Hjælp til brand søgninger på Google Ads
Tjener dine konkurrenter på Google Ads for dit brand?
Har du tjekket, hvad der kommer frem i søgeresultaterne, når du søger på dit brand, firmanavn eller andre varemærker for nyligt?
Det burde du gøre. For måske har nogle af dine konkurrenter købt Google Ads for dine varemærkebeskyttede navne. Ikke for at reklamere for dig, dit firma og dine produkter. Nej, for at narre uvidende kunder over til dem og snyde dig for omsætningen – på dit eget varemærke!
Ja, det er frækt og udspekuleret – men ikke ualmindelig praksis, desværre.
Den holder ikke i Sø- og Handelsretten
Ifølge dansk lovgivning er den slags annoncer også ulovlige. For den form for annoncering skaber en bevidst forveksling mellem din og dine konkurrenters virksomhed. Det er i strid med markedsføringslovens §1 og §18.
Det slår en dom fra Sø- og Handelsretten fra januar 2017 fast. Her blev Just-Eat dømt for at skabe forveksling mellem deres og en mindre konkurrents virksomhed gennem deres Google Ads-annoncering (ja, dengang hed det stadig Google AdWords – det gør det som bekendt ikke længere).
Google tillader det heller ikke
Ligesom denne form for annoncering er forbudt ifølge dansk lov, tillader Google den faktisk heller ikke. Således står det som et krav i de vilkår, du tegner Google Ads på, at din annoncering ikke må krænke tredjemands varemærker.
Men de tjekker det ikke, med mindre du orienterer Google om, at du ønsker varemærkebeskyttelse for dine varemærker. Hvordan du gør det, kommer vi tilbage til om lidt.
Men ligesom du ikke kan varemærkebeskytte generiske ord hos Patent- og Varemærkestyrelsen herhjemme, kan du heller ikke klage over annoncer, der anvender generiske benævnelser. Så hedder dit firma f.eks. ”Bilhandel Sønderborg”, kan du ikke klage over Google Ads-annoncer, der anvender disse to ord i deres annoncetekst.
Sådan klager du over ulovlig brug af dit varemærke
Opdager du, at andre anvender dit varemærke eller et af de varemærker du er distributør for herhjemme eller har agenturet på, kan du klage til Google over annoncen ved at udfylde Googles formular til varemærkeklager. Samtidig kan du påberåbe dig varemærkebeskyttelse for de pågældende navne.
Når du indgiver varemærkebeskyttelse skal du angive,
- Hvilken relation du har til varemærkeindehaveren
- Dokumentere ejerskabet af varemærket
- Omfanget af et eventuelt annonceforbud
Som dokumentation for at varemærket er registreret, skal du enten bruge et registreringsnummer fra Patent- og Varemærkestyrelsen eller fra World Intellectual Property Organization (WIPO). Ejer du ikke selv varemærket, vil Google også kontakte den egentlige ejer af det, for at sikre sig, at du har lov til at oprette varemærkebeskyttelse for navnet.
I anmodning om varemærkebeskyttelse kan du påberåbe dig et annonceforbud for dit varemærke. I den forbindelse kan du vælge, om det kun drejer sig om bestemte annoncører, eller forbuddet gælder alle Google Ads-annoncører.
Reagér på overtrædelser og få større omsætning
Gør du det ikke allerede, er der en god grund til regelmæssigt at foretage søgninger på dine varemærker. Det er den eneste måde, du kan opdage, om der er nogen, der misbruger dem. Du kan selvfølgelig også indsende en begæring om varemærkebeskyttelse med annonceforbud til Google uden en konkret annonce at klage over. Derved lukker du for, at nogen skulle prøve på at misbruge dine varemærker.
Har du ikke varemærkebeskyttet dit firmanavn, dine produktnavne eller andre navne i forbindelse med dit brand, bør du overveje at få det gjort. For det er den eneste måde, du kan få stoppet andres misbrug af dine varemærker hos Google Ads.
Har du brug for det, kan vi godt rådgive dig om, hvordan du nemmest får beskyttet dit varemærke.
Sønderborg
Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg