fbpx
Vælg en side

Udstråler designet på din markedsføring dine produkters kvalitet og identitet?

Du er sikkert utrolig opmærksom på designet af de produkter, du udvikler eller sælger i din forretning. Men har du nogensinde tænkt over, hvordan du formidler det gode design på dine produkter i din markedsføring? Det tænkte vi nok. Derfor har vi skrevet denne artikel.

Du kender – forhåbentligt – den der gode følelse, når du står med virksomhedens nyeste produkt i hånden. Du mærker dets kvalitet. Du beundrer det gennemtænkte og brugervenlige design. Og smiler. For det er ikke bare et produkt, du står med. Det er en del af din virksomheds identitet og hjerteblod, som du nu skal ud at introducere til omverdenen.

Og som øverste chef for eller marketingansvarlig i en salgs-, produktions- eller servicevirksomhed ved du, at design ikke stopper ved produktet. Det gennemsyrer hele din forretning. Også dine marketingkampagner.

Så hvordan sikrer du, at dit marketingmateriale reflekterer den samme kvalitet og identitet som det produkt, det skal markedsføre til kunderne?

Hvilken rolle spiller designet i markedsføring?

Forestil dig en verden, hvor der ikke fandtes ord. Hvordan ville du så kommunikere værdien af dit produkt? Svaret ligger i designet. For det er det, der fanger forbrugerens øjne, så de opdager det budskab – eller produkt – du ønsker at fortælle dem om.

Design handler ikke kun om at se godt ud. Det handler om at kommunikere dit brands essens. Et stærkt design fortæller en historie. Det vækker følelser. Og mest af alt, skaber det en forbindelse mellem dit produkt og din kunde.

Lad os se på et eksempel. F.eks. en marketingkampagne for økologiske fødevarer.

Hvis designet indeholder friske farver og naturbilleder, kommunikerer det sundhed og naturlighed. Det appellerer til kundernes ønske om et sundere og meget mere miljømæssigt ansvarligt liv. Her fungerer designet som en stille fortæller af dit brands værdier.

Men hvad sker der, når designet ikke matcher budskabet?

Tænk på en luksusvare med en billig udseende reklame. Uoverensstemmelsen skaber forvirring. Måske endda mistillid. Kunderne spørger sig selv, “Hvis de ikke kan designe en overbevisende reklame, hvordan kan jeg så stole på deres produkt?

Så, som leder eller marketingansvarlig, skal du spørge dig selv: “Taler mit marketingdesign det samme sprog som mit produkt?

Hvis svaret er ja, er du på rette vej.

Hvis nej, er det måske tid til at genoverveje din tilgang til design i dine marketingkampagner.

Her er de nøgleelementer, du skal være opmærksom på

Men hvordan sikrer du, at designet på dine marketingelementer udtrykker værdien af dit produkt og din virksomheds brand.

Det handler først og fremmest om at se på designets nøgleelementer som farver, skrifttyper og valget af visuelle fortællinger.

For de tre elementer skal harmonere med målgruppens værdier, forventninger og ”fornemmelse for kvalitet” for at give den ønskede effekt. Særligt skal du holde øje med, at:

Farvevalget skaber følelserne, der fanger opmærksomheden

Farver taler et universelt sprog. De kan vække glæde, skabe ro eller signalere fare.

I marketing er valget af farver afgørende. De skal nemlig både afspejle dit brand og resonere med din målgruppe. For eksempel bruges grønne nuancer ofte til at fremme bæredygtige eller økologiske produkter, mens blå kan skabe en følelse af professionalisme og soliditet.

Så læs op på farvepsykologi, og forstå hvordan det kan gøre en afgørende forskel.

Typografien er med til at skabe klarhed

Din tekst skal ikke bare være læsbar. Den skal også kommunikere dit brands personlighed.

En legesyg og urolig skrifttype kan være perfekt til et firma, der sælger legetøj, møbler til børn eller legeredskaber til skoler og institutioner. Men den vil virke malplaceret hos et finansielt konsulentfirma. Her forventes der et mere konservativt valg af skrifttype.

Så vælg en skrifttype, der harmonerer med dit budskab og dit brand.

De visuelle historiefortællere passer til målgruppen

Et billede siger mere end tusind ord – javel. Men det kan også hurtigt sige en masse mellem linjerne.

I marketing bruger vi billeder og grafik til hurtigt at formidle komplekse budskaber. De skaber en følelsesmæssig forbindelse, og kan forstærke eller uddybe dit budskab.

Derfor er det vigtigt at vælge billeder, der afspejler dit brands værdier, og taler direkte til din målgruppes hjerte. Og skal billederne virke bedst, skal der være mennesker på dem, som bruger dit produkt.

Allerhelst i en situation, der er relaterbar for dem, du gerne vil tiltrække som kunder.

