fbpx
Vælg en side

Det er ikke nok at lyde forskelligt…

Du ved sikkert, at hvis du skal skille dig ud fra konkurrenterne, skal du sige tingene på din egen måde. Men det er ikke nok, at dit budskab og dine pointer skiller sig ud. Designet på hjemmeside, trykte materialer og produktemballager er en endnu nemmere – og meget mere slagkraftig – måde at gøre dit firma unikt på.

Det er ikke nok, at kvaliteten er i top på firmaets produkter og ydelser.

For det opdager folk først rigtigt for alvor, når de har købt dem.

Indrømmet: De kan få det bekræftet gennem de testimonials, du præsenterer på firmaets hjemmeside. Men selv om de fleste tillægger kundeudtalelser en vis vægt, når de skal vælge leverandør, er det sjældent dem, som gør, at folk husker dit firma og dine produkter, den dag de har brug for dem.

Her handler det om at skille sig ud – både i den måde dit firma siger tingene på, og den måde det ser ud på.

For ser du ud og lyder præcis ligesom konkurrenterne, er det ikke til at huske dig fra alle de andre.

Hold op med at se efter, hvordan de andre gør

Det allerførste trin til at få dit firma til at skille sig ud, er ved at lade være med at se, hvordan de andre gør – og så gøre det samme. Særligt hvor du er i en branche, hvor – hånden på hjertet – der ikke er nogen forskel på, hvad dit og konkurrenternes produkter kan.

Alt for mange tror, at det bliver nemmere for kunderne, og gør dem mere trygge ved dit firma, hvis du vælger det samme design, de samme budskaber og slår på de samme argumenter som konkurrenterne.

Men faktisk gør du det meget sværere for folk at huske og genkende dit firma og dets produkter. Og så risikerer du nemt at blive overset.

Så hold op med at ”se efter sidemanden”, blæs på de forventninger, du tror, folk har til, hvordan et firma i din branche præsenterer sig, og tag dig mod til at vælge farver, former og budskaber, der ikke ligner det, folk ser og hører hos konkurrenterne.

Jo, det kan da skræmme nogen væk. Men hellere det, end at dit firma falder i ét med tapetet.

Og er du smart, vælger du nogle budskaber, farver og former, som skræmmer de kunder væk, der alligevel ikke er det perfekte match for dit firma.

Designet er en meget mere effektiv differentiator

Selv om dine marketingbudskaber og holdninger er vigtige elementer, når du skal skille dig ud fra konkurrenterne, er de ikke nær så effektfulde som designet.

For budskaber og holdninger kræver, at de bliver læst. Men design virker, så snart der er nogen, der kigger på det. Og kombinationen af farver og former skaber et meget mere mindeværdigt indtryk. Bare tænk på, hvor lidt af et logo du skal se, før du genkender et firma.

Det skyldes, at vores krybdyrhjerne er ekstremt visuel – og derfor meget nemmere husker farver og former, fordi de ikke kræver, at andre dele af hjernen først afkoder noget (som f.eks. en tekst). Samtidig er netop farver og former særdeles vigtige, når krybdyrhjernen skal genkende og reagere på en fare. For dens vigtigste formål er at holde os i live.

Så ligner noget en giftig slange eller et sultent rovdyr, reagerer den straks. Alene på grund af formerne og farverne. Ikke at du skal få dit design til at trigge de reflekser. For ingen køber noget, der har forskrækket dem – heller ikke selv om det er sket ubevidst.

Sådan skaber du et design, der ikke ligner konkurrenternes

Men hvordan skaber du et design på hjemmeside, trykte materialer og produktemballager, som gør dit firma og dets produkter mere unikke og lettere at genkende?

Det er faktisk ikke så svært – selv om det ikke altid er nødvendigt at vælge ”sik”, når alle de andre har valgt ”sak”. For forskellen behøver ikke være ekstrem, for at det skiller dig ud. Og designet bør stadig være harmonisk, æstetisk og i balance for at bevare dit firmas troværdighed.

Det kræver selvfølgelig, at du kigger på, hvordan konkurrenterne har gjort. Men ikke for at sikre, at du ligner de andre.

De parametre du skal se efter – og som du har at skrue på – handler om:

Farver

Tjek konkurrenternes farvepalet. Hvad er de mest almindelige farver i branchen, og hvilke signaler sender de?

Kig så på, hvilke andre farver der sender de samme signaler. Og vælg så en farvepalet, som giver det samme ubevidste indtryk, men anvender nogle helt andre farver.

Eller skab et bedre og mere relevant signal med nogle andre farver.

Former

Former er sammen med farver den anden designparameter, som skaber en stor – oftest ubevidst – forskel.

Her taler vi ikke bare formerne på de grafiske elementer, dit firma anvender på sin hjemmeside, emballage og trykte materialer. Vi taler også om formgivningen af f.eks. emballagen og jeres trykte marketing- og andre materialer omkring produkterne.

Så hvis alle konkurrenterne har en kvadratisk emballage på deres produkter, kan du skabe en kraftig differentiering ved at anvende en mere rektangulær eller måske rund emballage.

Men inden du går formgivningsmæssig amok, er det en god ide lige at tjekke op med jeres eventuelle distributører og forhandlere om, hvorvidt den nye formgivning vil skabe problemer for den måde, de opbevarer og præsenterer jeres produkter på.

Ellers risikerer du, at de vælger dig fra, fordi det bliver for besværligt at håndtere jeres produkter.

Skrifttyper

Valget af skrifttype er også en måde at differentiere dit firmas positionering på. Er du i en meget konservativ branche, er skrifter med fødder en nem måde at udtrykke det på. Men de er stort set ikke brugt længere (udover på tryk), fordi de er sværere at læse på en skærm. Selv med vore dages kæmpeopløsning på skærmene.

Heldigvis fås mange skrifttyper i dag i både en ”serif” (med fødder) og ”sans serif” (uden fødder) version. Endelig findes der også en del skrifttyper, som fås i en såkaldt ”slab serif” version. Her er fødderne mindre fremtrædende.

Så på den måde kan du sagtens vælge en konservativ skrift, som er nem at læse. Og hvilket signal sender det lige til kunderne i en konservativ branche? Fornyelse, nytænkning og jeres helt egen måde at gøre tingene på.

Tekstur

Teksturen er selvfølgelig kun vigtig på fysiske produkter. Altså emballagen og omslaget på jeres trykte marketingmaterialer.

Teksturen er også noget vi husker ubevidst – og den spiller samtidig en vigtig rolle i vores oplevelse af, produktet eller marketingmaterialerne. Og hvor nemme de er at håndtere i praksis. Er emballagen alt for glat, kan det være svært at få et ordentligt greb om f.eks. et meget tungt på produkt.

Her kan en blød eller nubret overflade skabe et bedre greb – og en meget mere behagelig oplevelse af emballagen.

Samtidig er det at vælge en soft touch kachering af produktets emballage en meget kraftig differentiering fra alle andre i en branche, hvor der ikke er tradition for at spille på teksturen på emballagen. Desuden giver det et mere ”blødt” indtryk af varen, og tilføjer et mere eksklusivt præg.

Tilsvarende kan partiel lakering skabe teksturer i form af en nubret eller riflet overflade – og tilføjer en ekstra opmærksomhedsskabende visuel effekt til emballagen eller marketingmaterialet.

Værdier

Du kan også bruge det visuelle udtryk og dit materialevalg til emballager og tryksager til at udtrykke firmaets værdier.

Anvender du ansvarlig bæredygtighed som en vigtig parameter i markedsføringen og positioneringen af dit firmas produkter, kan du gøre det meget mere håndgribeligt ved at vælge genbrugspapir og -karton til emballagen. Og udelade alle former for plastik, lakering og andet, som er med til at gøre emballagen sværere at genanvende og nedbryde.

Husk designet, når du skal skille dig ud fra konkurrenterne

Så husk designet, når du skal gøre positioneringen af dit firmas produkter mere unik.

For det er både en meget mere kraftfuldt og nemmere forståelig måde at gøre dit firma og dets produkter husket på. Men designet kan ikke stå alene. Et unikt og klart budskab, nogle mere relevante pointer og det, at tage udgangspunkt i den udfordring, produktet kan løse for kunderne, er også vigtigt, hvis du gerne vil gøre det nemmere for folk at opdage og genkende firmaet og dets produkter.

Har du brug for hjælp til at gøre det i praksis, har du sikkert fået en god ide om, hvor du skal henvende.

Vi skaber resultater,
skal vi mødes?

 

+ 45 7060 3939  /  byro@byro.dk

Wordpress webbureau
Wordpress webbureau
Hubspot bureau
Google Partner
bureau byro

Sønderborg

Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg

Kontakt os

byro@byro.dk

+45 7060 3939