Google værdsætter godt indhold – uanset hvordan det er produceret
Med Googles seneste udmelding om ”godt indhold” fra februar 2023, har de gjort det helt i orden at bruge AI-genereret indhold på din hjemmeside. Men kun så længe indholdet giver de besøgende en god oplevelse. Men hvordan søger du for det?
Googles fornemmeste formål med deres søgemaskine, har altid været at belønne godt indhold, som giver de besøgende en tilfredsstillende oplevelse, mens dårligt indhold, der ikke lever op til de besøgendes forventninger, helst ikke skal være til at finde i toppen af søgeresultaterne.
For Google kan kun holde forretningen kørende, så længe de giver brugerne nogle brugbare svar på deres søgninger. Derfor har de i efterhånden små 10-12 år kørt hårdt på med det ene tiltag mod dårligt indhold efter det andet.
Dårligt indhold siger det samme som alle andre
Ifølge Google er dårligt indhold især det indhold, som udelukkende er skabt, for at komme til at ranke godt i søgeresultaterne.
Her er en af de vigtigste kendetegn, at indholdet primært opsummerer det, som alle andre allerede har skrevet. For typisk er SEO-indhold skrevet af folk, som ikke har nogen primær erfaring med det emne, de skriver om. De scraper bare det indhold, som ligger øverst i søgeresultaterne, og skriver det på en ny måde. Så er der større chancer for, at Google vil vurdere det positivt.
Af samme grund indførte Google først EAT (Expertise – Authority – Trust) og senest EEAT – (Experience- Expertise – Authority – Trust) som bedømmelsesparametre for godt indhold.
Her blev det nye E – Experience – netop tilføjet for at dæmme op for scrapet indhold. For det tilføjer et krav om, at forfatteren af teksten demonstrerer, at de har en personlig erfaring med det emne, de skriver om.
Netop derfor forventede mange – måske især menneskelige tekstforfattere – at Google ville bandlyse AI-genereret indhold. For det bygger jo netop på, hvad den kunstige intelligens kan opdrive andre steder om det emne, du beder den skrive om.
Google bryder sig ikke om AI-genereret indhold, hvis…
I princippet er Google da heller ikke glad for AI-genereret indhold.
Men kun hvis det bliver brugt direkte, som det kommer ud af AI-tekstgeneratoren, uden at der er nogen, som har taget stilling til rigtigheden og ægtheden af indholdet.
Så tænker du, at du kan bruge AI-genereret indhold til at sprøjte linkbuilding-artikler og SEO-indhold ud som pølser fra en pølsemaskine, er du godt på vej til at pisse Googles algoritmer ret voldsomt af.
Google blander sig ikke i, hvordan du producerer godt indhold
MEN…
Hvis du bruger AI-genereret indhold som et led i din research, og du faktatjekker, validerer og redigerer det indhold, som AI-tekstgeneratoren spytter ud, så det giver værdi for læseren, er Google fløjtende ligeglad med, at du har brugt en AI tekstrobot til at hjælpe dig med at skrive teksten.
Altså kan du godt bruge din AI-tekstrobot som en slags digital researcher og junior-tekstforfatter. Det giver dig noget råtekst, som du så kan redigere til, skrive om, og skrive sammen, når du har tjekket, at de fakta som præsenteres, har hold i virkeligheden.
Har Google lige legaliseret brugen af deres værste konkurrent?
Det ironiske ved Googles udmelding er, at de sådan set lige har blåstemplet brugen af deres egen værste konkurrent. For Googles forretning er gevaldigt presset af, at der nu er kommet en kunstig intelligens, som du kan stille et konkret spørgsmål, og få et konkret svar af.
Det er meget nemmere end at spørge Google om noget, og så være nødt til at trævle søgeresultaterne igennem for at få svaret.
Google har dog allerede meldt ud, at de er på vej med noget lignende. Men hvordan det skal kunne fastholde deres forretning, mangler vi stadig et klart svar på. For enten skal deres løsning give folk nogle kildehenvisninger (som du så kan købe dig annoncer i). Eller også skal det svar, deres løsning giver, indeholde reklameblokke på sammen måde, som vi kender det fra radio- og tv-reklamer.
Time will tell.
Sønderborg
Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg