fbpx
Vælg en side

Udnyt dine billeder med søgemaskineoptimering af foto og få mere trafik fra Google

Billedsøgninger er populære på Google. Derfor indeholder billeder et oftest uudnyttet trafikpotentiale. Her får du opskriften på, hvordan I laver søgemaskineoptimering jeres billeder, så de kan give dig mere trafik fra Google.

Folk søger på billeder som aldrig før på Google og oftest fører billedsøgningen til et besøg på den hjemmeside, hvor billedet befinder sig på. Derfor er det vigtigt, at du gør jeres billeder på jeres hjemmeside så nemme for Google at indeksere som muligt. Derved udnytter I billedets fulde potentiale til at skabe trafik til jeres side.

Brug unikke billeder

Det første krav, der stilles til jeres billeder, for at de kan skabe trafik, er, at de er unikke. Det betyder ikke nødvendigvis, at I kun kan anvende billeder, I selv har taget. I kan sagtens tage et billede fra en gratis billeddatabase som f.eks. Pixabay.com og så efterbehandle det på en eller anden måde i f.eks. canva.com, så billedet indgå i en ny, unik sammenhæng.

Det nemmeste er naturligvis at sætte noget tekst ind på billedet, men du kan også tilføre det effekter eller sætte det samme med andre billeder til en kollage og derved skabe et nyt, unikt billede til jeres hjemmeside.

Billedet skal have relevans

Derved skaber du også et billede, der har mere relevans for den side på jeres hjemmeside, som billedet skal anvendes på. Forsøger du at få siden til at ranke for et bestemt søgeord, kan billedets relevans for søgeordet nemlig også være med til at lægge vægt til sidens placering i Googles algoritmer.

Det skyldes især to forhold, som du skal være meget opmærksom på: Navngivning af billedet og den beskrivende Alt-tekst, du altid skal huske at tilføje til billedet i jeres CMS.

Giv billedet et beskrivende filnavn

Google kan ikke se billeder – endnu. Derfor er Google nødt til at basere sin indeksering af det enkelte billede på to ting: Filnavnet på billedet og den beskrivende Alt-tekst.

Derfor nytter det ikke noget, at du genbruger filnavnet fra den billeddatabase, du har hentet billedet fra (for det lugter jo af duplicate content) eller det intetsigende navn, det har fået på det kamera, der har taget billedet. Det forvirrer både Google og besøgende mere end det gavner.

I stedet skal billedet have et beskrivende navn, der fortæller noget om, hvad billedet forestiller. Kan du ved samme lejlighed få sneget søgeordet eller et synonym for dette ind i filnavnet, er det en ekstra bonus. Men ikke noget med kun at kalde det f.eks. søgeordet for siden eller på anden måde få søgeordet til at indgå i filnavnet på en unaturlig eller krampagtig måde. Det kan give bagslag – måske ikke her og nu, men så i hvert fald når Google bliver bedre til at forstå dansk.

Filnavnet må ikke indeholde danske tegn eller mellemrum. Brug omskrivninger med oe, ae og aa og brug bindestreger i stedet for mellemrum.

Alt-teksten skal beskrive, hvad billedet forestiller

Alt-teksten er en tekst, du kan knytte til billedet, når du sætter det ind på jeres hjemmeside. Teksten er oprindelig tiltænkt de oplæsningsprogrammer, der læser hjemmesider op for blinde og svagtseende, der har svært ved at se billedet.

Desværre er der alt for mange, der ikke bruger Alt-teksten efter hensigten og derfor giver synshandicappede en dårlig oplevelse af deres hjemmeside. Samtidig bruger Google Alt-teksten til at finde ud af, hvad billedet forestiller. Så ved at undlade at angive en Alt-tekst til billedet, forspilder de samtidig chancen for at få billedet til at ranke for vigtige søgeord for deres hjemmeside. Den fejl behøver du ikke begå på jeres hjemmeside.

Skriv en tekst der rent faktisk beskriver, hvad man kan se på billedet. Kan du samtidig få teksten til at skabe relevans mellem billedet og det indhold, der er på den side på jeres hjemmeside, hvor I bruger billedet, skaber du en unik mulighed for at få smidt det vigtigste søgeord eller synonymer for dette ind i teksten. Men igen: Det skal komme naturligt og ikke virke kunstigt.

Sørg for at billedet loader hurtigt

Det var den rent indholdsmæssige side af sagen. Skal billedet have de bedste forudsætninger for at få gode placeringer i billedsøgningerne, er der også et par tekniske detaljer, der skal på plads, for at det kan indlæses hurtigt. Det er nemlig en stadig vigtigere parameter i Google algoritmer, fordi hovedparten af alle søgninger i dag foregår fra mobilen.

Tilpas billeddimensioner og filstørrelse

Mange uploader bare et billede i den størrelse og det filformat, det nu har og lader så CMS’et om at skalere det. Men skal billedet fylde mindst muligt, er det vigtigt, at billedet har den rigtige størrelse, allerede når du uploader det og at det er blevet komprimeret, så det fylder mindst muligt.

Så sørg for at finde ud af hvilken størrelse målt i pixel, billedet skal anvendes i på siden og brug et billedprogram til at skalere det til den rigtige størrelse. Der findes flere gode, gratis programmer til dette, lige som du kan finde onlinetjenester, der både skalerer og komprimerer billedet på en gang, du kan se vores video om billedeoptimering her.

Alene skaleringen af billedet kan skære en hel del af billedfilens størrelse, men skal billedfilen fylde mindst muligt – så billedet kan overføres så hurtigt som muligt – skal du komprimere det.

Selv om de fleste CMS’er også har indbygget billedkomprimering, er de dog sjældent lige så effektive, som dem du finder enten på før omtalte onlinetjenester eller i billedprogrammer, du har installeret på computeren. Fordelen ved programmerne er også, at her kan du skrue på parametrene, hvis du ikke er helt tilfreds med kvaliteten eller farverne på det komprimerede billede.

Komprimeringen betyder også, at billedet oftest skifter filformat til enten PNG eller JPEG.

Skal vi sikre at dine billeder bliver fundet af Google?

Har du problemer med at skabe unikke billeder eller synes du, at alt det tekniske med skalering, komprimering og Alt-tags er lidt for svært? Så kontakt os allerede i dag og lad os give dig en byroco-oplevelse med billedtrafik fra Google!

Vi sidder klar ved telefon og mail så vi kan hjælpe jer med søgemaskineoptimering. Du kan også bruge kontaktformularen her på siden. Så giver vi dig et ring inden længe.

Vi skaber resultater,
skal vi mødes?

 

+ 45 7060 3939  /  byro@byro.dk

Wordpress webbureau
Wordpress webbureau
Hubspot bureau
Google Partner
bureau byro

Sønderborg

Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg

Kontakt os

byro@byro.dk

+45 7060 3939