fbpx
Vælg en side

Er kunstig intelligens klar til at blive motoren i din indholdsproduktion?

De kreative evner hos kunstig intelligens har for alvor fået folk til at spærre øjnene op flere gange i det forgangne år. Således har vi både set billedtjenesterne DALL-E og MidJourney skabe billeder ud fra brugernes beskrivelser og en lang række AI-tjenester, som har rykket grænserne for, hvor godt kunstig intelligens kan skrive tekster. Så kan du snart sende både grafikeren og tekstforfatteren på pension, og klare indholdsproduktionen selv?

Kunstig intelligens – også kaldet AI eller Artificiel Intelligence – bliver klogere og klogere. Sådan har det været i utallige år, hvor flere og flere trivielle opgaver i hverdagen er blevet overtaget af kunstig intelligens.

Men hidtil har det knebet med kreativiteten.

Det blev der så lavet gevaldigt om på i 2022.

Her blev det både muligt at få kunstig intelligens til at skabe opsigtsvækkende og utroligt flotte billeder. Og få tekstrobotter til at skrive tekster i et nogenlunde hæderligt sprog.

Så spørgsmålet er, om du snart kan fyre din tekstforfatter og grafiker, og sætte en studentermedhjælper til at stå for både billeder, illustrationer og tekster til firmaets hjemmeside og markedsføring. With a little help from a friend.

Slut med dyre billeder?

Du kender sikkert godt problemstillingen. Du har skrevet et nyt blogindlæg, men mangler lige det der lækre billede til at illustrere det med.

Her er den sikre løsning at købe abonnement på en billeddatabase. Eller vælge en af de gratis billeddatabaser, som alle andre henter deres billeder fra. Det bliver ikke særligt unikt.

Du kan selvfølgelig også søge efter et billede på Google, og hugge det. Men er der copyright på billedet, og er ophavsmanden opmærksom på, hvem der bruger hans eller hendes billeder, går der ikke længe, før du får en bon, som vil chokere dig. Og som du sjældent kan slippe for at betale bare ved at fjerne billedet fra hjemmesiden.

Men med en kunstig intelligens som skaber billeder ud fra din egen beskrivelse, kan du skære abonnementet på billeddatabasen væk. Og behøver ikke bruge de samme stockphotos som alle andre.

Problemet er bare, at du skal arbejde rigtig meget med den kunstige intelligens, før du får et billede, der bare tilnærmelsesvist matcher det, du har i tankerne. Og som passer ind i den stil, som du i forvejen kører på hjemmesiden.

Du får godt nok et udgangspunkt på flere billeder, som du kan vælge imellem. Dem kan du så få nye versioner af, som du igen kan bede den kunstige intelligens generere nye udgave af. Samt præcisere, hvad det er, du gerne vil have, den kunstige intelligens ændrer ved billedet.

Men du får ikke dialogen og interaktionen på samme måde, som du gør med en grafiker af kød og blod – eller har mulighed for at pege det enkelte element ud, som du gerne vil have ændret. Du kan kun beskrive, hvad du vil have ændret med tekst.

Så oftest ender du med et lige ved og næsten billede, du aldrig bliver helt tilfreds med. Og som sjældent kommer til at passe ind i forhold til de andre billeder på siden.

Tekster uden hverken personlighed eller værdi

Det er heller ikke sådan, at du kan sætte de AI-tekstgeneratorer, som findes på markedet i dag, til at skrive et blogindlæg fra ende til anden, som giver mening.

Forsøger du, får du en tekst, der oftest er fuld af gentagelser eller variationer over de søgeord og øvrige detaljer, som du kan specificere for teksten, når sætter ”maskinen” i gang med at skrive.

Du er nødt til at arbejde dig igennem teksten i mindre portioner, for at få noget output fra AI-tekstgeneratoren, som giver bare nogenlunde mening. Og så skrive det sammen selv og gennemskrive det hele bagefter.

Der er også stor forskel på kvaliteten af det dansk, som du får ud af de forskellige tjenester. Jo, der findes danske tjenester, som skriver hæderligt dansk. Men kæden hopper som regel af før eller siden.

Samtidig er det så som så med værdien af teksten. For den kunstige intelligens bruger sin bedste ven Google til sin research. Det giver oftest en tekst, som mere lyder som et resumé af de selvfølgeligheder, den nu har fundet om emnet, end noget som giver værdi og nye viden til læserne.

Læs f.eks. denne her AI-genererede tekst om at få dit budskab ud til kunderne:

For at sikre, at dit budskab når ud til kunderne, skal du bruge de rigtige kanaler. Det kan være sociale medier, e-mail-markedsføring, PR-strategier og andre kanaler, der er relevante for din målgruppe.

Det er vigtigt at fokusere på kundens behov og værdien af dine produkter og tjenester, samt at anvende storytelling og billeder til at hjælpe kunderne med at forstå budskabet.

Det er også vigtigt at kommunikere budskabet konsekvent og tydeligt, så kunderne kan se hvordan produkter og tjenester skaber værdi for deres forretning.

Ved at bruge de rigtige kanaler og skabe et klart budskab, kan du sikre, at dit budskab når ud til kunderne og skaber værdi for deres forretning.”

Jo, det er da imponerende, hvad den kan få med. Men du lærte næppe noget nyt – og du husker næppe heller noget af teksten bagefter. Altså har den mere fungeret som hvid støj end givet dine besøgende en god oplevelse med din hjemmeside.

Alt i alt ender det med at blive en tekst, der ligner tekst, som kan stå hvor som helst – helt uden personlighed, ny viden eller egen mening. Det er tre vigtige faktorer, hvis du gerne vil have, at de besøgende får noget at huske netop dit firmas hjemmeside for.

Google ser AI-genereret indhold som en trussel for søgeresultaternes kvalitet

Google – som jo om nogen ellers anvender kunstig intelligens – har blæst vagt i gevær overfor kunstig intelligens. Særligt den tekstbaserede del af slagsen.

For AI-genereret tekst er en trussel for kvaliteten af de søgeresultater, som Google præsenterer for brugerne. For AI-tekstrobotterne henter jo deres viden netop fra søgeresultaterne på Google. Og skriver så det samme på en ny måde.

Derfor har Google allerede indført de første tiltag til at fange AI-genereret tekst, og straffer efter sigende ret hårdt for det. Og arbejder videre på at forfine algoritmen, så den bliver endnu bedre til at fange tekster, der er skrevet af kunstige intelligens.

Ja, det bliver nærmest en krig, hvor kunstig intelligens kommer til at bekæmpe kunstig intelligens.

Vi er der ikke endnu

Så skal vi give en status på, hvor kreativ kunstig intelligens er blevet, kan det vel bedst siges ganske kort: Vi er kommet tættere på, men er der slet ikke endnu.

Vi skaber resultater,
skal vi mødes?

 

+ 45 7060 3939  /  byro@byro.dk

Wordpress webbureau
Wordpress webbureau
Hubspot bureau
Google Partner
bureau byro

Sønderborg

Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg

Kontakt os

byro@byro.dk

+45 7060 3939