Sådan implimenterer du Facebook Pixel på din hjemmeside
Rigtig mange har fået øjnene op for styrkerne ved at anvende Facebook som markedsføringsplatform – både til B2C og B2B. Men skal du udnytte de særligt kraftfulde funktioner, der gøre det muligt at vise særlige annoncer til de Facebook-brugere, som har besøgt jeres hjemmeside for nyligt, kommer de fleste til kort.
For her skal du implementere den særlige Facebook-pixel på hjemmesiden. Den er nem nok at oprette i Facebook Business Manager og du kan også få hele koden serveret på siden. Men hvis du ikke ved, hvordan og hvor du sætter den ind, nytter det ikke særligt meget.
Sæt Facebook pixel på din WordPress-side
Men heldigvis behøver du ikke at skulle kode så meget som en linje eller åbne nogle af hjemmesidens filer i et redigeringsprogram – endsige vide hvor du skal indsætte koden.
Bruger I WordPress som content management system på jeres hjemmeside, kan du bare installere et særligt plugin. Så klarer det resten. Alt hvad du skal gøre ud over at installere plugin’et, er at kopiere pixel-id’et for sidens Facebook-pixel ind i opsætningen af pluginet.
Her er flere forskellige plugins at vælge imellem. Det mest avancerede er nok Facebook Pixel by PixelYourSite. Det giver i betalingsversionen også mulighed for at oprette dynamiske Facebook-pixels og håndtere informationer om varer, der er lagt i kurven, men ikke betalt i både WooCommerce og Easy Digital Downloads.
Har du ikke brug for disse funktioner, er gratis-udgaven god nok og ellers kan et af de andre gratis plugin også klare opgaven. Her skal du dog være opmærksom på, at ikke alle de gratis plugins understøtter det nye pixel-format, som Facebook indførte i 2016. Det gælder f.eks. det populære gratis-plugin Facebook Conversion Pixel, som mange ellers har brugt hidtil.
Sæt Facebook pixel på din side, helt uden at røre den
Har du ikke WordPress eller er du ikke 1000-meter mester i at administrere det på bagsiden, kan du også implementere Facebook-pixlen med Google Tag Manager. Det finder du faktisk en genvej til direkte i Facebooks annonceadministrator.
Klik på Google Tag Manager under Vælg løsning og kopiér den kodestump, der står under Kopiér og indsæt din pixels stamkode.
Opret en Google Tag Manager-konto, opret en web-tag enhed for din hjemmeside og opret et nyt tag. Kald det f.eks. ”Facebook Pixel” og vælg Custom HTML som tag-type.
Indsæt derefter det kopierede script i HTML-feltet og vælg Page view som trigger type og sæt triggeren til at blive udløst på All page Views.
Sådan! Så har du implementeret Facebook-pixlen på din hjemmeside og kan gå i gang med at udnytte de mange spændende retargeting-muligheder, som Facebook-pixlen giver indgangen til.
Skal vi hjælpe dig med at implementere din Facebook-pixel?
Synes du stadig, det virker svært og kryptisk, at skulle sætte din hjemmesides eller webshops Facebook-pixel op? Så giv os et kald eller send os en mail. Så kan vi hjælpe dig med at sætte den famøse pixel op og give dig en BYROCO-oplevelse med Facebook-markedsføring.
Sønderborg
Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg