Vælg en side
Influencer marketing

Influencer marketing

Influencer marketing handler om at markedsføre dit firmas budskaber og produkter til specifikke trendsættere og influenter overfor den eller de målgrupper, I gerne vil ud til. Det kræver naturligvis, at du finder de rigtige influenter, som din målgruppe lytter til, samt at de evner at præsentere jeres produkter og budskaber på en måde, der ikke virker kommerciel. Her får du nogle tips til at komme i gang med influencer marketing

Influencer marketing er ikke kun noget, der virker på de helt unge målgrupper, som følger de mange Youtube-kendisser. For der findes trendsættere og nøglepersoner i alle brancher, som stort set alle inden for branchen følger og lytter efter. Ikke nødvendigvis på YouTube, men på de pågældende personers Facebook-side, LinkedIn-profil eller blog.

Skal du have succes med influencer marketing, handler det i høj grad om at få fat i de rigtige personer eller ramme den rigtige målgruppe. For influencer marketing handler også om at ramme de målgrupper, som andre lytter til. F.eks. læger, hvis du vil ud til patienter med særlige behov, og andre eksperter hvis du vil ud til kundeemner inden for deres fagområder, samt medarbejdere i bestemte stillinger, der typisk rådgiver og vejleder ansatte i bestemte virksomheder

Fortjent eller betalt influencer marketing

Grundlæggende set findes der to typer af influencer marketing: Fortjent eller betalt. Du kan anvende de to typer enten hver for sig eller sammen. Skal du have størst garanti for et udkomme, skal du vælge den betalte form for influencer marketing. Ellers bliver influenterne en ekstra målgruppe, som du er afhængig af at slå igennem hos, hvis du skal henvende dig til deres følgere.

Fortjent influencer marketing

Den bedste (for jeres renomme) og billigste form for influencer marketing er naturligvis den fortjente. Det er den, hvor en influent nævner jer, jeres budskab eller jeres produkt, uden at blive betalt af jer for det. Det kan opnås ved f.eks. målrettet at kommunikere til den pågældende målgruppe af influenter, f.eks. HR-medarbejdere i en virksomhed.

Har de f.eks. læst om en bestemt ergonomisk kontorstol eller et bestemt undervisningsforløb med relevans til det område, jeres firma arbejder inden for, kan de foreslå stolen eller kurset til de medarbejdere i firmaet, som har behov for det.

Det kræver naturligvis, at I udgiver noget relevant indhold til den målgruppe, I vil have til at fungere som ambassadører for jeres produkter og budskaber – samt at I markedsfører dette indhold aktivt for dem. Det kan f.eks. gøres via Facebook og LinkedIn med retargeting-kampagner. Det sikrer, at målgruppen får set budskabet flere gange eller bliver præsenteret for forskellige vinkler på budskabet på en struktureret måde.

Fremgangsmåden her er altså stort set den samme, som ved alle andre former for online markedsføring.

Betalt influencer marketing

Ved betalt influencer marketing betaler I en eller flere influenter eller kendisser inden for den branche, I vil have jeres budskaber eller produkter ud til. Det kan ske enten igennem sponsorater, product placements eller arrangementer, som I afholder sammen med influenten.

I kan enten henvende jer til et bureau, som formidler kontakten til de enkelte influenter eller kontakte influenterne direkte. I forhold til for bare få år siden, er branchen i dag meget mere professionel og kender deres værdi. Forvent derfor ikke, at I kan finde influenter, der er præsenterer jer for deres følgere gratis eller for småpenge – med mindre I har en særlig stjerne hos dem i forvejen, naturligvis.

Hvilke muligheder I har for at få præsenteret budskaber eller produkter, afhænger helt af den enkelte influent, og hvordan han eller hun henvender sig til sin målgruppe. Oftest har de forskellige influenter en række forskellige tilbud. Eller I kan sammen skabe en løsning, der er den rigtige for netop jeres produkt eller budskab.

Vil du i gang med influencer marketing?

Vil du i gang med influencer marketing, er det en god ide at tage fat i nogen, som allerede har praktisk erfaring med det. Derved undgår du de værste faldgruber og fejltrin, som det er nemt at lave i dette forholdsvist nye marked.

Så vil du i gang med influencer marketing på en sikker og nem måde, er det en god ide at tage fat i os allerede i dag. Så kan vi give dig en BYRO-oplevelse med influencer marketing, der rent faktisk vækster jeres forretning.

Henrik Lindegaard fra BYRO

Dette blog indlæg er udarbejdet af Henrik Lindegaard, hl@byro.dk, Telefon 719 99 719