fbpx
Vælg en side

17 tips til et hurtigere website

Din hjemmesides hastighed er vigtigere end nogen sinde. Ikke alene er der ingen, der gider vente på en langsom hjemmeside, Google præmierer dig også med bedre placeringer i søgeresultaterne, hvis din hjemmeside svarer hurtigere end konkurrenternes. Så det er bare med at holde din hjemmeside så toptunet som muligt. Det får du nogle tips til her.

Hastighedsoptimering af dit websted minder lidt om at tune motoren i din bil. Du får kun ordentlige resultater, hvis du enten ikke er bange for at får beskidte fingre selv eller er begavet med nogle geniale mekanikere, der kan udføre arbejdet for dig.

Her har vi samlet en række gode steder at begynde din optimering. Synes du, de lyder som om, du kommer til at få mere beskidte fingre, end du bryder dig om, så har vi naturligvis nogle mekanikere i stalden, der kan træde til og hjælpe dig i mål.

Amazon Danmark

Start med at finde ud af, hvor slemt det står til

Før du kaster dig ud i den helt store hastighedsoptimering, er det en rigtig god ide at få et overblik over, hvor slemt det egentlig står til. Det gøres nemmest ved at teste siden med Googles eget hastighedsmålingsprogram. Det er det værktøj, de selv bruger, når de skal bedømme din hjemmesides hastighed.

Det rigtig gode ved værktøjet er, at det giver en masse input til, hvor du kan sætte ind med din optimering og oftest giver det også nogle konkrete anvisninger på, hvordan du får løst dine problemer. Så med det som tjekliste, kan du prøve dig frem med nogle af de tips, vi bringer herunder.

Giv webserveren flere hestekræfter

Kører jeres hjemmeside på sin egen webserver – eventuelt i skyen – så opgradér den til en større CPU, giv den mere hukommelse (RAM) og sørg for, at der er rigelig med plads på harddisken.

Sørg også for at kontrollere, at webserveren må bruge al den hukommelse, der er til rådighed på serveren. Det er ikke ualmindeligt, at man har glemt at skrue op for serverindstillingerne, selv om der er smidt mere hukommelse på den fysiske server.

Tjek også om båndbredden på internetforbindelsen bliver en flaskehals og opgrader den til en større, hvis du kan se, at det tit er småt med plads til trafikken på serveren.

Endelig kan du kigge på, hvor meget logning der foretages af webtrafikken på selve serveren. Det tager både processorkraft fra CPU’en og plads på harddisken. Meget af den statistik der produceres af serveren, kan du lige så nemt hente via Google Analytics. Så læg arbejdet med at føre statistik over til Google og brug al saft og kraft på serveren til at køre hjemmesiden.

Tjek databaseserverens ydeevne

På moderne CMS-systemer ligger al indholdet på webstedet i databasen på serveren. Hver gang en besøgende skal se en side, kaldes databasen, der så svarer med det indhold, der er brug for. Men er kaldene til databaseserveren ikke kodet ordentligt, kan det overbelaste CPU’en og hukommelsesforbruget på serveren for meget. Så tjek sidens kald til databasen for uhensigtsmæssig kode.

Det kan f.eks. være, at kaldene gemmes på harddisken frem for i hukommelsen eller at alle data for en side eller et produkt i databasen hentes, selv om informationerne kun skal bruges på en kategoriside, der kun indeholder overskriften og en kort beskrivelse af indholdet.

Foretages der rigtig mange databasekald, kan det også være, I skulle overveje at køre databasen på en separat server, så den ikke belaster webserveren hele tiden.

Hold HTML-koden ren

Er du ikke så teknisk minded og regnede med, at du var dækket ind på HTML-kodedelen, fordi du har valgt et af de populære Content Management Systemer, må vi skuffe dig med, at det ikke er nogen garanti for, at du får generereret en ordentlig HTML-kode af den grund. For udviklerne af dit CMS er ikke nødvendigvis opdateret med, hvad Google anser for at være ordentligt HTML-kode.

Derfor er det en god ide at undersøge, om f.eks. mellemrubrikker, fremhævet tekst og lignende, som du indsætter i tekste på siden via WYSIWYG-editoren i CMS-systemet, genererer en masse unødvendig HTML-kode. Det kan også være, at HTML-koden til hver side indeholder en masse unødvendige <meta>-tags og andre data, som hverken søgemaskinerne eller de forskellige webbrowsere bruger til noget som helst.

Nogle CMS-systemer indsætter også dobbeltmellemrum efter punktum – for det gør man over there og sådan kunne vi blive ved. Det er atl sammen unødvendige kodestykker, som Googles søgerobotter kan komme til at kløjes i.

Komprimér billederne

En af de allerstørste hastighedsrøvere er stadigvæk alt for store billedfiler på websiden. Er billederne ikke optimeret til webbrug, skal der overføres flere – og vi taler oftest om rigtig store mængder ekstra – data mellem webserver og besøgende, end det er absolut nødvendigt. Er det tilmed et billede, der bruges på alle sider – f.eks. jeres firmalogo eller et banner – kan det løbe op i rigtige meget ekstra datatrafik og dermed mere ventetid, før siden er fuldt indlæst.

Sørg derfor altid for at weboptimere alle billeder inden de lægges på hjemmesiden. Brug eventuelt en af de mange tjenester til billedoptimering på nettet til formålet.

Sørg også for at have billedet liggende på webserveren i alle de størrelser, de skal bruges i og angiv højde og bredde for billedet i billedets HTML-kode, så browseren ikke først behøver at hente den store version af billedet ned, men kan give sig til at indlæse det i den rigtige størrelse med det samme.

Overvej også at fjerne meta-data på de billeder, der anvendes på alle eller mange sider på hjemmesiden. Men husk på, at det fjerner den SEO-værdi som f.eks. billedets alt-attribut giver til siden. Så overvej hvad der er vigtigst i hvert enkelt tilfælde.

Brug et Content Delivery Network

Har du tunge videoer, store CSS- eller Javascript-filer eller meget store billeder liggende, der ikke ændrer sig, kan det være en fordel at lægge disse ud på et Content Delivery Network – eller CDN.

Det er især smart, hvis du har kunder mange forskellige steder i verden. CDN’et består nemlig af store webservere, der har dit ”statiske indhold” liggende i kopier flere forskellige steder rundt om i verdenen. Så uanset hvorfra i verden en bruger indlæser en side, vil han eller hun altid kunne hente de store, tunge filer fra en server i nærheden.

Derved kan siden indlæses væsentlig hurtigere, end hvis de store filer skulle transporteres fra jeres webserver og halvvejs rundt om jordkloden.

Komprimér indholdet med ZIP

Et andet trick er at komprimere alt indholdet på en side med ZIP-formatet og så sende den komprimerede udgave af siden frem til den besøgendes webbrowser, der så dekomprimerer og viser siden for den besøgende. Det nedsætter datamængden og øger svartiden.

Google’s søgerobotter kan ligesom browserne dekomprimere indholdet, så du skal ikke være nervøs for, at Google ikke kan læse siden, fordi den er ZIP-komprimeret.

Er du ikke sikker på, om din webserver allerede komprimerer indholdet, så tjek siden med GIDNetwork’s Gzip-test.

Undgå interne redirects

Når du f.eks. får en ny version af et produkt i din webshop, der erstatter et andet produkt, opretter du tit et internt redirect fra det gamle til det nye produkt i webshoppen. Det kan også være, at du anvender et udvidelsesmodul som Yoast SEO, der gør det nemt at oprette interne redirects til de sider, Google Search Console (tidligere Google Webmaster Tool) har rapporteret en 404-fejl på.

Uanset hvad bør du begrænse antallet af interne redirects, da det genererer flere HTML-forespørgsler end nødvendigt. Brug eventuelt et gratis værktøj som f.eks. Screaming Frog til at undersøge siden for interne redirects og ret alle links på siderne, så de peger korrekt i stedet for at bruge redirects.

Værktøjet her tjekker også for 404- og en masse andre fejl, som det er godt at få styr på, hvis du vil fremstå over for Google, som en der har styr på indholdet på dit websted.

Saml CSS og JavaScript på et sted

Tit anvender moderne CMS-systemer forskellige udvidelser eller har adskilt udseende og indhold på siden, så du nemt kan skifte udseende på siden, uden at skulle kode indholdet om.

Det er smart, men ulempen er, at hvert enkelt udvidelse og hvert enkelt tema har samlet de tilhørende Javascripts og CSS-scripts i sine egne filer. Det betyder, at webserveren skal bruge tid på at stykke den kode sammen, der skal danne websiden, hver gang der skal indlæses en ny side.

Saml i stedet alle de Javascripts og CSS-koder der skal bruges på siden i en enkelt .js- og .css-fil. Det reducerer antallet af http-forespørgsler der skal bruges til hver side, og kan speede serverens svartider gevaldigt op.

Brug eventuelt onlineværktøjer som JavaScript Minifier og CSS Minifier til at hjælpe dig med opgaven eller lej en af vores kodeeksperter.

Organisér koden, så den passer til den enhed, der anvendes

En anden måde at speede websitets hastighed op på, er ved at starte med at teste for, hvilken enhed den besøgende bruger til at se siden på. Er der funktioner, der ikke kan bruges på den pågældende enhed, kan de lige så godt lade være med at blive overført. Det kan også betale sig, at have forskellige udgaver af Javascript- og CSS-filerne til hver enkelt platform, så de er toptrimmet alt efter om brugeren benytter computer, tablet eller smartphone.

Forsink indlæsningen af Javascript

Tit oplever vi, at en side hænger, fordi siden forsøger at afvikle Javascript-kode, der ikke er indlæst endnu. Det kan forhindres med den såkaldte Defer-attribut. Et andet trick er at placere javascript til sidst på siden og så sørge for, at javascript-koden afvikles asynkront. Så kan folk starte på at læse indholdet på siden, mens de sidste kodeelementer indlæses.

Det kan dog nemt give en dårlig brugeroplevelse. Derfor anbefaler vi, at et sådan setup testes af i forskellige browsere og at der er styr på eventuelt indbyrdes afhængighed af den javascript-kode, der anvendes på siden.

Load dit indhold i den rigtige rækkefølge

Generelt er det dog en god ide at sørge for, at indholdet på websiden loades i den rækkefølge, det skal bruges i. Det er især vigtigt, at det indhold der skal vises over folden – altså fra toppen af websiden og ned til bunden af webbrowser-vinduet – indlæses først. Resten af indholdet kan så indlæses bagefter, så det ligger klar, hvis brugeren skulle finde på at rulle længere ned på siden.

Det må dog ikke være et krav, at brugeren begynder at scrolle på siden, for at indholdet bliver indlæst. For så har Google ikke mulighed for at indlæse hele siden. Derved er det kun det indhold, der ligger over folden, der kommer til at tælle – og det er du næppe interesseret i, hvis du har skrevet en rigtig lang artikel eller har gemt alle de tunge billeder til den nederste del af websiden.

Øg leveriden på de besøgendes cache

Du kan sætte eller forlænge levetiden af de besøgendes – herunder GoogleBots – cache, så de ikke behøver at genindlæse billede-, CSS-, JavaScript- og favicon-filer hver gang, de besøger din side. Det gøres ved at konfigurere en værdi for ”expire headers” på webserveren. Hvordan du gør det, afhænger af hvilken webserver, du anvender. Bruger du f.eks. en Apache-server, kan du sætte værdien i .htaccess-filen i roden på webserveren.

Derved reduceres antallet af http-kald til de websider, den besøgende har besøgt for nyligt. Det er dog stadig vigtigt, at billeder og andet grafisk indhold er weboptimeret, så det ikke tager nævneværdigt længere tid at loade siden første gang.

Brug en cache-udvidelse på webserveren

Med en såkaldt cache-udvidelse, der kan fås til alle de mest populære CMS-systemer, kan du få webserveren til at gemme de forskellige sider på webstedet som færdig HTML-kode, ligesom denne udvidelse kan konfigureres til at foretage en masse af de andre optimeringstricks, vi er kommet med.

Fidusen er, at serveren kan svare hurtigere med den færdige HTML-kode for siden, fordi den ikke først skal genereres af web- og databaseserveren. Serveren opdaterer så HTML-cacheudgaven på tidspunkter, hvor serveren ikke er belastet særlig meget eller hver gang, du opdaterer indhold på siden.

Men det er ekstremt vigtigt, at cache-udvidelsen sættes rigtigt op, for ikke at belaste serverens ydeevne. Derfor kræver det god viden om, hvordan web- og databaseserveren er skruet sammen, for at du kan få størst mulig gavn af cache-udvidelsen.

Sørg for ikke at linke til slettede elementer

Tjek jævnligt hjemmesiden for indhold, der ikke findes længere. Linker siderne til indhold, der ikke findes på serveren – eller hos andre – længere, giver det ekstra ventetid, indtil webserveren har fundet ud af, at billedet, Javascriptet eller CSS’et ikke findes på den pågældende adresse længere.

Igen kan du bruge Screaming Frog eller finde en udvidelse til dit CMS, der kan advare dig, så snart der dukker 404-fejl op. Du kan også finde oplysninger om 404-fejl på Google Search Console og i Google Analytics.

Undgå ventetid på DNS-opslag

Der kan være stor forskel på, hvor hurtigt en DNS-server svarer. Det er internettets telefonbog, der omsætter webadresser til servernes IP-adresser. Faktisk kan du vinde vigtige millisekunder ved at skifte til en hurtigere DNS-server.

Men anvender du f.eks. et CDN eller JavaScript-biblioteker, der hentes fra en tredjeparts-server, kan det være svært at optimere alle de DNS-kald, der skal bruges for at samle sidens forskellige komponenter.

Du kan teste loadtiden på din side med forskellige tools på nettet som f.eks. Pingdom’s hastighedsværktøj. Her får du en oversigt over sidens forskellige elementer og hvor lang tid de hver især er om at blive indlæst.

Få hjælp fra tekniske eksperter

De ovenstående 16 tips er bare nogle af de steder, du kan sætte ind, hvis hastigheden på dit websted ikke er høj nok. Alt efter hvilken webserver og databaseserver jeres websted anvender, er der masser af andre steder at sætte ind.

