fbpx
Vælg en side

5 online marketing trends som vil styre 2024

AI spås – lige som i mange andre brancher – at få en stor rolle i online marketing i det kommende år. Men der er et vigtigt forbehold, som også kommer til at betyde en masse for, hvordan vi bygger marketingkampagner på nettet. Og gode gamle SEO synes også at få en renæssance. Og så bliver ”medarbejdermarkedsføring” en ting i 2024. Læs med, og find ud af, hvad vi fabler om.

2023 lakker mod enden – og det er tid til at se fremad.

For som web- og online marketing bureau er det ekstra vigtigt, at vi hele tiden er på forkant med udviklingen. Så vores kunder kan holde sig helt i front i 2024.

Men hvad er det så, der skal holde vores kunders kampagner foran konkurrenternes i det kommende år?

AI-baseret marketing

Med ChatGPT og de tilhørende API’er og frameworks fra OpenAI, blev AI med et slag pludselig anvendeligt og tilgængeligt for de brede masser – også inden for online markedsføring.

Bare tænkt på, hvor vanvittigt hurtigt udviklingen er gået siden 22. november 2022, hvor OpenAI lancerede ChatGPT 3.5. Hvad kan vi dog ikke forvente os om yderligere et år.

Og se, hvordan ChatGPT i dag har udviklet sig til en sand værktøjskasse af både billed- og tekstgenerering, dataanalyseværktøjer og meget, meget mere. Og der er kommet masser af konkurrenter, som er med til at sætte ekstra skub på udviklingen af AI.

Vores bud er, at det vi falder i svime over i dag, vil virke så meget som sidste års støvede model, når vi står ved udgangen af 2024. For AI-revolutionen har kickstartet en sand tsunami af nye online marketing værktøjer.

Kombinationen af Big Data, prædiktiv analyse og AI kommer til at skabe meget mere målrettede og effektive kampagner, der gør det nemmere at få kunderne til at reagere på dit firmas budskaber.

Men vi skal ikke glemme det menneskelige element

Samtidig er det vigtigt, at vi ikke glemmer det menneskelige element – og bare bruger ukritisk løs af de kampagneforslag, tekster og billeder, som den kunstige intelligens kommer med.

For vores største ”konkurrencemæssige fordel” i forhold til AI er stadig immervæk, at vi er mennesker – ”flæskestegsrobotter”, som Shu-Bi-Dua sang engang i 1980’erne i en sang om en hitmaskine, der på mange måder minder meget om den kunstige intelligens, vi ser i dag.

Så i takt med at AI kommer til at give os endnu stærkere og mere effektfulde værktøjer i 2024, vil udfordringen være at finde det perfekte balancepunkt mellem automatiseringen af markedsføringen og at sørge for, at den skaber ægte menneskelig kontakt.

Det kan meget nemt skabe en modtrend, som vi gætter på, kommer til at blive kaldt noget i retning af ”Marketing skabt af mennesker til mennesker”.

SEO – dit nye værktøj i markedsføringen

Forventer du stadig, at du kan skabe en masse trafik fra de sociale medier og dine e-mailkampagner i 2024.

Så vær forberedt på at få bøllebank.

For ifølge den amerikanske Marketing Insider Group taler ”Big data” deres tydelige sprog:

  • Trafikken fra de sociale medier vil fortsætte det fald, som allerede er i gang fra gennemsnitligt 7 % i 2019 til sølle 2 % i 2023.
  • Og det samme gælder effekten af e-mailkampagner. Her lå trafikken på cirka 10 % i 2019 og bare 3 % i år.

Til gengæld er det stadig trafikken fra søgemaskinerne – og den direkte trafik til hjemmesiden – som kommer til at levere de besøgende.

Så du kan roligt sørge for at gøre noget mere ved søgemaskineoptimeringen af firmaets hjemmeside. Og hvis det viser sig at være svært at få til at give de ønskede resultater, bør du overveje at kaste lidt flere penge efter Google Ads kampagner. Og få lavet nogle landingssider, der er målrettet de enkelte annoncekampagner.

Tænk også i, om du kan skabe noget linkbuilding, som rent faktisk placerer dig ret ud for næsen af de kunder, de helst vil have fat i. Altså ikke investere i en masse links fra alle mulige dubiøse websites. Men investere i at gøre de rigtige journalister og branchemedier opmærksom på dit indhold – eller betale den pris, det koster at få det placeret på deres online medier.

