Segmentering af din mailingliste er en nem genvej til mersalg i din webshop
Har du en webshop, har du sikkert også et nyhedsbrev, kunderne kan tilmelde sig. Er du som webshops er flest, bruger du sikkert nyhedsbrevet som en blanding af tilbudsavis og orientering om nye produkter. Men er du smart, ligger der masser af gode mersalg i mailinglisten, hvis du segmenterer den, og bearbejder de forskellige kundegrupper.
Segmentering er et fint fagudtryk for at gruppere modtagerne i din mailingliste efter forskellige kriterier. Og efterfølgende udsende e-mailkampagner, som er tilpasset til de enkelte grupper af modtagere.
Hver enkelt modtager kan være medlem af forskellige grupper – segmenter (husk at stritte med lillefingeren, hver gang du læser ordet). Så på den måde kan du bearbejde hver enkelt modtager i forskellige sammenhænge, som så gerne skulle kaste et salg af sig.
Dit mailsystem kan klare segmenteringen for dig
Segmenteringen er ikke noget, du skal bruge en masse tid på i hverdagen. Du kan nemlig sætte de fleste mail- eller CRM-systemer op, så de klarer det for dig, ud fra de kriterier, du definerer.
Den store forskel er, hvilke og hvor mange forskellige kriterier, du kan gøre det på. Samt hvilke og hvor godt de kan integreres til din webshop. Det varierer fra system til system.
Du kan også oprette segmenter, som du selv tilføjer modtagere og kunder til. Det kan være kunder, som du har talt med på chatten eller i jeres support, der har nogle bestemte behov eller ønsker.
Og du kan oftest også tilføje modtagere manuelt til de segmenter, som mailsystemet vedligeholder.
Segmentering af din webshop-mailingliste
Så det er ikke svært at arbejde med segmentering. Tricket ligger i, hvilke grupper du med fordel kan opbygge – og hvad du skal skrive om til de forskellige grupper.
Det giver vi dig et bud på her, baseret på de erfaringer som HubSpot og en række andre af de store online CRM- og mailsystemer har indsamlet fra deres brugere.
De har fundet frem til, at du med fordel kan opdele din webshop-mailingliste i disse 10 segmenter:
- Engagerede indenfor 30 dage
- Engagerede inden for 120 dage
- Aktive inden for 7 dage
- Aktive inden for 30 dage
- Køb mindst en gang
- Lokationsopdelt
- VIP-kunder
- Kønsopdelt
- Nye medlemmer af mailinglisten
- Flagship-kunder
Lad os tage en kig på hver af de 10 segmenter, og hvad du med fordel kan sende dem for mails
Engagerede indenfor 30 dage
Dette segment består af de modtagere, som har åbnet én af dine e-mails inden for de seneste 30 dage. Det er typisk dem, som der er største chance for, at du kan sælge noget mere. For de er tilsyneladende stadig interesserede i den slags produkter, som du sælger, siden de bliver ved med at åbne dine nyhedsbreve.
En anden stor fordel ved dette segment er, at modtagerne stadig får vist dine mails. For de fleste store e-mailudbydere som f.eks. Google og Microsoft, har det med at lægge mails fra mailinglister over i en særlig mappe eller på en særlig fane, hvis folk ikke har åbnet mails fra listen for nylig.
Så det er disse modtagere, du kan forvente det største salg til. Så send gerne et eller flere nyhedsbreve udover det ”sædvanlige” med f.eks. populære produkter, kundetestimonials om populære produkter, produktnyheder eller nye poster på webshoppens blog.
Engagerede inden for 90 dage
I dette segment finder du dem, som har åbnet en mail fra din mailingliste inden for de seneste 3 måneder. Det er dem, hvor der er en stor chance for, at dit nyhedsbrev snart bliver fjernet fra modtagernes primære indbakke af de store mailudbydere.
Så dem skal du have til at åbne en mail igen meget snart.
Det er der større chance for, hvis du sender dem særlige mails om større begivenheder på din webshop. Som f.eks. forårsudsalg, Black Friday eller julegaveideer fra din webshop.
Du kan også begave dem med en ekstra god rabatkode – og endnu bedre: En bonus. For store rabatter underminerer din prissætning. Så er det bedre at finde et eller andet produkt, som ikke koster dig en masse at give væk gratis – eller sælge til lav pris – og så binde det i halen på køb af en vis størrelse. Eller køb af et bestemt produkt, som du ved, er meget populært på webshoppen for tiden.
Du kan også sende dem mails om nye produkter, der minder om dem, de har købt. Eller en liste over dine bedst sælgende produkter netop nu – eller give dem gratis fragt.
Aktive inden for 7 dage
Folk som lige har besøgt din webshop, er tit nemmere at få til at købe. For de er højst sandsynligvis stadig interesserede i det, du sælger
Her kan du med fordel sende dem mails, der tager udgangspunkt i den produktkategori, de har set på. Det kan mailsystemer som f.eks. Klaviyo hente oplysninger om fra din webshop.
Du kan også give dem en tidsbegrænset rabat – eller bonus. Eller give dem fri fragt eller minde dem om, at de gode tilbud de har set på, snart udløber.
