fbpx
Vælg en side

Fremtiden i content marketing ligner det, vi kender fra i dag

BrandMovers årsrapport om content marketing i Danmark fylder rundt. Ifølge den seneste udgave kan vi se frem til, at der bliver produceret endnu mere video-indhold til firmaernes content marketing-kampagner – og at kunstig intelligens kommer til at spille end endnu større rolle, end det allerede gør. Samt at vi bliver ved med at gøre det samme, når det kommer til vores content markedsføring.

I år er det 10 år siden content marketing-bureauet BrandMovers udgav den første content marketing-rapport. Og som en konkollega i branchen, har vi selvfølgelig fulgt med i de findings, rapporten er kommet frem til hvert eneste år.

På mange måder er alt, som det altid har været. Danske virksomheder satser fortsat mere og mere på content marketing, og forventer at producere mere indhold end tidligere.

Men dels er der en ny spiller på banen, som branchen synes at have taget særdeles god imod, og dels er der sket en drejning i, hvad det er for content, der satses på fremadrettet.

I år er det 10 år siden content marketing-bureauet BrandMovers udgav den første content marketing-rapport. Og som en konkollega i branchen, har vi selvfølgelig fulgt med i de findings, rapporten er kommet frem til hvert eneste år.

På mange måder er alt, som det altid har været. Danske virksomheder satser fortsat mere og mere på content marketing, og forventer at producere mere indhold end tidligere.

Men dels er der en ny spiller på banen, som branchen synes at have taget særdeles god imod, og dels er der sket en drejning i, hvad det er for content, der satses på fremadrettet.

Mere indhold – men mest som video

Det kan lyde paradoksalt, at der er plads til at producere mere indhold efterhånden, når danske virksomheder har skruet op for content produktionen i de seneste 10 år.

Men allerede for en del år siden begyndte der at ske et skift fra skrevet til video-baseret indhold. Og det er da også video-baseret indhold, som danske virksomheder forventer at producere mere af til næste år. I hvert fald ifølge rapporten.

For videoindhold er bare så meget mere populært – særligt i de generationer, som er vokset op med YouTube som genvejen til et visuelt svar på alt, formidlet med ord og levende billeder frem for kedelig tekst.

Og video er i øvrigt en af de content marketing discipliner, der ikke er nær så påvirket af årets helt store, nye teknologi. For der skal stadig mennesker til at lave optagelserne, fordi vi er bedre til kreativ beslutningstagning, interaktion og instruktion af andre mennesker og har en bedre forståelse for kontekst, nuancer og kvaliteten af de videoer, vi producerer. Endnu.

Til næste år bruger næsten alle AI i deres content marketing

Det bringer os så frem til årets store, nye spiller i content marketing-branchen. Nemlig – surprice, surprice – kunstig intelligens.

Ifølge rapporten bruger 42 pct. af alle danske virksomheder allerede kunstig intelligens i deres content marketingprojekter, mens andre 47 pct. overvejer det.

Så til næste år vil stort set alle danske virksomheder bruge kunstig intelligens på en eller anden måde i deres content marketing-produktion – eller formodentlig også til strategiudvikling og planlægning af denne.

For kunstig intelligens er så meget mere end bare skrivning af tekster. Generativ AI tilbyder allerede i dag en masse spændende analysemuligheder, er genial til idegenerering, og kan skabe illustrationer og billeder, som ellers tidligere kun var muligt at få produceret af grafikere eller fotografer.

For hos BYRO forventer vi, at vi ku har set de første, vaklende barneskridt endnu i løbet af det lille års tid der er gået, siden Open AI lancerede den revolutionerende 3. generation af ChatGPT 30. november 2022.

Når der er gået atter et år, vil vi se tilbage på de ting, vi falder i svime over i dag, og ikke kunne fatte, hvorfor vi synes de var så revolutionerende.

Øget risiko for content chok

Men med stadig større og større content produktion og nye, hurtigere og nemmere måde at skabe indhold på, er risikoen for, at vi oversvømmes af indhold endnu større end nogensinde.

