fbpx
Vælg en side

Marketing automation

Marketing automation handler om at automatisere din e-mailmarkedsføring, så den bliver mere intelligent end den traditionelle autoresponder-serie af standardmails. Det kræver nogle flere data om de enkelte modtagere, samt at du definerer nogle triggere, der kan udløse intelligent tilpassede mails på relevante tidspunkter. Læs med og blev klogere på marketing automation og hvordan du kommer i gang med det.

Alle ser sig selv som unikke personer. Derfor skal dine marketingbudskaber helst være skræddersyet til den enkelte forbruger. Det opnår du ikke med almindelige nyhedsbreve, som sendes ud til alle på din mailingliste. Her kan folk godt gennemskue, at der er tale om massekommunikation.

Nogle eksempler på marketing automation

Men den intelligente velkomstmail til en ny kunde i webshoppen, der er tilpasset efter den type produkter, vedkommende har købt, har en helt anden effekt. Giver den f.eks. både tips og tricks til det produkt, den nye kunde i shoppen lige har bestilt hjem, samtidig med at det promoter tilbehørsprodukter, øger den både den nye kundes begejstring for din webshop og chancerne for, at den pågældende kommer tilbage og køber mere.

Andre eksempler er det lille trick med at sende alle kunder en mail hvert år på deres fødselsdag med en rabatkode, eller de får tilbudt et gratis bonusprodukt tilpasset efter deres tidligere køb, de får med, næste gang de handler hos dig. Eller velkomstserien af mails der er tilpasset til, hvilke sider på din hjemmeside, den pågældende modtager besøger på din hjemmeside efter de har tilmeldt sig din mailingliste.

Du kan også tilpasse indholdet i dine nyhedsbreve, så de passer til kundens køn, seneste køb eller hvor fra i landet vedkommende kommer. Eller præsenterer produktnyheder, så den type produkter kunden interesserer sig mest for, kommer øverst på listen eller præsenteres først i mailen.

Mulighederne for marketing automation er kort sagt uendelige. Det eneste det kræver, er, at du finder en intelligent måde at udnytte de data, du kan indsamle om dine besøgende eller dine kunder, samt er i stand til at definere nogle relevante triggere, der kan udsende skræddersyede mails til dem på det helt rigtige tidspunkt. Og – måske allervigtigst – er i stand til at udvikle noget intelligent, relevant indhold, der passer nøje til hver af dine kunde- eller målgrupper ud fra de data, du har på dem.

Sådan arbejder du med marketing automation

For at komme i gang med marketing automation skal du have et lidt mere avanceret system end det gængse autoresponder-mailsystem. En autoresponder skyder bare en forudbestemt serie mails afsted med den angivne interval mellem hver mail. Men marketing automation-systemet kan tilpasse indholdet i den enkelte mail, eller vælge hvilke mails, der skal udsendes, ud fra en række opstillede regler, som er baseret på de data, du kender om medlemmerne på din mailingliste.

Skal du udnytte marketing automation optimalt, skal du derfor kunne trække på så mange datakilder som muligt. Derfor er det vigtigt, at du vælger et marketing automation-system, der kan trække data fra flere kilder og som giver mulighed for, at du kan opsamle endnu flere informationer om brugerne undervejs.

Systemet kan også reagere på en række såkaldte triggerhændelser. Det kan være alt lige fra varer, en eksisterende kunde har efterladt i indkøbskurven på din webshop og til, når medlemmer på din mailingliste besøger en given side på din hjemmeside. I begge tilfælde kan det trigge en mail, der er målrettet direkte til situationen. Indholdet i mailen kan så tilpasses yderligere ud fra de oplysninger, du ellers har om situationen og den pågældende modtager.

Derved kan du skabe nogle superrelevante mails, der dukker op som noget nær et mirakel i folks indbakke, lige på det tidspunkt hvor det du skriver om, er mest relevant for dem. Det øger chancerne for, at modtagerne reagerer på det budskab, du har – og f.eks. fuldfører købet af de produkter, de havde glemt i indkøbskurven (du kan altid lokke med gratis fragt eller en rabat) eller får tilbudt en gratis telefonkonsultation om det emne, de lige har læst om på din hjemmeside.

Opbygges som rutediagrammer

De fleste marketing automation-systemer giver dig mulighed for at opbygge endog meget komplekse serier af mails, der bygger på en eller flere regler, som udnytter de data du har om dine kunder eller modtagerne på dine mailinglister.

Oftest starter disse serier med et triggerevent, der udløser en nøje tilpasset mail til den pågældende modtager. Herefter kan modtagerens valg i de enkelte mail i serien udløse nye mails til vedkommende.

Klikker vedkommende f.eks. på et link, kan den næste mail i serien præsentere noget indhold på hjemmesiden eller nogle produkter på webshoppen, der passer til det, vedkommende klikkede på.

Klikker modtageren omvendt ikke på nogle links i mailen, kan det også udnyttes til at sende ham eller hende en helt anden mail. Det samme er tilfældet, hvis vedkommende slet ikke åbner den tilsendte mail.

Det hele kan altså sættes meget snedigt op – og hele tiden skræddersys undervejs. Det gør det nemt at blive ved med at være relevant for din modtager – og øger chancerne for, at de bliver knyttet tættere og tættere til dit firma, jo flere mails de modtager.

Skal du have hjælp til at komme i gang med marketing automation

Marketing automation kræver en del tankevirksomhed og opfindsomhed, samt et indgående kendskab til mulighederne i det marketing automation-system, du anvender. Samt at du kan udnytte selv de mest sparsomme oplysninger, som du måtte have om dine modtagere på listen på en intelligent og relevant måde.

Skal du have hjælp til at komme i gang med marketing automation, kan vi hjælpe dig hos BYRO. Vi kender en lang række af de mest udbredte systemer, og til vores kunder anbefaler vi det danske marketing automation-system Emailplatform

Så uanset hvilket behov du har for marketing automation, kan vi hjælpe med alt lige fra opsætning af systemerne over programmering af reglerne og til udvikling af intelligent, dynamisk indhold.

Vi skaber resultater,
skal vi mødes?

 

+ 45 7060 3939  /  byro@byro.dk

Wordpress webbureau
Wordpress webbureau
Hubspot bureau
Google Partner
bureau byro

Sønderborg

Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg

Kontakt os

byro@byro.dk

+45 7060 3939