Markedsfører du dig til de rigtige kunder?
Hvem har bestemt designet på din hjemmeside, hvad der skal stå på den, og hvordan det er formuleret? Og hvem bestemmer emnerne for jeres kampagner, e-mailmarkedsføring og annoncer? Højst sandsynligvis også dig selv. Måske er det lige præcis derfor, du ikke får nok henvendelser fra hjemmesiden og salg nok ud af dine markedsføringskampagner.
Hvem laver du markedsføring til?
Og laver du ikke din markedsføring selv: Hvem er det så, dit marketingbureau laver jeres markedsføring til?
Dig selv? Eller dine kunder?
Inden du svarer et pligttroskyldigt og spagfærdigt ”Mine kunder, selvfølgelig”, så svar mig lige på, hvem det er, som tager den afgørende beslutning om alt lige fra kampagneemner og helt ned i de små detaljer som skrifttyper, farver og design på hjemmesiden?
Højst sandsynligvis dig selv.
Så hvem laver du egentlig markedsføring til?
Jamen, jeg kender jo mine kunder
De fleste virksomheder vil forsvare deres tætte indblanding i markedsføringens udformning med, at de kender deres kunder.
Men gør de egentlig det – og gør de det helt ned i alle de små detaljer, som handler om designet, formuleringen og emnerne for markedsføringen.
Eller er det mere deres egne præferencer, som er afgørende for disse vigtige valg.
Det kan være katastrofalt. For dine præferencer er næppe de samme som dine kunders – og det kan i værste fald føre til, at dem du egentlig vil have som kunder, slet ikke finder jer interessante.
Hvorfor?
Det handler om kundetyper
Jo, for i mange tilfælde tilhører du slet ikke samme kundetype som dine kunder.
Kundetyper er en slags personlighedsprofiler, som gælder for os, når vi skal træffe købsbeslutninger. Her findes der grundlæggende set fire forskellige kundetyper:
- Den røde kundetype, som gerne vil være først med det nyeste – og vil underholdes og have mange valgmuligheder.
- Den gule kundetype, som gerne vil fremstå omsorgsfuld overfor andre eller sig selv, og have en personlig relation.
- Den blå kundetype, som gerne vil købe ting, som får dem til at fremstå magtfulde, eller belønner dem selv for en god indsats.
- Den grønne kundetype, som søger tryghed, og helst køber noget, som er velafprøvet og gennemtestet, eller ligner det, de allerede har.
Som udgangspunkt indeholder vi alle fire kundetyper, men der er altid én, som vi er mere disponeret for end de andre.
Samtidig kan vi skrue op og ned for de forskellige kundetyper i forhold til, hvad vi køber. Så er du f.eks. vild med smarte gadgets, er det den røde kundetype, som tager over, når du f.eks. skal købe en ny smartphone. Men skal du købe en vaskemaskine eller et køleskab, er det den grønne kundetype, som har det afgørende ord.
Den udfordring, som kundetyperne løser
Lad os sige, at du markedsfører et produkt som f.eks. tyverimærkning. Det er et produkt, som skal skabe sikkerhed og tryghed. Altså et produkt som taler til den grønne kundetype.
Men fordi du selv har en præference for den røde kundetype, slår din markedsføring på alt det nye og smarte, som netop din tyverimærkning kan.
Det gør dit produkt totalt utroværdigt for dem, som du gerne vil have til at købe det. For hvordan kan de stole på noget, som er så anderledes, end det de kender?
Problemet er bare, at det er svært for dig at indse, fordi du er tiltrukket af alt det nye og gerne vil være først med det sidste nye skrig.
Så hvordan skal du så kunne udvikle den rigtige markedsføring?
Det er præcis den udfordring kundetyperne løser.
Kundetyperne fjerner behovet for at bruge mavefornemmelsen
”Læren” om de fire kundetyper tager sit udgangspunkt i den gamle, græske opdeling af mennesker i forskellige persontyper, og er baseret på tusindvis af casestudies inden for forskellige brancher og produktkategorier.
Det har resulteret i udviklingen af et fantastisk værktøj, som dels kan afgøre hvilken kundetype, din virksomhed får mest ud af at henvende sig til, og dels kan give gennemtestede og velafprøvede instruktioner i kundetypens præferencer helt ned i farve- og skrifttypevalg, ordvalg og alt det andet, som du tit bruger din mavefornemmelse til at afgøre.
Ja, det kan måske godt lyde som lidt hokuspokus og smart i en fart. Men faktum er, at det virker.
Så synes du, at din markedsføring ikke rammer din målgruppe rigtigt, uanset om du laver den selv eller sætter dit bureau til det, kan det betale sig at undersøge, om du markedsfører dig til den rigtige kundetype.
Det kan vi hjælpe dig med hos BYRO.
Sønderborg
Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg