fbpx
Vælg en side

Google til kamp for det danske sprog

En lille algoritmeændring hos Google har givet det danske sprog en kærkommen håndsretning. For fremover viser Google Keyword Planner det samme antal søgninger, uanset hvilken af de ”almindelige stavemåder” du vælger som søgeord, ligesom forskellige betegnelser for samme begreb, giver samme antal søgninger i Keyword Planner. Det manglede da bare andet.

Hvilke søgeord ranker I for og hvilken bøjning eller stavemåde giver flest søgninger ifølge Google Keyword Planner. Hvor tit har I ikke bevidst stavet et sammensat ord i to ord selvom det ikke er korrekt på dansk, fordi Google Keyword Planner fortalte jer, at der var flere der søgte på det i to ord – eller stavet ordet bevidst forkert, fordi Google fortale jer, at det var den stavemåde, de fleste anvendte?

Ja, selv Dansk sprognævn har brugt Keyword Planner eller Google Trends til at afgøre stavemåder af ord, når der var tvivl om, hvilken stavemåde der var mest almindelig!

Slut med søgeordsgalimatias

Men nu er det slut! Eller i hvert fald godt på vej til at blive det! For siden juni har Google samlet flere variationer af det samme søgeord og viser nu samme antal søgninger i Keyword Planner for alle stavemåder. Det betyder, at Keyword Planner viser samme antal søgninger for:

    • Ental og flertal af søgeord (skraldebil, skraldebiler)
    • Stavemåder med og uden mellemrum (skraldebil, skralde bil)
    • Stavemåder med og uden bindestreg (skraldebil, skralde-bil)
    • Forskellige bøjninger (investere, investering)
    • Forskellige stavemåder af enkeltord i søgetermer (billig iphone, billige iphones)

Det gælder dog ikke altid, men som udgangspunkt er det fremover sådan, Google opgiver antallet af søgninger. Men tag et par stikprøver på nogle forskellige bøjninger og stavemåder på jeres mest almindelige søgeord og se, hvad der er sket.

Skal du have et konkret indblik i, hvilken stavemåder jeres besøgende anvender, skal du opsætte det i Google Search Console. Men det giver kun et fornuftigt resultat for de søgeord, I ranker på første side med i søgeresultaterne.

Slut med dårligt sprog på nettet

Så fremover bliver det helt legitimt at stave ordene på nettet, sådan som de rent faktisk skal staves. I hvert fald hvis du lader dig diktere af, hvilken stavemåde Google Keyword Planner angiver, at der er flest søgninger på. Et hurtigt kig på nettet viser, at det er der alt for mange, der har ladet sig påvirke af.

Ændringen afspejler også at Google er blevet meget bedre til at forstå og håndtere forskellige stavemåder af ord i folks søgninger. Du kan sagtens får søgeresultater med ”skraldebiler” i, selv om du har søgt på ”skraldebil” og de fleste søgninger på termer som f.eks. ”SEO” giver også søgeresultater, hvor der er anvendt ”search engine optimization”. Google anvender semantisk søgning og genkender ikke bare søgeresultater på et enkelt ord.

Så når Google viser det samme antal søgninger for de forskellige måder at stave ordene på, afspejler det bare, at det er helt legitimt at anvende dem alle. Google skal nok finde jer alligevel og vise jer på den placering, de mener er korrekt i forhold til de mange parametre, de måler jeres website på. Det skal en enkelt stavefejl fra enten jeres side, eller den person der søger efter jer ikke ændre på.

Og hånden på hjertet: Det ville da også være tåbeligt andet, ikk?

Vi skaber resultater,
skal vi mødes?

 

+ 45 7060 3939  /  byro@byro.dk

Wordpress webbureau
Wordpress webbureau
Hubspot bureau
Google Partner
bureau byro

Sønderborg

Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg

Kontakt os

byro@byro.dk

+45 7060 3939