Det handler ikke bare om at finde de søgeord, der har flest søgninger
De fleste er godt klar over, at det er vigtigt at få udviklet indhold til de søgeord, som er mest relevante for deres forretning. Men det betyder ikke, at der kun skal fokuseres på de søgeord, som har flest søgninger. Det er nemlig ikke sikkert, at de giver de mest relevante besøgende. Tænker du ikke søgehensigt og relevans af søgeordene ind, når du udvælger dem i jeres søgeordsanalyse, får I aldrig nogle relevante besøgende og dermed et ordentligt udbytte af jeres hjemmeside.
De fleste synes sikkert, at de har fundet en guldmine, hvis de opdager et søgeord med en eller anden relevans for deres forretningsområde, som har mange tusinde søgninger hver måned. Det er sådan et søgeord, de skynder sig at få udviklet noget indhold for, så de kan få rigtig mange besøgende ind på deres hjemmeside.
Men inden I sigter med de store kanoner i retning af den slags søgeord, bør I være klar over, at det er de søgeord, der er den største konkurrence på. Det stiller ekstra høje krav til kvaliteten af det indhold, I skal udvikle, da jeres side kommer til at konkurrere med rigtig mange andre sider.
Højere efterspørgsel på søgeord med få søgninger
Samtidig er det kun 30 % af alle søgninger på Google, som omfatter populære søgeord med et stort antal søgninger hver måned. De resterende 70 % af alle søgninger, sker på søgeord med et lavt antal søgninger – den såkaldte lange hale eller long-tail.
Den andel er voksende, fordi folk er gået fra kun at bruge et, to eller tre ord, til at anvende hele sætninger i deres søgninger. Det skyldes overgangen til søgning på mobiltelefonen. Det er den mest udbredte i dag og rigtig mange mennesker bruger telefonens talegenkendelse eller digitale personlige assistent (som f.eks. Siri på Apple iOS) til at indtale søgningen med.
Jo flere ord, jo nemmere kan du gætte hensigten
Derfor bliver søgningerne mere konkrete. Det har den store fordel, at det bliver meget lettere at gennemskue hensigten med den søgning, som folk foretager – ikke kun for Google, men også for dig der skal udvikle indhold til sådan en søgning.
Samtidig er konkurrencen væsentlig mindre, da der jo er færre, som søger og derfor færre som udvikler indhold, der er målrettet den pågældende søgning. For der er jo også færre firmaer, som den pågældende søgning er relevant for.
Du får flere kunder fra de snævre søgninger
Derfor giver en side med indhold, der er målrettet specifikt til den pågældende søgning, langt flere salg end de sider I har, der er udviklet til de mere populære søgninger inden for jeres område. For selv om I har fået kæmpet jer op på den første side og måske endda op på top 3-4 stykker, vil det langt fra være alle de besøgende, I får fra de populære søgeord, som jeres side og eventuelt produkter vil være relevante for.
Her er træfsikkerheden meget større, hvis du vælger en mere snæver søgning, hvor det er nemt for jer at gennemskue hensigten med søgningen. Så derved har I større sandsynlighed for, at de besøgende der kommer ind på den pågældende side, vil have en reel interesse i indholdet.
I den sidste ende er det bedre at sælge noget til hver anden besøgende, der kommer ind fra en søgefrase, som genererer 10 månedlige besøgende, end det er at sælge til en ud af 1000, som kommer ind fra et søgeord, der genererer 4000 månedlige besøgende. De 3996, som ikke købte noget, har alligevel glemt jer otte sekunder efter, de var inde på jeres side, fordi I ikke var relevante for dem alligevel.
Så selv om det lyder bedre at prale med de 4000 besøgende, er det faktisk de 10 besøgende I skal være gladest for.
Skal vi hjælpe jer med at finde jeres mest profitable søgninger
Skal vi også give jer et nyt syn på søgeord og hvilke søgeord det kan betale sig at udvikle indhold til? Så kontakt os allerede i dag! Så kan vi give jer en byro-oplevelse med konverteringsraten og indtjeningen fra jeres hjemmeside.
Sønderborg
Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg