fbpx
Vælg en side

4 storytelling-tricks, der styrker din markedsføring

Vi forstår verden gennem fortællinger. Derfor er storytelling et af de mest kraftfulde værktøjer, du kan bruge i din markedsføring. Men ikke nødvendigvis som fortællinger i klassisk forstand. Testimonials og big data rummer også masser af fortællinger på deres helt egen måde. Og der skal ikke meget til, før vi begynder at skabe en fortælling af det, vi får at vide.

Storytelling har ikke bare været hot lige siden David Ogilvy var kongen af annoncering og marketing. Nej, storytelling har også været drivkraften bag de store verdensreligioner – og har stået for udveksling af viden mellem generationerne lige siden urtiden.

Derfor er det ikke så underligt, at vi forstår verden gennem fortællinger – og er der ingen, som giver os en fortælling, skaber vi den selv ud fra det, vi ser.

Det kan du udnytte på et hav af forskellige måder i din markedsføring. F.eks. sådan her:

1. Lad folk selv skabe en relevant fortælling

Netop fordi vi helt automatisk skaber fortællinger, bare vi har elementer nok til at gøre det, behøver du ikke pensle dine fortællinger særligt meget ud, som du anvender i din markedsføring.

Ja, du kan helt udlade at fortælle en historie. Og styrke din storytelling yderligere.

For ved kun at give folk præcis nok elementer til, at de begynder at skabe en fortælling, fylder folk oftest detaljer på fra deres egen hverdag for at færdigøre fortællingen. Derved bliver den endnu mere relevant for den enkelte – og derved endnu mere overbevisende.

Så drysser du de vigtigste elementer til den storytelling ud din hjemmeside eller marketingkampagne, som du ønsker at skabe, fuldender folk selv fortællingen. Derved overbeviser de sig selv om, at dit firma eller dit produkt er det rigtige valg for dem.

2. Testimonials er også fortællinger

Du kender sikkert godt de der kundeanmeldelser, som folk skriver på Trustpilot om de webshops, de har handlet på. Eller firmaer, som har leveret tjenester til dem.

Med mindre folk har noget at brokke sig over eller advare om ved firmaet, er deres anmeldelser sjældent særlig lange. Og har folk kun noget positivt at sige, men ikke rigtigt noget specielt at fremhæve, skriver de tit en eller anden marketingfloskel, som de forventer ejerne af webshoppen bliver glade for at høre.

F.eks. ”Hurtig levering” – jo, det er fint, men det siger webshoppen jo også selv. Og det fortæller ikke mere om folks oplevelse med webshoppen, end at de fik varerne – nå ja – hurtigt leveret.

Det samme sker på de webshops eller hjemmesider, hvor kunderne kan skrive en anmeldelse selv.

Hvad du i stedet bør gøre, hvis du vil have nogle testimonials, som rykker ved folks holdning, er at indhente nogle oplysninger fra kunderne om de elementer, du skal bruge til at bygge en fortælling af.

Så spørg kunderne, hvilket problem de havde, der satte dem i gang med at lede efter en løsning. Spørg dem så, hvad problemet forhindrede dem i at gøre, og hvad de i værste fald kunne risikere, hvis de ikke fik problemet løst. Og hvordan de havde det med det.

Spørg dem også om, hvordan de følte det, da de endelig fandt det produkt, som du sælger i den webshop eller på din hjemmeside. Samt om der var noget, de kunne nu, som de ikke havde forventet at kunne gøre med produktet.

Så har du alle de elementer, der skal til at gøre kundernes testimonials til en fængslende fortælling.

3. Der ligger tit en god fortælling i dine virksomhedsdata

En trænet revisor kan aflæse mange interessante detaljer ud af et virksomhedsregnskab. Særligt hvis de dykker ned i tallene – og går i dybden med, hvordan firmaet er kommet frem til dem.

På samme måde findes der masser af gode fortællinger i alle de statistikker og andre tal og data, som I registrerer om kunderne, jeres produkter, jeres medarbejdere – og hvad I nu ellers gemmer for oplysninger.

Ja, selv sælgernes kørselsregnskab kan indeholde forbavsende fortællinger.

Og laver du revisortricket – altså dykker ned i tallene og baggrunden for dem – får du tit de storytelling-elementer, der skal til at fortælle folk mere end bare nogle overraskende fakta.

96 % af vores kunder får penge tilbage. Ja, det lyder ikke heldigt, medmindre det er et leasing-firma, som skriver det på forsiden af deres hjemmeside. For leasing-branchen bliver oftest beskyldt for at sende folk for billigt ud at køre i deres leasingbiler, så kunderne ender med en kæmpe efterregning til sidst.

Så frem med regnearket, tænkehatten og nysgerrigheden – og skab nye, overraskende fortællinger, som vil begejstre både dig selv og dine kunder.

4. I dag handler det ikke kun om det, du sælger

Skal du positionere din virksomhed som et bæredygtig og ansvarlig brand, skal du fokusere på fortællingerne omkring det du gør, for at gøre verden til et bedre sted. For i dag handler branding ikke kun om, hvad du sælger, og hvorfor du sælger det.

Det handler – for nogen – meget mere om, hvad din virksomhed gør for samfundet, miljøet og kloden som helhed. Ikke kun gennem de produkter, du sælger. Men også de miljø- og samfundsmæssige initiativer du støtter – enten økonomisk eller gennem medarbejdernes arbejdskraft.

Igen kan du hente hjælp i at få defineret de storytellingelementer, som er nødvendige, for at kunderne kan skabe en fortælling omkring bæredygtigheden og ansvarligheden ved dit brand.

Så hvilken trussel er det, din virksomhed bekæmper? Hvad risikerer verden, hvis I ikke lykkes med indsatsen? Hvad opnår hele menneskeheden, hvis I gør? Og hvad er det helt konkret, I gør?

Tænk også i at fortælle kunderne, hvordan de bliver mere bæredygtige ved at købe jeres produkter. For bæredygtighed er ligesom licensen noget, vi giver til hinanden. Så det handler ikke kun om, hvad I selv gør for miljø og bæredygtighed. Det handler også om, hvad jeres kunder bliver i stand til at gøre for miljøet og bæredygtigheden, hvis de køber jeres produkter. Og hvad de undgår at belaste miljøet med.

Storytelling vinder hver gang

Se, det var fire helt andre måder at bruge storytelling i din markedsføring på. Endda uden at du behøver at udforme markedsføringen som fortællinger – eller historier, som vi oftest fejlagtigt oversætter storytelling til.

Vi skaber resultater,
skal vi mødes?

 

+ 45 7060 3939  /  byro@byro.dk

Wordpress webbureau
Wordpress webbureau
Hubspot bureau
Google Partner
bureau byro

Sønderborg

Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg

Kontakt os

byro@byro.dk

+45 7060 3939