Så har du prøvet nogle af de ovenstående tips uden resultat, eller er du bare ikke typen, der kan lide at rode med servere og koder, så kontakt os i stedet. Vi har stor erfaring med hastighedsoptimering af webservere og hjemmesider, uanset om I selv hoster dem på en server hjemme i kælderen eller de ligger på en af de store hostingtjenester i skyen.

Giv os et ring eller brug kontaktformularen her på hjemmesiden. Så kontakter vi dig for en uforpligtende snak og et godt tilbud på, hvordan du kan få en byro-oplevelse med hastighedsoptimering af din webserver.

Vi skaber resultater,
skal vi mødes?

 

+ 45 7060 3939  /  byro@byro.dk

Wordpress webbureau
Wordpress webbureau
Hubspot bureau
Google Partner
bureau byro

Sønderborg

Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg

Kontakt os

byro@byro.dk

+45 7060 3939

 

Emergency website – Gå ikke i sort, hvis I bliver hacket

Med et emergency website som liggende klar uden for jeres egen it-infrastruktur kan I hurtigt være i luften og bevare en kommunikationskanal til omverdenen, hvis et massivt hackerangreb lukker jeres it-systemer ned. Så kan I bevare jeres omdømme og synligheden, selvom I er blevet hacket.

Hackerangreb kostede Mærsk næsten 2 mia.

Hackerangrebet på Mærsk i juni 2017 lammede store dele af virksomheden i tæt på 2 måneder. Det kostede dem lige omkring 2 mia. kroner og gjorde uvurderlig skade på firmaets omdømme og troværdighed i branchen.

Vær i luften, lige så snart hackerne slår til

Med et emergency website kan I være i luften med jeres hjemmeside igen i løbet af få minutter. Så kan I holde kunder, forretningspartnere og andre interessenter orienteret om situationen og stadig betjene kunderne.

Ingen hackere skal fjerne jer fra internettet!

Tænk, hvor forfærdeligt det ville være at få taget hele jeres virksomhed som gidsel af hackere og end ikke være i stand til at kommunikere det til omverdenen fra firmaets hjemmeside.

Det undgår I med et emergency website. Det ligger klart i sikkerhed uden for jeres egen it-infrastruktur. Derfor kan I hurtigt skifte over til det, hvis ulykken skulle ramme jer, og jeres normale hjemmeside går i sort.

Emergency websitet er designet, så det ligner den hjemmeside, I har normalt. Men den indeholder kun forsiden og de mest kritiske sider, som altid skal være tilgængelige for kunderne. Samt et særligt område, hvor I løbende kan opdatere kunder, forretningspartnere og andre interessenter om situationen, og hvornår I forventer, at alt er oppe at køre normalt igen.

Bygget på et letvægts-CMS, som er nemt at bruge

Emergency websitet er bygget på et letvægts-CMS, som er nemt at administrere og udgive indhold på. Så kan jeres marketing- og kommunikationsafdeling selv holde det opdateret med de seneste udmeldinger fra jer. Det giver it-afdelingen flere ressourcer til at bekæmpe hackerangrebet, så firmaet kan komme hurtigere tilbage til normal drift.

I takt med at de forskellige online-tjenester kommer i luften igen, kan emergency websitet også bruges til at give en alternativ adgang til dem. Så kan I hurtigere komme i gang med at betjene kunderne igen.

Snyd hackerne, og vis verden, at I stadig eksisterer

Med et emergency website kan end ikke et totalt lammende hackerangreb mod jeres it-infrastruktur fjerne jer fra internettet. I løbet af minutter kan I være i luften og informere om situationen.

Hos BYRO har vi specialiseret os i at bygge og hoste emergency websites for nogle af Danmarks store, velrenoverede firmaer. Hvilke firmaer, kan vi desværre ikke fortælle. For det ville kompromittere deres sikkerhed.

Vil du vide mere om, hvordan vi kan bygge et emergency-website for dit firma?

Så nemt er det at oprette et emergency website

Hos BYRO får du professionel vejledning og sparring til at bygge det helt rigtige emergency website til din virksomhed. Alt hvad du skal gøre, er:

1 – Kontakt os

– og få et tilbud på jeres emergency website

2 – Vi bygger

– et let og agilt website, som altid er klar til brug

3 – I er synlige,

– og kan kommunikere via det ved hackerangreb

Alt hvad du skal bruge er os.

Få en uforpligtende indledende snak om, hvad vi kan gøre for dig.

Mangler du en ny hjemmeside, brand identitet eller anden grafisk opgave, så lad os hjælpe dig med at komme i mål.

Wordpress webbureau
Wordpress webbureau
Hubspot bureau
Google Partner
bureau byro

Sønderborg

Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg

Kontakt os

byro@byro.dk

+45 7060 3939