fbpx
Vælg en side

Derfor er det dumt at få dit firma til at lyde klogt og smart på hjemmesiden

De fleste kigger på konkurrenternes hjemmesider, når de skal have lavet deres egen. Men oftest er det en dårlig ide at lade sig inspirere for meget af, hvad andre i branchen skriver på deres hjemmesider. Nu skal du høre hvorfor – og hvad du meget hellere skal gøre.

Åhh, dit firmas nye hjemmeside skal bare få dit firma til at fremstå som det allerbedste i hele branchen.

Derfor starter de fleste med at kigge på konkurrenternes hjemmesider, for at se, hvordan de er designet, og hvad der står. Fordi de tænker, at det de andre har stående, er det, der er vigtigt for kunderne at få at vide – og gør de besøgende trygge ved deres eget firma, fordi det ligner og lyder lige så ”professionelt” som alle de andre firmaer i branchen.

Lyder du som alle de andre, skiller du dig ikke ud fra mængden

Det allerførste problem ved den fremgangsmåde er netop, at dit firma kommer til at se ud som og lyde som alle de andre i branchen.

Ser din hjemmeside ud som om, og skriver du nøjagtigt de samme ting som konkurrenterne, giver du ikke de besøgende noget, som de kan huske dit firma på.

Så det kan godt være, det var din hjemmeside de læste – men når de så lige søger igen, og kommer ind på konkurrentens hjemmeside, er det måske dem de køber af.

Fordi de hverken kunne se eller høre forskel på dit og det firmas hjemmeside, som de endte med at købe hos.

Så find dit eget design, skriv tingene på din måde, og vær ikke bange for at have en mening om det, du laver. Det gør firmaets hjemmeside mere unik, og får den til at skille sig ud fra alle de konkurrenter, der gør som de andre i branchen gør.

Smarte vendinger som ”skarpe priser” bliver nemt til en udfordring

De fleste typiske firmahjemmesider indeholder et fast arsenal af smarte vendinger som ”skarpe priser”, ”innovativt design” og fremhæver måske en eller flere ting som firmaet er ”de bedste i branchen” til.

Jo, det lyder da smart og i nogle folks øjne ”professionelt”.

Men netop fordi alle bruger de samme smarte vendinger, ender de med ikke at betyde noget for læseren. De bliver sådan noget alle siger. Derfor kaldes denne type vendinger og ordvalg også for marketingfloskler, fordi de ikke giver nogen reel værdi, eller får jer til at lyde bedre end konkurrenterne.

I bedste fald.

For tænk over det: Når alle siger det, må hovedparten af dem jo lyve. For der er jo kun ét firma, der kan have den ”skarpeste pris” – som i billigst – eller det ”mest innovative design”.

Derfor kan marketingfloskler lige så nemt ende som en udfordring: ”Nå, så du siger, dit firma har skarpe priser. Det kan vi da hurtigt finde ud af på PriceRunner.”

Så drop alle de smarte vendinger, formuleringer og den branchehumor, de andre bruger. Det får hverken folk til at synes, at I lyder som nogle ”friske fyre,” eller gør jer til et bedre valg.

Forsøger du at lyde klog, har det oftest den stik modsatte virkning

Du vil sikkert også gerne lyde klogere og mere intelligent end konkurrenterne. Derfor tager du alle de fagord og kloge formuleringer de bruger, og får dem til at lyde endnu mere klogt – og bruger nogle endnu mere specialiserede fagord.

For så kan kunderne selv høre, at I er dygtigere end alle andre.

Ja, hvis de ved lige så meget om det, dit firma laver, som du selv gør.

Men det gør de sandsynligvis ikke, hvis de har brug for et firma som dit til at lave det for dem.

I stedet ender dit valg af fagudtryk, lange ord og snirklede akademiske vendinger med at gøre det svært for folk at forstå, hvad det er, I kan hjælpe dem med. Eller får dit firma til at lyde så avanceret, at det slet ikke lyder som om, det beskæftiger sig med det, som folk har brug for. Og ender oftest med at irritere folk så meget, at de finder et andet firma, der er til at forstå.

Så drop fagudtrykkene – eller forklar dem, så folk nemt kan forstå, hvad I snakker op – og skriv det, så selv et barn i 5. klasse kan forstå det. Det gør det nemmere at overbevise kunderne om, at I er det rigtige valg. Men det kan da sikkert få nogle af konkurrenterne til at synes, at I lyder useriøse og dumme – men hey, de bliver jo næppe kunder hos jer alligevel.

Kunderne gider først høre om dit firma, når de er overbevist om, at det kan løse deres problem

Men den allervigtigste tilgang til kunderne, som hovedparten af danske firmaer overser, når de skal have ny hjemmeside, er, at folk reelt set først er interesserede i at høre noget om firmaet, når de er blevet overbevist om, at det kan løse deres problem.

Så starter du med at fortælle en hel masse om, hvor mange medarbejdere I er, hvornår og hvem som grundlagde firmaet, og alle de andre detaljer om dit firma, der ligger dig på sinde, virker du irrelevant på den besøgende.

Start meget hellere med det problem, som folk har søgt efter en løsning på, udvis empati over for kundens situation og fortæl, hvordan du vil løse problemet på den bedst tænkelige måde. Så kommer du til at virke relevant og interessant fra starten af – og kan meget nemmere overbevise kunden om, at dit firma er det rigtige valg til at løse opgaven.

Få din hjemmeside til at se ud og lyde som dit firma – og ikke alle andres

Så vær ikke bange for, at dit firmas nye hjemmeside skiller sig ud fra alle de andre på både design og formuleringer. Og start der, hvor kunden er rent mentalt, når de kommer ind på hjemmesiden.

Det er et plus, fordi det får jer til at virke mere relevante og imødekommende – og skiller jer ud fra mængden, så det bliver nemmere for folk at huske netop dit firma, den dag folk har brug for de produkter eller ydelser, som det sælger.

Vi skaber resultater,
skal vi mødes?

 

+ 45 7060 3939  /  byro@byro.dk

Wordpress webbureau
Wordpress webbureau
Hubspot bureau
Google Partner
bureau byro

Sønderborg

Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg

Kontakt os

byro@byro.dk

+45 7060 3939