fbpx
Vælg en side

Derfor kuldsejler din interne kommunikation

Uanset hvor stort eller lille et firma du har, er det vigtigt, at alle medarbejdere har forstået de interne udmeldinger, som ledelsen kommer med. Men desværre begår ledelsen i de fleste danske virksomheder den samme fejl, som mange firmaer gør, når de kommunikerer til deres kunder. Det er nemt at lave om på med dette lille trick.

Du ved sikkert godt, at når du skal have kunderne til at købe noget, skal du fokusere på det udbytte, som kunderne får ud af at handle med dit firma.

Allerhelst skal du starte med at italesætte det problem, som kunderne oplever i hverdagen, forklare dem, hvad de risikerer, hvis de ikke får det løst, og så præsentere dit produkt som løsningen. Samt fokusere på det udbytte produktet giver kunden – særligt, hvis det giver dem mere end bare en løsning på deres problem.

Allerstærkest bliver dit budskab til kunderne, hvis det spiller på følelserne, og lover kunden en transformation. F.eks. lidt i stil med: I stedet for at gå og have det dårligt med det og det, får du løst dit problem med vores produkt. Det giver dig en bedre og nemmere hverdag, og det her fantastiske udbytte.

Og så skal det hele selvfølgelig formuleres på en måde, så det er nemt at forstå for kunden.

Dine medarbejdere er også kunder i din virksomhed

Men selv i mange kommunikationsvirksomheder glemmer ledelsen de her gyldne regler, når de skal kommunikere noget intent.

Her bliver det hele typisk kommunikeret set fra virksomhedens og ledelsens side. Vi skal øge omsætningen med så og så meget inden det eller det tidspunkt. Eller vi skal til at være mere bæredygtige, have flere kvinder i lederstillinger eller bruge den her nye strategi til dit eller dat. Og derfor igangsætter vi så de og de initiativer her, som I bedes støtte op om. Punktum.

Der bliver sjældent sagt særlig meget om hvorfor, og det bliver slet ikke kommunikeret, så medarbejderne kan se, hvad de får ud af at støtte op om det. Det her er bare noget de skal gøre for firmaets skyld. Basta.

Det er derfor så mange interne initiativer og strategier falder til jorden.

For medarbejderne er også jo en slags kunder. De skal købe ind på det budskab, ledelsen kommer med. Og det gør de ikke, hvis de ikke kan se relevansen eller udbyttet for dem ved at gøre, som ledelsen siger. Eller ikke får at vide, hvordan de gør det på den bedste måde.

Sådan sælger du din interne kommunikation ind

Skal du sælge budskabet i din interne kommunikation ind, og sikre, at det bliver forstået og handlet på, er du derfor nødt til at se det hele fra medarbejdernes synspunkt. Og opbygge kommunikationen efter en klassisk skabelon, som marketingfolk bruger, når de skal sælge et produkt eller et eller andet budskab ind til kunderne.

Det gør det nemmere at vinde medarbejderne over på firmaets side – og få dem til at støtte op om det, du har kommunikeret til dem.

Skabelonen er opbygget i disse 6 trin:

  1. Start med problemet. Hvordan oplever medarbejderne det i deres hverdag, og hvad forhindrer det medarbejderne i. Nogle gange handler det, du vil kommunikere til medarbejderne, om et problem medarbejderne måske ikke har fået endnu, og som ledelsen gerne vil forhindre at de får. Er det tilfældet, så start med at få dem til at forestille sig, at de har fået problemet – og hvad det vil betyde for deres hverdag. Så skal du nok vinde deres opmærksomhed.
  2. Gør så problemet værre! Hvad sker der, hvis vi ikke handler på det nu – og hvad betyder det i værste fald for den enkel medarbejder. Kan du gøre problemet til en fare (uden at overgøre det), er der større chance for, at medarbejderne lytter. For vi vil meget hellere beskytte os mod en fare imod det vi har, end vi vil arbejde for at opnå noget nyt.
  3. Kom så med løsningen – det, som ledelsen vil have medarbejderne til at gøre. Og gør det, de skal gøre så nemt som muligt. Opstil gerne en plan for, hvordan medarbejderne skal handle (hver for sig eller i fællesskab). Men gør aldrig planen mere kompliceret end 3-4 trin – ellers lyder det hurtigt for kompliceret og bliver alt for uoverskueligt.
  4. Kald så medarbejderne til handling…
  5. Og fortæl så om, hvor godt det bliver for medarbejderne, hvis de gør det, som du har bedt om. Det er her du skal fokusere på medarbejdernes udbytte. Et godt trick er at få dem til at forestille sig, hvad der pludselig er muligt for dem om f.eks. et år, hvis de følger den plan, du er kommet med.
  6. Slut så af med at kalde medarbejderne til handling igen. Det skal være det sidste, de hører (eller læser). Så holder du en fysisk samling med medarbejderne, og slutter af med at besvare deres spørgsmål, skal du huske at komme med dit call-to-action til dem, EFTER du har svaret på det sidste af deres spørgsmål.

Følger du den fremgangsmåde, får du for det første en helt anden opmærksomhed – fordi medarbejderne straks indser relevansen for dem. Og en helt anden opbakning, fordi medarbejderne ved, hvad det gælder om, og har fået en klar plan for, hvad de skal gøre.

Prøv det, næste gang du skal starte et nyt initiativ eller rulle en ny strategi ud i din virksomhed. Og vil du gerne have vores indspark til, hvordan du gør det mest effektivt, er det bare at sende en mail eller give os et ring.

Vi skaber resultater,
skal vi mødes?

 

+ 45 7060 3939  /  byro@byro.dk

Wordpress webbureau
Wordpress webbureau
Hubspot bureau
Google Partner
bureau byro

Sønderborg

Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg

Kontakt os

byro@byro.dk

+45 7060 3939