Den slags online markedsføring bliver ved med at virke – også i 2024.

Markedsføring på LinkedIn

Når vi nu taler om sociale medier, så synes LinkedIn at være den eneste SoMe-platform, som rent faktisk kan levere nogle leads. Særligt B2B – men i nogen grad også i B2C. For vi har det samme hoved på, uanset om vi tager habitten på, og scroller gennem LinkedIn. Eller vi ifører os træningstøjet eller en anden form for afslappet beklædning, og chiller med et scroll på Instagram, TikTok eller gode, gamle Facebook.

Her er det særligt de poster på LinkedIn, som du slår op, der skaber opmærksomheden. Annoncering virker også glimrende. Men først når du er blevet superskarp på målgruppen. For når LinkedIn nu gør det muligt at målrette annonceringen vanvittig snævert segmenteret helt ned på jobroller og specifikke firmaer, skal du ikke skyde med spredehagl i alle retninger. Det giver nul og nix.

Så start med poster, der handler om kundernes problemer frem for at prale med dine egne ”wins” og høje faglige viden. Og investér i nogle kundecentrerede profiltekster. Og se så, hvem de tiltrækker – og sæt annoncer op for at nå ud til flere af de samme mennesker.

Og hold op med at fokusere på at oprette forbindelse til gamle kollegaer, konkurrenter og faglige fyrtårne i din branche. Du skal ud at netværke med dem, du vil have som kunder. For dem som du har i dit netværk, er dem som ser dine opslag først. Så derfor er det vigtigt, at du har kunder og ikke konkollegaer i netværket. For konkollegaerne køber næppe noget af dig.

Så få lagt en plan for din LinkedIn-tilstedeværelse, som sikrer, at du hele tiden holder dig top-of-mind hos kunderne – og hvilke og hvordan du svarer på opslag fra andre, som du ved dine kunder følger.

For det er ikke nok, bare at poste dine egne opslag, og så smutte videre. Du stiller dig jo heller ikke op til et netværksmøde i den lokale erhvervsforening, råber dit budskab ud over masserne, og kører hjem igen.

Nej, du skal kommentere og reagere på andres opslag. Særligt dine konkurrenters – bare på en pæn og udspekuleret måde.

For LinkedIn er et sted, vi netværker virtuelt. Så gør det, og få slået hul på LinkedIns evner til at skabe varme leads i 2024.

Medarbejderne bliver den nye marketingkanal

Du har sikkert hørt det så mange gange, at du er blevet helt døv for det: Medarbejderne er dit firmas ansigt udadtil.

Men det er på tide at få hevet ørepropperne ud. For i den sidste ende er det kundernes oplevelser med medarbejderne, der afgør, om de køber – og om de kommer tilbage, og køber en anden gang. Og kunderne har masser af muligheder for at råbe op om en dårlig kundeoplevelse.

Så skru op for ”medarbejdermarkedsføringen” ved at styrke arbejdsglæden og sammenholdet blandt medarbejderne. Og skab en sag, som I kæmper for sammen (TIP: Som er til gavn for kunderne).

For du kan ikke forvente, at dine medarbejdere bekymrer sig om dine kunder, hvis de ikke er glade for deres arbejde og ikke rigtig tror på det, som dit firma står for. Så vil du øge effekten af din online markedsføring, er det vigtigt at forbedre medarbejdernes engagement, så de skaber en god kundeoplevelse.

Og sørg så for, at dine medarbejdere er bekendt med de online marketingkampagner, som firmaet kører. Så de ved, hvilke argumenter og ”sandheder” de bygger på, og hvad medarbejderne kan forvente, at kunderne har hørt og forventer, når de kontakter jer.

Så er der større chance for, at medarbejderne kan lukke salget, når de får fat i kunderne – og giver den samme kundeoplevelse, som har været med til at tiltrække dem, der reagerer på jeres online markedsføring.

Vi skaber resultater,
skal vi mødes?

 

+ 45 7060 3939  /  byro@byro.dk

Wordpress webbureau
Wordpress webbureau
Hubspot bureau
Google Partner
bureau byro

Sønderborg

Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg

Kontakt os

byro@byro.dk

+45 7060 3939