fbpx
Vælg en side

Hvorfor skal min virksomhed have en blog?

Mange har en forventning om, at en blog er et sted, hvor man skriver noget, hver gang man har ansat nye medarbejdere eller har et godt tilbud. Men en blog kan meget mere end blot at fungere som en nyhedsside. Rigtigt tænkt, kan de skaffe både bedre placeringer i søgeresultaterne, samt tiltrække og fastholde nye kundeemner og i den sidste ende ligefrem konvertere dem til kunder.

Alt for mange hjemmesider kunne lige så godt være udgivet som et trykt katalog på blankt papir. Sådan et som I kan give kunderne, når I er på messe. Den måde er der alt for mange hjemmesider, der stadig ser ud.

Så har du været der en gang, er der sådan set ingen grund til at komme tilbage. For du kender alt indholdet og der går laaaaang tid mellem, at der sker noget nyt. Samtidig er det svært at få sådan en side til at få ordentlige placeringer i søgeresultaterne endsige fastholde de placeringer, I allerede har fået.

Google foretrækker sider med liv på

For Google foretrækker at sende deres besøgende hen til hjemmesider, der ser ud til at blive vedligeholdt. Altså sider hvor de kan se, at der hele tiden kommer nyt indhold på og at det eksisterende indhold bliver opdateret.

Det er lige præcis, hvad en blog kan gøre for jer. For ved hele tiden at udgive nye indlæg på bloggen, svare på kommentarer og måske opdatere gamle poster på bloggen med jævne mellemrum, kan I holde siden frisk og i live. Så bliver den mere attraktiv for Google at sende folk hen til.

Få flere kunder fra hjemmesiden

De indlæg I udgiver på bloggen, kan f.eks. tage fat i nogle af de problemstillinger og udfordringer, som jeres typiske kunder har, når de begynder at lede efter tjenester eller ydelser, der ligner dem, I sælger. I kan også tage udgangspunkt i de typiske spørgsmål I får fra kunderne og besvare dem eller komme med mere produktrelaterede indlæg, der forklarer fordele ved jeres produkter og eksemplificerer med kundehistorier.

Indlæggene på bloggen må naturligvis ikke blive alt for kommercielle og sælgende. I skal virke imødekommende og give de besøgende svar på de spørgsmål de søger efter – også selv om I måske kommer til at give viden væk, som I normalt ville tage penge for.

Etablér jer som den venlige ekspert

I skal aldrig være bange for at give viden væk. For dem der læser jeres blogindlæg har sjældent den erfaring, I har. Erfaringen får de heller ikke bare ved at læse jeres blogindlæg. Så selv om den løsning I beskriver i blogindlægget virker så nem for jer, at I sagtens ville kunne bruge anvisningerne selv, så gør den manglende erfaring hos læserne netop, at de højst sandsynligvis hellere kontakter jer frem for at kaste sig ud i at gøre det selv.

Ved at dele jeres viden ud, bliver I den venlige ekspert, som læserne får tillid til og respekt for – og det er med til at overbevise jeres læsere af bloggen om, at I er de helt rigtige til at løse det problem, de har eller at jeres produkt er det bedste til det.

Få mere at vide om jeres kunder og potentielle kunder

De enkelte blogindlægs popularitet kan også give jer en indikation om, hvor godt I kender jeres målgruppe af kunder og potentielle kunder. Er der mange, der læser dem, og er der ligefrem nogen, der begynder at dele dem, har I forstået jeres målgruppe godt.

Samtidig kan I får værdifuld ny indsigt i målgruppen gennem eventuelle kommentarer, spørgsmål og andre meningstilkendegivelser i bloggens kommentarfelt eller på jeres Facebook-side. Her deler I naturligvis hvert eneste nye opslag, når det udkommer.

Den nemmeste måde at få spredt dit budskab på

Når først I rammer målgruppen helt præcist, begynder folk at dele jeres indlæg. For den viden og de erfaringer I øser af i jeres blogindlæg, smitter af i form af goodwill til dem, der deler jeres indlæg på de sociale medier. De kommer til at fremstå klogere overfor dem, der er i netværk med, fordi de har læst og delt jeres artikel.

Netop på grund af det, deler folk kun noget, de synes er godt og som de kan stå inde for. Så derfor er en deling af et indlæg på jeres blog også et skulderklap til jer for godt arbejde.