Samtidigt er det vigtigt, at menneskerne på billederne ser glade og imødekommende ud, mens de bruger produktet – og kigger ud på læseren, så der opstår øjenkontakt.

Så det er ikke nok, bare at vise produktet. Selv om du synes, det siger det hele.

For mennesker køber af mennesker.

Andre praktiske tips til din markedsføring

Men det er ikke nok, bare at mestre disse tre elementer i din markedsføring.

Skal din markedsføring og dens design virke efter hensigten er det også vigtigt, at du:

Kender din målgruppe

Det er først, når du kender din målgruppe helt ind til benet, at du kan skabe et effektivt design. Hvad appellerer til dem? Er det minimalistiske design, fed grafik, eller noget helt tredje?

Dit design skal afspejle de præferencer, din målgruppe har – og ikke dine egne.

Konsistens er kongen

Dit brand bør være genkendeligt på tværs af alle platforme. Derfor skal du bruge ensartede farver, skrifttyper og billedsprog i alt fra din hjemmeside over produktets emballage og til dine tryksager.

Konsistens i designet styrker dit brand og gør det nemmere at huske netop det fremfor konkurrenterne, som sælger det samme.

Samtidig er det også vigtigt, at der er konsistens i dit budskab – og de argumenter, du fremfører. Så selv om du synes, du har sagt det hele 1000 gange før, skal du blive ved med at gentage det samme igen og igen.

For folk opfatter det først, når de har hørt det nok gange – eller hører det i den for dem rigtige sammenhæng. Og der kommer hele tiden nye til, som har brug for at høre dit budskab for første gang.

Mindre er oftest mere

I en verden fuld af information og stimuli, kan et rent og enkelt design skære igennem støjen.

Overvej derfor at simplificere dit design for at gøre det mere klart og fokuseret. Det hjælper med at sikre, at dit budskab ikke bliver tabt på grund af kompleksiteten.

Jo mere enkelt designet og indholdet kommunikerer dit budskab – jo større er chancerne for, at folk fatter, husker og handler på det.

Test og tilpas

Verden ændrer sig, og det gør din målgruppe også. Vær ikke bange for at eksperimentere med dit design og få feedback. Og vær ikke bange for at ændre på tingene – eller tilbyde flere forskellige varianter til specifikke målgrupper.

For jo mere snævert du afgrænser de enkelte målgrupper, jo nemmere bliver de at ramme.

Så gå på med krum hals og lav A/B test på alle elementer i din markedsføring. Både din hjemmeside, dine e-mailkampagner, dine annoncer og opslagene på de sociale medier. Og brug feedbacken til at finjustere og forbedre dit design løbende.

Vær heller ikke bange for løbende at skabe nye, afgrænsede segmenter, når du bliver opmærksom på dem. Og skab en målrettet version af budskabet og designet på din markedsføring til dem.

Hold fingeren på pulsen

Af samme grund er det også vigtigt, at du hele tiden holder dig opdateret med de seneste trends inden for design og marketing. Deltag i workshops, webinarer, og netværksarrangementer. Følg også med i de trendsættende medier, som er bedst til at forudsige nye udviklinger i design og markedsføring. Og lad dig inspirere af andres succeser og lær af deres fejltagelser.

Det styrker markedsføringens effekt.

Du kan ikke være god til det hele

Forhåbentligt føler du nu, at du har fået lidt mere styr på, hvordan du sikrer, at designet på din marketingkampagne formidler kvaliteten og oplevelsen af dine produkter på den rigtige måde.

For design er ikke bare et spørgsmål om æstetik. Det er en essentiel del af, hvordan du kommunikerer med dine kunder. Ligesom designet spiller en afgørende rolle for både anvendeligheden, brugervenligheden og værdien af dine produkter.

Det sidste er du sikkert ekspert i, ligesom du er med alle andre vigtige parametre ved dit produkt.

Men du kan ikke være god til det hele. Så vil du sikre dig, at der bliver en rød tråd mellem designet af dine produkter og dine marketingskampagner, kan det være en god ide at involvere designeksperter i dine marketingstrategier.

De kan hjælpe dig med at se helhedsbilledet, forstå din målgruppe bedre, og skabe et design, der skaber en kohærent, fængslende og effektiv visuel kommunikation, som taler direkte til den slags kunder, du helst vil have. Og er med til at sikre, at hverken kampagnen eller produktet overses.

Ved du ikke, hvor du skal finde sådan en ekspert?

Så giv os et ring, send os en mail eller udfyld kontaktformularen her på siden.

Vi skaber resultater,
skal vi mødes?

 

+ 45 7060 3939  /  byro@byro.dk

Wordpress webbureau
Wordpress webbureau
Hubspot bureau
Google Partner
bureau byro

Sønderborg

Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg

Kontakt os

byro@byro.dk

+45 7060 3939