Det er ikke noget, de siger direkte i rapporten. Men noget, vi er opmærksomme på her i BYRO.

Derfor har vi øget fokus på, at det indhold som vi skaber for vores kunder, har en højere kvalitet, skiller sig mere ud fra mængden, og er målrettet endnu bedre til målgruppe. For kun på den måde kommer det indhold vi producerer til kunderne ikke til at føles som noget, der er hevet ud af en pølsemaskine – hvilket der er en reel risiko for, når enhver nu kan fremtrylle endeløse mængder af tekster, videomanuskripter og opslag til de sociale medier ved at hive i halen på den generative kunstige intelligens.

Så frem for mængde anbefaler vi, at dit fokus i stedet kommer til at ligge på kvaliteten og relevansen af det indhold, du producerer til dine content marketing-kampagner.

Og så er vi stadig dårlige til at lægge en strategi og måle på effekten

Udover at danske virksomheder altid har forventet at bruge mere content marketing og skabe endnu mere indhold i de 10 år, BrandMovers har udgivet deres årlige rapport, er der et andet faktum, som er gået igen og igen år efter år:

Danske virksomheder er for dårlige til at lægge en målrettet content marketing-strategi. Og gør ikke nok for at måle på effekten af de content marketing-kampagner, de udvikler.

47 % af virksomhederne har da ganske vist en strategi – men den er ikke skrevet ned. Og 24 % indrømmer blankt, at de slet ingen strategi har for deres content markedsføring.

Tilsvarende indrømmer 6 % af virksomhederne, at de slet ikke måler på effekten, 22 % mener, de er dårlige til at måle på effekten (hvilket i det mindste er et fald i forhold til tidligere år), mens 32 % mener, de hverken er gode eller dårlige til det – hvad det så end skal betyde. Kun 24 % mener, de er gode til at følge op på effekten af deres kampagner (hvilket også er et fald i forhold til tidligere år!!!).

Altså virker det til, at en alt for stor del af de danske virksomheder skyder med spredehagl med lukkede øjne – og holder øjnene lukkede efter skuddet, så de ikke ser, om og hvad de får ramt.

Og hvad måler virksomhederne på?

Jo, langt de fleste tilfælde, måler de på mængden af trafik til hjemmesiden eller ser på forøgelsen i antallet af følgere på de sociale medier.

Men det er jo ingen garanti for succes – eller penge i kassen.

De parametre, som virkelig betyder noget, finder vi efter vores mening alt for langt nede på listen. Nemlig henholdsvis kvaliteten af leads (som kun 19 % af de adspurgte virksomheder måler på) og salget (som kun 14 % måler på).

Danske virksomheder gør som de plejer – og det ønsker vi at lave om på

Så på mange måder gør vi det samme, som vi plejer – og lur mig, om ikke det også giver det udbytte, det plejer. Og lige præcis det, er ikke noget, som brugen af kunstig intelligens kan lave om på.

Det kræver nye beslutninger, og nye måder at tænke på – og det vil vi gerne være med til at hjælpe med hos BYRO. Derfor fokuserer vi i højere grad på at sikre, at:

  • din virksomhed har en strategi for jeres content marketing, der tiltrækker de rigtige kunder.
  • det indhold, vi producerer, skaber relevans og svarer på jeres målgruppes spørgsmål.
  • der bliver målt på de rigtige og mest relevante parametre, når kampagnen skal evalueres.

På den måde kan vi sammen få dansk content marketing ud af den onde spiral, som den er havnet i. Til glæde for dit firmas kendskabsgrad, salg og bundlinje.

Vi skaber resultater,
skal vi mødes?

 

+ 45 7060 3939  /  byro@byro.dk

Wordpress webbureau
Wordpress webbureau
Hubspot bureau
Google Partner
bureau byro

Sønderborg

Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg

Kontakt os

byro@byro.dk

+45 7060 3939