse opstillede og tydeligvis indstuderede fortællinger. Og er du smart, krydrer du også videoen med kundeudtalelser, hvor tilfredse kunder fortæller om de oplevelser, de har haft med medarbejderne.

Skal du virkelig skabe det bedste indtryk, skal du udvikle 3 videoer:

  • En om stillingen
  • En om afdelingen
  • En om firmaet

Alt sammen set fra den kommende ansattes vinkel – What is in it for them!

Og husk så et link til firmaets LinkedIn-profil, så de aspirerende kandidater kan nærstudere jer noget mere.

3. Skab en spændende fortælling, folk kan se deres rolle i

Lige som kunderne typisk er ligeglade med dit firma, indtil de ved, at I kan løse deres problem, betyder det I sælger forholdsvis lidt, indtil potentielt nye kandidater har sikret sig, at I er et godt sted at arbejde.

Altså er det ikke jeres produkter, som skal spille hovedrollen, når I skriver den fortælling, som skal tiltrække de rigtige kandidater til jeres ledige stilling. Det er firmakulturen, det som I gør anderledes, den sag eller sandhed dit firma er sat i verden for kæmpe for, og hvordan I kan tilfredsstille kandidaternes drømme, behov og forventninger til deres nye arbejdsplads.

Fokuserer du på det frem for at fortælle en masse om firmaets produkter og historie, skaber du en stærk fortælling, som de helt rigtige kandidater til jobbet gerne vil spille en rolle i.

4. Annoncér på alle relevante kanaler

Lige som du sikkert målretter din annoncering for firmaets produkter og ydelser, så den rammer målgruppen så præcist som muligt, skal du gøre nøjagtig det samme, når du skal annoncere efter nyt talent.

Her kan videoerne, som du har produceret om stillingen, afdelingen og firmaet være et stærkt våben.

Post dem på de relevante sociale medier, opret annoncer på Facebook og LinkedIn, som er målrettet præcis de profiler, som du gerne vil ansætte, og gør målgrupperne så snævre som muligt. Det gør det nemmere at tilpasse annoncetekster, videoklip og så videre præcist.

Tag de kommende kollegaer med på råd. De har tit en større indsigt i, hvad der er vigtigt for netop den slags profiler, som du jagter.

5. Automatisér kandidatjagten, så du løbende tiltrækker de bedste talenter

Det er ikke altid dit jobopslag rammer den helt rigtige kandidat på et tidspunkt, hvor han, hun eller hen er klar til at søge nye udfordringer.

Så ligesom du prøver at indfange de kunder, som ikke er helt klar til at købe af dig endnu, bør du sætte en lead-magnet og noget inbound marketing ind, som løbende fanger de kandidater, som ikke er helt klar til at ansøge om et job hos jer.

Det kan gøres på den helt klassiske måde med en lead-magnet, som du giver gratis væk for folks e-mailadresse. Eller ved slet og ret at bede dem om at skrive sig op på en interesseliste. Så er de blandt de første, som får besked, når I har brug for nye folk.

Derefter kan du så sætte et eller flere flows op, som løbende holder dit firma top of mind i modtagernes jagt efter en mere spændende stilling. Og som måske ligefrem ”uddanner” dem til at blive endnu mere relevante og interesserede kandidater til den næste ledige stilling, som du slår op.

Snart din imployer branding allerede i dag

Så med en målrettet imployer branding strategi, og de ”tricks” du har fået ovenfor, bliver det meget nemmere for dig at tiltrække de helt rigtige kandidater til dit firma.

Det allervigtigste er sådan set, at du kommer i gang med både strategien og implementeringen allerede i dag. For puljen af rigtig interessante profiler, og den spændende firma-profil på LinkedIn som løbende tiltrækker talent, kommer ikke af sig selv.

De kræver, at du får sat gang i at bygge de lead-magneter og mailflows, som skal fastholde talent. Og at medarbejderne bliver aktiverede, så de poster noget mere, og du selv husker at udgive alt fra billeder af fejringen af en medarbejders runde fødselsdag og til de indsigter, wins og øvrige erkendelser, som virksomheden gør. Samt deler medarbejdernes opslag fra deres private LinkedIn-profiler.

Skal du have hjælp til din employéer branding?

Så ved du, at du altid kan tag fat i os hos BYRO.

Vi skaber resultater,
skal vi mødes?

 

+ 45 7060 3939  /  byro@byro.dk

Wordpress webbureau
Wordpress webbureau
Hubspot bureau
Google Partner
bureau byro

Sønderborg

Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg

Kontakt os

byro@byro.dk

+45 7060 3939