fbpx
Vælg en side

Hvad vil du med de sociale medier i 2021?

Alt for mange planlægger deres indlæg på de sociale medier fra dag til dag og går det højt måske fra uge til uge. Hvorfor ikke lave en social media kalender som går længere ud i fremtiden. For hele året eller de næste tre måneder for eksempel. Så kan du arbejde mere strategisk og bruge indlæggene til at støtte op om jeres øvrige markedsføring. Samtidig kan du skabe bedre indhold, fordi det ikke bare lige bliver noget, du bikser sammen på selve udgivelsesdagen.

Selvfølgelig skal der være plads til spontanitet og til, at du kan reagere på aktuelle hændelser gennem jeres poster på de sociale medier. Men uden en overordnet plan får du aldrig skabt det ensartede og konstante flow, der er nødvendigt, for at du kan fastholde et eksisterende publikum og tiltrække et nyt.

Fordelen ved planlægning er også, at du kan skabe en mere strategisk indsats og får mulighed for at opbygge noget flottere og bedre tilrettelagt indhold, der for alvor vil begejstre jeres følgere. Det øger chancerne for, at de vil dele det med deres netværk og dermed udbrede kendskabet til jer og jeres produkter endnu mere.

Skab en bedre oplevelse

Med planlægning bliver det også muligt at skabe indhold til flere forskellige platforme, der hænger sammen. Det giver en samlet oplevelse for dem, der klikker sig fra den ene platform til den anden og er med til at flytte dem tættere på at blive kunder hos jer.

Se på det som små separate kampagner, der skaber strømme af trafik til jeres hjemmeside, webshop eller blog. Strømmen starter f.eks. med nogle indlæg, som I poster på forskellige sociale medier eller artikler, I får udgivet på andre hjemmesider.

Hvert enkelt indlæg og artikel har en ny tilgangsvinkel til det emne, det produkt eller den tjeneste, I vil skabe interesse om. Hvert enkelt af de udgivne indlæg linker ind til den samme side på hjemmesiden, bloggen eller webshoppen og giver dermed flere forskellige veje ind til jer og jeres forretning. Derved øges chancen for, at I rammer flere forskellige interessegrupper inden for jeres målgruppe med relevant indhold.

Hvordan planlægger du dine indlæg på de sociale medier

Den nemmeste måde – især hvis I er flere, der skal arbejde sammen om jeres online tilstedeværelse – er at bruge et regneark til planlægningen. Start med at indsætte ugens dage fra mandag til søndag som kolonner i regnearket fra række B til række H. I række A skal der være plads til at angive hvilken uge, samt hvilke sociale medier og andre medier, der er med i planlægningen.

Nu skal vi i gang med rækkerne. Her skal du have plads til alle de sociale medier og andre online medier, som I selv producerer indhold til hver uge. Udgiver I flere poster hver dag på de forskellige medier, skal der hver en række for hver.

Har I f.eks. en profil på Facebook, en på LinkedIn og en på Twitter, samt en blog, skal der være en række for hver af dem for hver uge i året. Udgiver I flere poster om dagen på f.eks. Twitter, skal der være en række til hver af disse, så det er muligt at skrive, hvad hver enkelt post skal omhandle, som I udgiver hver eneste dag.

Start med at skrive ugenummeret og derefter de forskellige medier under hinanden. Flet felterne i ugenummer-rækken, så ugenummeret kommer til at stå hele vejen hen under ugedagene og vælg en fremtrædende farve til ugerækken, så det er tydeligt, hvilke rækker der hører til den pågældende uge.

Til hver uge skal der udover plads til at skrive emnet for de enkelte poster på hver af jeres medier også være en række med vigtige mærkedage. Tilføj derudover en eller to rækker, hvor I kan skrive navnet på det tema, den kampagne eller den event, som ugens poster skal omhandle. Giv eventuelt disse rækker en anden baggrundfarve og formater teksten, så den f.eks. står med kursiv. På den måde er det let at adskille disse informationer for oplysninger om de enkelte poster.

Kopier nu det pågældende celleområde og sæt det under hinanden. Gentag det antal uger frem, der ligger inden for jeres planlægningshorisont og opdatér ugenummeret for hver uge. Er du smart, fryser du også den øverste række i regnearket, så du bliver ved med at kunne se ugedagene, selv om du scroller nedad i regnearket.

Nu skulle du gerne have et regneark, der så sådan her ud:

Find relevante mærkedage for din branche

Nu er du klar til at kunne plotte relevante mærkedage ind. Dem findes der sikkert masser af inden for din branche. De kan oftest googles frem eller findes i de forskellige branchemedier.

Også mere udbredte mærkedage som Valentines day og Sankt Hans, samt temadage som f.eks. Kartoflens dag, international tænkedag og hvad de nu alle sammen hedder, kan have relevans for netop dit firma, dets produkter eller tjenesteydelser. De skal også plottes ind.

Temadagene kan du få et overblik over på f.eks. temadag.dk. Der er mange flere end du drømmer om. Dog skal du være opmærksom på, at datoerne ikke altid passer helt. Så finder du en relevant temadag på siden, kan det betale sig at google den med årstallet efter. Så kan du se, at det er den rigtige dato, samt finde ud af hvilke arrangementer der allerede er planlagt.

