fbpx
Vælg en side

Hvad betyder Google Helpful Content Update for dine tekster på hjemmesiden

I december 2022 blev Google færdig med at udrulle deres lovede algoritmeopdatering, som skulle give bedre og mere brugbare søgeresultater til dem, som bruger Googles søgemaskine. Så har du set et fald i din hjemmesides placeringer i søgeresultaterne, er det muligvis, fordi Google finder indholdet knapt så brugbart. Hvordan retter du op på det?

Du har sikkert oplevet det masser af gange.

Du søger efter et eller andet på Google, og tjekker de første 5-10 søgeresultater. Desværre gennemgår de stort set de samme ting, og oftest også siger de også nøjagtigt det samme. Uden at det nødvendigvis hjælper dig særlig meget med at få svar på det, du søgt efter.

Det skyldes, at alverdens SEO-nørder er blevet så gode til at gennemskue, hvilke søgeord, vendinger og såkaldte LSI-ord, Google vægter højt. Det gør de ved at gennemtrævle indholdet i de første 5-10 søgeresultater og trække de elementer ud, som Google baserer deres vurdering af indholdet på. Og så skrive en tekst, som indeholder nøjagtigt de samme emner, ord og vendinger.

Det er naturligvis ikke en garanti for, at din side ryger direkte til tops – for der er mange andre parametre, som er vigtige for at få en topplacering. Men har du brugt et værktøj til at finde ud af, hvad teksten skal indeholde, har du større sandsynlighed for ranke bedre.

Det er derfor, at topplaceringerne oftest gennemgår nøjagtig de samme emner, besvarer de samme spørgsmål, og oftest også giver dig de samme svar. For dem som skriver teksterne, har sjældent personlige erfaringer med eller viden om emnet.

Google Helpful Content opdateringen skal dræbe SEO-indhold

Den slags indhold er det meningen, at Googles Helpful Content opdatering skal luge væk fra søgeresultaterne.

I stedet skal topplaceringerne tildeles sider, som er skrevet af folk, som har førstehåndserfaring med det emne, som de skriver om – og altså ikke bare har googlet sig til svaret.

Det særligt smertefulde (for nogen) ved denne opdatering er, at vurderingen af de enkelte sider gælder for hele sitet – og ikke bare for de vurderede sider. Så hører du til dem, der har en masse skjult indhold på din hjemmeside, der kun er skrevet for at sikre dig høje placeringer i søgeresultaterne for bestemte søgninger, falder Googles hammer aldeles hårdt og ubarmhjertigt.

Så er du først blevet ”ramt” af Google Helpful Content opdateringen, kan det tage lang tid at kæmpe sig tilbage i søgeresultaterne. For du er nødt til at luge alt det dårlige SEO-indhold ud, og erstatte det med brugbart indhold, før Google ændrer sit sin på din hjemmeside.

For nu at sætte tingene på spidsen.

Hvordan vurderer Google, om dit indhold giver værdi?

Tidligere brugte Google rigtige mennesker til at kvalitetsvurdere hjemmesider. Det betød, at det kun var de sider, som Googles algoritmer var i tvivl om eller fandt mistænkelige, der blev gennemgået. Den slags sider vil Google fortsat bruge rigtige mennesker til at vurdere fremadrettet.

Men samtidig indfører Google en ny algoritme, som anvender maskinlæring til at vurdere kvaliteten af indholdet på de enkelte hjemmesider. Og som løbende genbesøger din hjemmeside for at se, om indholdet er blevet forbedret siden sidst.

Algoritmen ser på en lang række forskellige parametre, som Google – vanen tro – holder tæt til kroppen.

Men – lidt ligesom i sangen om drengen, der så julemanden kysse mor – har de dog fortalt lidt: Dels har de offentliggjort en række spørgsmål, du kan vurdere dit indhold ud fra. Og dels har de tilføjet en ny parameter til deres gamle EAT-model. Det er den, som de menneskelige ”raters” vurderer hjemmesider efter.

De spørgsmål, du kan bruge til at vurdere dit indhold med

Vil du undgå – eller har du allerede oplevet – følgerne af Google Helpful Content opdateringen, kan du starte med at gennemgå indholdet på alle dine sider på hjemmesiden, og stille dig disse spørgsmål:

  • Vil de besøgende finde indholdet nyttigt, fordi det er skrevet af dig eller medarbejderne i dit firma?
  • Udviser indholdet førstehåndsviden og -ekspertise, som beviser, at den som har skrevet teksten, rent faktisk har arbejdet med, og har prøvet det, der skrives om – og ikke bare googlet sig til informationerne?
  • Har dit websted et primært formål eller fokus?
  • Vil dem som læser indholdet på siden føle, at de har fået et troværdigt og brugbart svar på deres søgning?

Dernæst bør du se dig selv meget dybt i øjnene, og svare ærligt på disse spørgsmål:

  • Vil læserne have behov for at foretage søgningen igen for at få et bedre svar andre steder?
  • Gentager dine tekster udelukkende, hvad andre har sagt uden at tilføre ny værdi eller egne meninger?
  • Har du en reel og praktisk viden om det nicheområde, du skriver om – og kan du bidrage med noget, folk ikke kan finde andre steder?
  • Er det primære mål med indholdet at tiltrække folk fra søgemaskinerne, frem for at hjælpe dem, som kan have gavn af din eller dit firmas ekspertise?
  • Hvor stor en del af dit indhold er udelukkende produceret, for at din hjemmeside skal klare sig godt i søgeresultaterne?
  • Anvender du automatisering eller AI-værktøjer til at hjælpe med at producere indhold?
  • Udvælger du udelukkende de emner, du skriver om, efter hvad der trender lige nu, og ikke fordi du gerne vil hjælpe eller informere dine besøgende?
  • Bruger du kriterier som et bestemt ordantal, bestemte ord og bestemte vendinger i dine tekster, udelukkende fordi du hørt råd om og brugt værktøjer til at finde ud af, hvad Google foretrækker?
  • Kommer dit indhold med svar på et spørgsmål, som du umuligt kan komme med et klart svar på endnu – f.eks. hvornår et nyt produkt lanceres? Eller hvem der vinder et valg?

Tilpas eller fjern derefter indholdet på hver enkelt side, alt efter hvad du svarer på spørgsmålene ovenfor.

Det ekstra E i EAT, og hvad det betyder for dine tekster

Bemærkede du spørgsmålet om førstehåndsviden og -ekspertise?

Det er et ekstra vigtigt spørgsmål. For fremover vil de levende mennesker, som Google har siddende til at vurdere hjemmesider, havde 4 i stedet for 3 centrale kriterier at vurdere en hjemmesides indhold efter.

Der er de gammelkendte 3 – kaldet EAT – som hidtil har handlet om:

  • Ekspertise: Virker det sandsynligt at forfatteren til indholdet har den fornødne ekspertise til at skrive om det emne, teksten omhandler?
  • Autoritet: Anser andre forfatteren og/eller den hjemmeside, indholdet udgives på, som eksperter inden for området. Og har forfatteren eller hjemmesiden fået positiv omtale og links fra andre troværdige hjemmesider?
  • Troværdighed: Virker hjemmesiden og firmaet bag troværdige. Er det f.eks. nemt at finde ud af, hvem der står bag både indhold og hjemmeside, får de god omtale, og har forfatteren eller udgiveren ikke en klar interesse i eller interessekonflikt i at hævde det, som de skriver på siden?

Dertil har Google så tilføjet endnu et ”E”, nemlig:

  • Erfaring: Virker det, som om forfatteren har en både praktisk erfaring og selvlært viden om det emne, der skrives om. Altså kort sagt: Gentager teksten udelukkende fakta, der kan findes andre steder. Eller kommer forfatteren med egne, praktiske erfaringer og viden – eller sin egen holdning til det, der skrives om.

Samtidig lægger Troværdighed-parameteren endnu mere vægt på værdierne af de andre parametre. Altså har vurderingen af E, E og A stor indflydelse på udfaldet af T.

Google er på vagt overfor AI-genereret indhold

Google Helpful Content-opdateringen er også den første, som for alvor holder øje med AI-genereret indhold.

Ifølge Google er det nemt at genkende, netop fordi det udelukkende gengiver, hvad andre har skrevet om et emne – og tilføjer ikke egne erfaringer eller meninger om emnet.

Så sidder du og glæder dig over, at du har fået en billig tekstforfatter i form af ChatGPT eller andre SEO AI-værktøjer, bringer du din hjemmeside i ekstra stor fare for at få et ordentlig drag over nakken af Google Helpful Content-opdateringen.

Vil du undgå det, og at blive ramt af Google Helpful Content-opdateringen?

Så kan du se nedenfor, hvordan du hurtigt kan få fat i os.

Vi skaber resultater,
skal vi mødes?

 

+ 45 7060 3939  /  byro@byro.dk

Wordpress webbureau
Wordpress webbureau
Hubspot bureau
Google Partner
bureau byro

Sønderborg

Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg

Kontakt os

byro@byro.dk

+45 7060 3939