Kom endnu længere ud med annoncering for jeres blog

For hver eneste deling spredes jeres budskab ud til andre, nye potentielle kunder og mikser I delinger på de sociale netværk med annoncering på samme medie, kan I for alvor komme bredt ud. Annoncering for jeres blogindlæg vel at mærke – ikke jeres produkter!

F.eks. Facebook tilbyder lige som Google en mulighed for at uploade en liste over jeres eksisterende kunder eller for, at I kan bruge følgerne af jeres Facebook-side til at definere en målgruppe for annoncerne. På den måde kan I ramme andre Facebook-brugere, der ligner jeres kunder og følgere med hensyn til interesser, behov og så videre. Det giver flere interesserede besøgende, der så begynder at følge jeres blog – og det er nemmere at få folk til at klikke på linket til en artikel end på et produkt, de ikke er helt sikre på, de har brug for.

Det er en smart måde at komme længere ud på med jeres blogindlæg og tilføjer I muligheden for remarketing (at vise annoncer til dem, der allerede har besøgt jeres hjemmeside), kan I for alvor skærpe folks interesse for bloggen.

Opbyg et netværk af potentielle og eksisterende kunder

Det kan også være, at folk begynder at følge forfatterne af de enkelte indlæg på bloggen eller følge firmaet på LinkedIn – hvis I altså har en firmaside der. Den er guld værd, fordi I både kan bruge den til at tiltrække nye medarbejdere og nye kunder.

Afholder I løbende arrangementer eller events, vil der højst sandsynligvis også dukke nogle af følgerne fra bloggen og de sociale medier op. For de vil naturligvis gerne møde jer og høre flere guldkorn direkte fra hestens mule.

Det bliver også meget nemmere at komme i snak med folk, I møder på messer og til konferencer, hvis de allerede kender jer fra firmaets blog. Derved fungerer bloggen både som en icebraker og en god måde, at få folk til at sænke paraderne på – for I ”kender” jo allerede hinanden.

Bedre søgeresultater

Bruger I bloggen målrettet til at skabe indhold omkring nogle af de søgeord og -fraser, I gerne vil ranke på, opnår I også højere placeringer i søgeresultaterne. Som allerede nævnt elsker Google opdaterede hjemmesider og hjemmesider med meget indhold om et bestemt emne. Så har I mange, gerne lange blogindlæg, vil den samlede mængde af indhold også smitte af på placeringen af alle de andre sider på hjemmesiden.

Tag f.eks. udgangspunkt i populære longtail-søgninger. Det er oftest spørgsmål, I kan besvare med et blogindlæg. Der er langt fra nær så mange søgninger, som på de mere generiske søgeord. Men I er helt sikker på, at dem der søger så specifikt, som man gør med longtails, også har væsentlig større interesse i emnet. Samtidig er der stadig væsentligt mindre konkurrence på longtail-søgninger. Så samlet set er de altid værd at gå efter.

Hold kniven skarp

Endelig kræver jævnlige blogindlæg, at I er nødt til at følge med inden for jeres fagområde, for at være sikker på, at I formidler den nyeste viden og altid kan producere de indlæg, der er mest aktuelle netop nu. Så samtidig med at I opbygger en stor skare af følgere, holder I også jer selv skarpe på jeres arbejdsområde – og det kan I med garanti anvende til mere end bare gode blogindlæg.

Skal du have hjælp med din blog

Vil I gerne i gang med at blogge noget mere regelmæssigt, så kan vi dels hjælpe med at lægge en plan for jeres blog, og dels levere de fornødne ressourcer til at skabe de bedste og mest engagerende blogindlæg.

For selv om I måske har den mest opdaterede viden i verden, er det ikke ensbetydende med, at I er tusindmetermestre i at skrive. Men ved at sætte jeres eksperter på et bestemt fagområde sammen med vores eksperter i at skrive til nettet, kan vi sammen skabe blogindlæg, der kan tiltrække, fastholde og konvertere jeres besøgende til kunder.

Så tag fat i os i dag og lad os give jer en byro-oplevelse med jeres blog.

Vi skaber resultater,
skal vi mødes?

 

+ 45 7060 3939  /  byro@byro.dk

Wordpress webbureau
Wordpress webbureau
Hubspot bureau
Google Partner
bureau byro

Sønderborg

Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg

Kontakt os

byro@byro.dk

+45 7060 3939