fbpx
Vælg en side

Google Analytics er ulovlig!

Datatilsynet følger flere andre europæiske lande, og gør Google Analytics ulovlig at bruge. For analysetjenesten beskytter ikke brugerdata godt nok mod at ryge ud af Europa. Derfor skal du enten gøre noget, for at anonymisere brugerdata eller finde en alternativ tjeneste, som overholder GDPR-reglerne efter bogen. Læs med her, og se, hvilke muligheder du reelt har for at undgå en kæmpe bøde for overtrædelse af GDPR-reglerne.

Da GDPR i sin tid blev indført, var det for at beskytte forbrugernes privatliv på nettet bedre.

Et af de helt centrale punkter i GDPR-forordningen er, at brugerdata forbliver på servere, som er placeret i Europa. På den måde håber EU-kommissionen, at de kan beskytte europæiske forbrugere mod grimme hackere og andre platugler mod øst, og de store stygge efterretningstjenester i USA. Sådan lidt fordomsfuldt formuleret.

Google Analytics kan ikke garantere datasikkerheden

Det er præcis det, som Google Analytics har problemer med. For bruger du værktøjet, sådan som det er sat op fra hjemmet af, har du ingen garanti for, at dine brugeres private data ikke ender på anden gale side af dammen. Altså havner på en Google-server i USA.

Derfor har flere og flere europæiske lande over de seneste par år proklameret, at Google Analytics ikke længere må bruges til at spore besøgende og deres aktiviteter på landets hjemmesider.

Og det samme har Datatilsynet nu også valgt at gøre herhjemme.

Det er ikke nok at foretage et par ændringer i opsætningen

Den gode nyhed er, at du godt gøre Google Analytics lovlig at bruge.

Men desværre kræver det noget mere end bare at slette eller sætte et par krydser i indstillingerne – eller slå en funktion til eller fra.

For selv om du har nogle indstillinger i Google Analytics, som skulle gøre det muligt at holde data inden for Europa, viser de praktiske erfaringer desværre, at de ikke altid gør det.

Derfor har du i praksis kun to andre muligheder, du kan vælge:

  1. Du kan anonymisere brugerdata ved at bruge en såkaldt reverse proxy.
  2. Du kan gå over til at bruge et andet værktøj til at indsamle brugerdata.

Anonymisér brugerdata med reverse proxy

Det eneste du umiddelbart lige kan gøre for at Google Analytics bliver lovlig at bruge, er at gøre det umuligt for tjenesten at spore brugernes sande IP-adresse og oplysninger om den enhed, de bruger til at besøge din hjemmeside på.

Det kan du gøre med et særligt geværgreb, som kaldes for en reverse proxy. Den fjerner den direkte forbindelse mellem Google Analytics og den enkelte besøgende på hjemmesiden.

Men desværre er det ikke helt nok til, at Google ikke kan regne ud, hvem den besøgende er. Derfor skal du sikre dig, at den tjeneste du vælger, anvender en række yderligere funktioner til at sløre brugeren overfor Google.

Det er både besværligt at sætte op, og kræver, at du bruger en af de lidt dyrere tjenester til at levere din reverse proxy. Eller selv opsætter din egen server til det.

Skift til en anden tjeneste

Altså er det meget nemmere at finde en anden tjeneste til at opsamle brugerdata med.

Dem findes der faktisk en hel del af – primært fordi en hel del mennesker og organisationer allerede er bekymrede over Googles dominans på markedet. Og derfor efterspørger alternativer.

Hovedparten af disse alternativer går netop efter at beskytte de besøgendes private data optimalt. Dels ved at sikre, at GDPR-kravene til dataserverens placering overholdes. Samt – for de mest grundige af tjenesterne – ved at sikre, at tjenesten selv ikke har adgang til dine besøgendes oplysninger. Derved er du som kunde helt sikker på, at brugerdata ikke bliver solgt til tredjemand. Medmindre du selv gør det, din drønnert.

Flere af de alternativer som findes til Google Analytics, er endda både mere præcise (TinyAnalytics) og tilbyder bedre muligheder for at få overblik over, hvad brugerne gør på de enkelte sider på hjemmeside.

Således tilbyder en tjeneste som Mouseflow dig både heatmaps og sporing af markørbevægelser. Derved kan du spare udgiften til andre optimeringstjenester – og får samlet alle oplysninger om både brugernes og de enkelte siders performance på ét sted.

Endelig giver tjenester som Matomo dig 100 % ejerskab over dine besøgendes oplysninger. Dels ved at give dig absolut total kontrol over de besøgendes data. Og dels ved at køre som et open source-projekt. Så kan du selv se koden igennem, hvis du vil være helt overbevist om, at tjenesten er sikker.

Hvad skal du gøre?

Hvad du skal gøre, er selvfølgelig helt op til dig selv.

Men en ting er sikker: Gør du ikke noget – og gør du det ikke snart – har du lidt populært sagt sat røven i klaphøjde. Og sådan et klap koster både dyrt, og kan i værste fald koste dig din forretning.

Vi skaber resultater,
skal vi mødes?

 

+ 45 719 99 719  /  byro@byro.dk

Wordpress webbureau
Wordpress webbureau
Hubspot bureau
Google Partner
bureau byro

Sønderborg

Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg

Kontakt os

byro@byro.dk

+45 70 60 39 39