Endelig kan du også tjekke de mere kommercielle mærkedage som P-dag, J-dag og så videre ud og få dem plottet ind i kalenderen, hvis de har relevans for jeres firma. Er der flere relevante mærkedage på samme dato, indsætter du en ekstra række mærkedage for den pågældende uge. Så taber du ikke overblikket.

Plot messer og andre events ind

I kalenderdelen kan du også plotte alle de messer og andre events ind, som I deltager på hen over året. Det er gode lejligheder til at gøre opmærksom på jeres tilstedeværelse. Det skal helst varsles i god tid, så folk kan nå at planlægge at lægge vejen forbi.

Få planlagt kampagner og temaer for de enkelte uger

Kampagner, temaer og andre sammenhængende online-aktiviteter kører oftest hen over en eller flere uger. Få dem plottet ind i temarækkerne og brug farver, celle- og tekstformatering til at skabe sammenhæng og overblik, så det er nemt at se, hvor den en kampagne eller et tema slutter og noget andet starter.

Oftest vil messer og events være en del af denne planlægning. Er det tilfældet, skriver du dem ind som et af ugens temaer frem for at plotte dem ind i kalenderdelen.

IDENTIFICER RELEVANTE EMNER FOR DE FORSKELLIGE TEMAER

Når mærkedage, kampagner og øvrige temaer er defineret for den planlægningshorisont, I arbejder med, kan du begynde at identificere hvilke emner, der er relevante at skabe indhold omkring. Her er der god hjælp af hente i f.eks. Content Explorer på Ahrefs.com eller Buzzsumo. De viser nemlig, hvor mange delinger hver enkelt artikel i listen har fået på de sociale medier.

Har I et abonnement på en af disse tjenester, kan du indsnævre søgningerne til kun at omfatte danske sider. Men tit er der også god inspiration at hente, ved at se hvilke udenlandske poster og artikler, der har fået mange delinger på de sociale medier. Er emnet også relevant for det danske marked, kan du med fordel bruge det som inspiration for et tema eller en konkret artikel på jeres blog. Den kan så deles på de sociale medier.

Det kan også være, at I har nye produkter eller tjenester, der lanceres inden for planlægningshorisonten. Så er det oplagt at skabe lidt hype om disse. Det kræver tit en lidt mere koordineret indsats. Så jo før du kan få planlagt de enkelte poster og det tilknyttede indhold, jo bedre et resultat får du.

Rullende detailplanlægning

Som udgangspunkt bør du vælge en planlægningshorisont, der passer til aktiviteterne i jeres firma. Nogle kører med en rullende planlægning tre måneder frem. Derefter planlægger de så de enkelte poster ned i detaljen 14 dage til en måned frem i tiden.

Hos andre er planlægningshorisonten måske et halvt år, med detailplanlægning en måned til to frem i tiden. Det afhænger alt sammen af, hvor meget der skal koordineres og planlægges og hvor lang tid, det normalt tager jer at skabe det tilhørende indhold – samt naturligvis kompleksiteten af dette.

Vælg den planlægningshorisont der giver bedst mening for jer. Planlæg derefter de enkelte poster ned i detaljen i så tilpas lang tid i forvejen, at I kan nå at få produceret alt relateret materiale til de enkelte indlæg i tilpas god tid før udgivelsen.

Derved er du sikker på, at I altid skaber en spændende oplevelse for dem, der klikker på jeres poster på de sociale medier. Det giver mere begejstrede besøgende og øger chancerne for, at de deler jeres poster – simpelthen fordi de altid er spændende og relevante.

Detailplanlægningen af de enkelte poster

Når det kommer til detailplanlægningen af de enkelte poster, er det vigtigt, at du har formateret alle cellerne i regnearket, så teksten ombrydes i forhold til kolonnebredden. Derved får du ganske vist forskellig højde på rækkerne. Men du får også plads nok til at skrive, hvad emnet for den enkelte post er, samt anden relevant information. Bruger I et elektronisk planlægningsværktøj til at styre jeres opgaver i, kan du også vælge at sætte et link ind til den pågældende opgave.

Det vigtigste er, at du får noteret nok til, at alle der har noget med indholdsproduktionen at gøre, er klar over hvad meningen med indlægget er. Her er du nødt til at finde en notationsform, der giver mening for både dig og alle andre. Det kan kræve lidt tilpasninger, før det er helt på plads.

Overblik og planlægning giver bedre resultater

Med regnearket får du en samlet plan for alle jeres online aktiviteter på både sociale medier, blogindlæg og hvor I nu ellers udgiver indhold om jeres firma, dets produkter og tjenester. Det giver overblik og gør det meget nemmere at planlægge med rettidig omhu.

Har I brug for hjælp til at oprette eller ønsker I inspiration til jeres indholdskalender, så kontakt os allerede i dag og lad os give jer en byro-oplevelse med indholdsplanlægning til de sociale og andre online medier, som I anvender i jeres markedsføring.

Vi skaber resultater,
skal vi mødes?

 

+ 45 7060 3939  /  byro@byro.dk

Wordpress webbureau
Wordpress webbureau
Hubspot bureau
Google Partner
bureau byro

Sønderborg

Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg

Kontakt os

byro@byro.dk

+45 7060 3939