Aktive inden for 30 dage
De besøgende som har været aktive inden for de sidste 30 dage, men endnu ikke har køb noget, har enten fundet et tilsvarende produkt et andet sted, eller er endnu ikke blevet helt overbevist om, at din webshop er det rigtige sted af handle.
Derfor sidder de måske stadig på hegnet og overvejer, om de skal springe ind i folden hos dig.
Her kan du f.eks. sende kundetestimonials fra kunder, som har købt det samme produkt, som de har set på. Eller udtalelser fra influencere, kendisser og eksperter, som anbefaler enten dine produkter eller din webshop. Eller måske anmeldelser af dine produkter eller din webshop hos forskellige online medier.
Du kan selvfølgelig også altid lokke med gratis fragt, rabatter eller bonuskoder, selv om det oftest er webshoppens funktionalitet eller troværdighed, der afholder dette segment fra at købe.
Derfor kan det også være en ide, at sende en mail, med en kort trin-for-trin fortælling om, hvad der sker, fra de lægger en vare i kurven og til de modtager den derhjemme. Eller testimonials fra kunder, som har haft en god oplevelse med din kundesupport, haft nemt ved at returnere og så videre.
Det fjerner folks frygt og modvilje mod at handle hos dig.
Køb mindst en gang
Folk der har købt af dig, er oftest de nemmeste at få til at købe igen. I hvert fald hvis de har haft en god kundeoplevelse med din webshop.
Så send dem en mail med beslægtede produkter, tilbehør til det de har købt, eller produkter de med fordel kan bruge sammen med det, de har købt i din webshop.
Eventuelt kan du udvælge de produkter, du har den største fortjeneste på. Så får du også en ekstra bonus ud af det. Eller du kan tillade dig at give dem en bedre rabat på produkterne, netop fordi du har en ekstra god fortjeneste at tage den ud af.
Lokationsopdelt
Lokationsopdelte segmenter giver nok bedst mening, hvis du også har fysiske butikker. Så kan du henlede opmærksomheden på dem – og f.eks. lade kunderne bestille online og hente bestillingen i den lokale butik.
Du kan også bruge lokationsopdelte segmenter til at teste forskellige e-mailkampagner af på. Så kan du eventuelt justere på kampagnerne, inden du sender dem ud til et større segment.
Eller du kan udvælge produkter, som det er mere sandsynligt, at folk der bor i byerne, vil købe – eller produkter, som passer til dem, der bor på landet.
VIP-kunder
VIP-kunder er dem, som har købt flere gange. Typisk mere end tre gange – men det kan du oftest selv indstille.
Det kan også være de kunder, som køber for mange penge ad gangen – altså dem, som køber over webshoppens gennemsnitlige ordrebeløb.
Disse kunder kan du med fordel tilbyde nye produkter, før alle andre får adgang til dem. Så føler de sig lidt mere eksklusive. Eller du kan give dem fri fragt eller en ekstra god rabat- eller bonuskode.
Det vigtigste er, at de føler sig belønnet for deres loyalitet over for din webshop. Det kan også gøres ved at sende dem et godt tilbud på en opgradering eller noget tilbehør til deres seneste køb. Eller at du tilbyder dem et gratis produkt (f.eks. forbrugsstoffer til noget de har købt).
Kønsopdelt
Kønsopdeling giver oftest kun mening, hvis du sælger noget, som er målrettet forskellige køn. F.eks. tøj.
Men du kan også bruge det til at promovere produkter, som passer til forskellige ”højtider”. F.eks. er der erfaringsvis flere kvinder, som går op i Valentines Day. Derfor kan du sende mændene mails, som dels minder dem om den forestående mærkedag, og dels giver dem inspiration til hurtige gaveideer.
Og omvendt med f.eks. Bøf & Blowjob. Her kan du sende kvinderne gaveideer, som gør, at de måske kan slippe for at levere den sidste del af ydelsen på denne mærkedag.
Nye medlemmer af mailinglisten
Dem som lige har meldt sig til webshoppens mailingliste, har oftest en særlig interesse i det, som du sælger.
Derfor kan du med fordel sende en serie e-mails til nye medlemmer, som de f.eks. kan bruge som indkøbsguide til den slags produkter, de har set på i webshoppen. Eller som uddanner dem målrettet til at blive kunder i din forretning.
Mailing-serien kan du så afslutte med et godt tilbud på eller en ekstra bonus til det produkt, de har set på. F.eks. få et gratis stykke tilbehør med eller lave en god samlet pris.
Flagship-kunder
Flagship-kunder er dem, som har købt mindst et af dine mest solgte produkter.
Dem kan du f.eks. sende en mail, som promoverer lignede produkter, der også er populære. Altså lidt i stil med: ”Når du kunne lide X, kan du sikkert også lide Y”.
Du kan også sende dem mails om andre produkter fra samme produktkategori. Eller andre af dine bestsellerprodukter.
Segmentér – og få flere salg
Så som du kan se, betaler det sig nemt at segmentere kunderne.
Det kræver kun et mailsystem, som kan gøre arbejdet for dig, ved hjælp af en integration til din webshop – og så en god og iderig fantasi.
Brug for hjælp?
Så er vi altid klar.
Sønderborg
Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg