fbpx
Vælg en side

Er du offer for linkspam?

Din hjemmeside kan være udsat for linkspam fra dårlige sites med lav autoritet i Google – helt uden at du ved det. Det har dårlig indflydelse på din hjemmesides placeringer i søgeresultaterne, og er enten skabt bevidst af konkurrenter eller af botgenererede link-sites. Læs med her, og find ud af, hvordan du opdager linkspam, og hvad du gør ved det!

Det er ikke alle former for linkbuilding, der er godt for din hjemmesides placeringer i søgeresultaterne i Google. Kvaliteten af et link til din hjemmeside afgøres nemlig af den autoritet, som det site der linker til din hjemmeside, har hos Google.

Har du for mange links fra hjemmesider med dårlig autoritet, ender det med at have indflydelse på Googles vurdering af din hjemmeside. Det udnytter skumle typer på nettet til at skabe hjemmesider, som målrettet trækker ned i autoriteten hos de hjemmesider, de linker til.

Hvad er linkspam?

Linkspam er enten oprettet helt bevidst ved at en af jeres konkurrenter bestiller såkaldt ”negativ SEO” hos et firma, der har specialiseret sig i den slags. Eller ved at der bliver linket til din hjemmeside fra en af de mange linkkatalog-sider, som er skabt til at give dårligere autoritet til hjemmesider inden for bestemte kategorier.

Negativ SEO

Er der en konkurrent, som har bestilt negativ SEO til din hjemmeside, vil der begynde at dukke spamlinks op fra hjemmesider, som på ingen måde har noget med din branche at gøre. Det kan f.eks. være pornosider eller sider som promoverer malware – begge dele er noget, som rangerer i kategorien ”skadeligt indhold” hos Google. Det trækker ned i din hjemmesides placeringer i søgeresultaterne.

Spamlinket kommer typisk fra sider med korte tekster i dårlig kvalitet – og der kommer oftest flere links på en gang fra flere forskellige sider af samme slags.

På kort sigt kan linkene godt give din side et lille boost. Men før eller siden ender det med give din hjemmeside en straf, når Google opdager den dubiøse kvalitet af de sider, linkene kommer fra.

Autogenererede linkkataloger

En anden form for linkspam er de links, der kommer fra botgenererede linkkataloger. De består af lange lister af links til mange forskellige hjemmesider. De er samplet på sider, hvor der ikke er nogen form for logisk sammenhæng eller noget andet indhold på siderne end de rå links.

Den slags linkkataloger har absolut ingen autoritet i Google. De er typisk skabt for at ramme hjemmesider inden for en bestemt branche, i et bestemt land eller hvor ejeren af hjemmesiden formodes at have en bestemt overbevisning.

Tit kommer den slags spamlink i voldsomme mængder. For de fleste linkkataloger er en del af et større kompleks af linkkatalog-hjemmesider, som poster de samme links mange steder på en gang.

Hvordan identificerer du linkspam?

Nu har du allerede en god ide om, hvad det er for links, du skal holde øje med. Men vil du gå mere struktureret til værks, er det en god ide at have en fast fremgangsmåde for, hvordan du vurderer de backlinks, du får til din hjemmeside.

De backlinks Google kender til, kan du se en oversigt over i Google Search Console. Listen kan du så gennemgå manuelt efter den fremgangsmåde, der beskrives nedenfor.

Du kan også bruge et værktøj som Ahref, Semrush, Moz eller lignende til at holde øje med backlinks, og især linkspam. De har en hel liste over ”toxic websites”, og optræder din hjemmeside på en af disse, får du helt automatisk en advarsel.

De 5 faktorer, som indikerer, at det er et spamlink

Men selv om disse værktøjer kan advare dig om linkspam, bør du gå listen igennem manuelt. Her bør du især holde øje med:

    • Domænenavnet i backlink-URL’en
    • Antal backlinks fra samme site
    • Hvilken ankertekst, der er brugt
    • Kvaliteten af indholdet på siden
    • Hvilken DR-værdi, domænet har

Domænenavnet

Det første du bør tjekke, er domænenavnet på den hjemmeside, som linker til din side. Her bør du især holde øjemed:

    • Ukendte domænenavne eller domæner, som du ikke ville forvente linkede til en hjemmeside som din.
    • Navne som er sammensatpå en underlig måde eller på anden måde virker mærkelige på dig.
    • Udenlandske domænenavne særligt hvis du normalt kun arbejder med danske kunder.
    • Underlige TLD’er i domænenavnet(det som står efter punktummet), som du ikke forventer link fra.

Spotter du den slags domænenavne, bør du fortsætte med at undersøge de næste punkter, som bliver gennemgået herunder.

Disse TLD’er bør du især tjekke:

    • .ru
    • .cf
    • .tk
    • .xyz
    • .pw
    • .me

Antal backlinks

Antallet af backlinks fra det samme domæne er en anden god indikation på, at der er noget galt.
Det mest naturlige er selvfølgelig, at du kun får et link fra hvert domæne i listen. Får du flere, begynder Google at studse, og får du hundred- eller tusindvis af links fra det samme domæne, ringer alle alarmklokker.

For det er et klokkeklart forsøg på manipulation med Googles algoritmer. Men samtidig også en ret sikker indikator på, at linkene kommer fra et linkkatalog eller en anden form for linkspam-site.

Så får du mere end et link fra et domæne, som du ikke forventer det fra, er det en god ide at tjekke op på det. Og får du rigtig mange link fra et velkendt domæne, er det også værd at overveje at gøre noget ved det. For det er heller ikke sundt for din hjemmesides vurdering i Googles algoritmer.

Ankerteksten

Det næste tjekpunkt er den ankertekst, som der er brugt til linket. Her skal du se efter to ting:

    • Irrelevante ankertekster – Indeholder ankerteksten ord, som ikke har nogen relevans til dit firmas branche, produkter eller ydelser, er det et typisk tegn på linkspam. Den slags ankertekster føjer typisk emner og relationer til din hjemmeside, som du meget nødigt vil associeres med.
    • Relevante søgeord – Indgår der ord, som du gerne vil ranke for i ankerteksten, kan det også være med til at skade din hjemmesides anseelse. For har du for mange ankertekster, der bruger de søgeord, du gerne vil findes på, ser Google det som et forsøg på at omgå deres algoritmer.

Skal din ankertekstprofil være sund, skal den være så varieret som muligt med så få links, der anvender dine søgeord i ankerteksten. Til gengæld kan du sagtens have massevis af ankertekster, der peger hjem til din hjemmeside, som indeholder dit firmanavn, webadressen eller neutrale ord som ”her”, ”læs mere” eller lignende.

Indholdskvaliteten

Har du fundet et mistænkeligt domæne i listen over backlinks, som slår ud på en eller flere af ovenstående punkter, er det en god ide at besøge den pågældende side, og tjekke teksten ud.
Har den tekst, som står omkring linket til din hjemmeside:

    • ikke nogen relevans til det, dit firma laver eller sælger
    • en dårlig kvalitet, eller er fuld af stave- og grammatikfejl
    • ikke nogen klar rød tråd, eller består af tilfældige ord

er der højst sandsynligvis tale om linkspam

Linkværdien

En anden sikker indikator for at et backlink er spam, er hjemmesidens DR-værdi i Ahref eller autoritetsscoren i Semrush.

Har domænet til det backlink, du mistænker for at være spam, en DR-værdi eller autoritetsscore på under 5-10 stykker, er det højst sandsynligvis et spamsite.
Det kan også være en ny hjemmeside eller en hjemmeside med alt for lidt trafik og alt for få backlinks til, at Google kan vurdere den.

En højere DR-værdi eller autoritetsscore kan dog også sagtens skjule et uopdaget spamsite. Det kan du typisk se på, at der er et unaturligt forhold mellem antallet af backlinks og antallet af domæner som linker til det pågældende site. Har det tusindvis af backlinks fra et ganske lille antal domæner, er det sikkert et spamsite, selv om DR-værdien og autoritetsscoren ser pæn ud.

Hvordan fjerner du effekten af et spamlink?

Finder du et spamlink til din hjemmeside, nytter det sjældent at henvende sig til ejeren af hjemmesiden for at få det fjernet. For der er sjældent nogen, som modtager de mails, du forsøger at sende til siden.
Derfor har Google tilføjet et særligt disallow-værktøj til Google Search Console, hvor du kan anmelde mistænkelig linkspam. Derved gør du dels Google opmærksom på spamdomænet, og dels vil Google – oftest – vælge at se bort fra det pågældende domæne, når de beregner din hjemmesides autoritet.

I den sidste ende er det dog Googles vurdering af de spamlinks, du anmelder via disallow-værktøjet, der afgør, om linket tælles med eller ej.

Sådan bruger du disallow-værktøjet

Vil du disallow et spamlink, skal du først åbne Disallow-toolet i Google Search Console og vælge den hjemmeside, du gerne vil fjerne effekten af et eller flere spamlink fra.
Derefter skal du uploade en diasallow-liste som en tekstfil i txt.format.
Listen skal indeholde domænenavnet – og ikke selve linket – til det site, du gerne vil have fjernet effekten af spamlinks fra i et særligt format:

domain:[domænenavn]
Vil du ”disallowe” flere domæner på en gang, skriver du en linje for hver. Den kunne f.eks. se sådan her ud:

domain:spammer.xyz
domain:nastylinkcatalogue.cf
domain:anoyingbacklink.ru
domain:sexspam.tw

Når du har uploadet listen, tjekker Google de indsendte domæner. Synes de også, at der er tale om linkspam, fjernes spamlinkenes indvirkning på din hjemmeside, når Google skal vurdere dens placering i søgeresultatet.

Sådan holder du din linkprofil sund

Skal du sikre dig, at din linkprofil altid er så sund og fri for linkspam som muligt, er det en god ide regelmæssigt at tjekke listen over backlinks i både Google Search Console og det eller de andre værktøjer, du bruger til SEO-arbejdet på din hjemmeside.

For det er ikke altid værktøjerne og Google Search Console finder de samme backlinks. Dårlige backlinks i Google Search Console er dog de vigtigste at få fjernet. For dem kender Google allerede. Dårlige backlinks og toxic domains i andre værktøjer bør du også få fjernet, inden Google opdager dem.
Det bør gøres med jævne mellemrum minimum en gang i kvartalet – og gerne oftere.

Så sørg for at få booket et tjek af linkspam i din kalender med et tilpas regelmæssigt interval. Så er du sikker på, at din linkprofil ikke bliver alt for inficeret af linkspam, før du får gjort noget ved det.
God jagt!

Sådan holder du din linkprofil sund

Skal du sikre dig, at din linkprofil altid er så sund og fri for linkspam som muligt, er det en god ide regelmæssigt at tjekke listen over backlinks i både Google Search Console og det eller de andre værktøjer, du bruger til SEO-arbejdet på din hjemmeside.

For det er ikke altid værktøjerne og Google Search Console finder de samme backlinks. Dårlige backlinks i Google Search Console er dog de vigtigste at få fjernet. For dem kender Google allerede. Dårlige backlinks og toxic domains i andre værktøjer bør du også få fjernet, inden Google opdager dem.
Det bør gøres med jævne mellemrum minimum en gang i kvartalet – og gerne oftere.

Så sørg for at få booket et tjek af linkspam i din kalender med et tilpas regelmæssigt interval. Så er du sikker på, at din linkprofil ikke bliver alt for inficeret af linkspam, før du får gjort noget ved det.
God jagt!

FAQ

Hvad er linkspam?

Linkspam er links fra dårlige hjemmesider med lav eller ingen autoritet hos Google. Linkspam oprettes enten bevidst af jeres konkurrenter for at skade jer. Eller ved, at der autogenereres et link til din hjemmeside fra en af de mange linkkatalog-sider, som er skabt til skade autoriteten på hjemmesider inden for bestemte kategorier.

Hvordan opdager du linkspam?

Du opdager nemmest linkspam ved at tjekke disse fem parametre på de backlinks, der er til din hjemmeside:

    • Domænenavnet i backlink-URL’en
    • Antal backlinks fra samme site
    • Hvilken ankertekst der er brugt
    • Kvaliteten af indholdet på siden
    • Hvilken DR-værdi domænet har

Du finder backlinks til din hjemmeside i f.eks. Google Search Console eller med særlige online SEO-værktøjer som f.eks. Ahrefs, Semrush med videre.

Hvad gør du ved linkspam?

Du kan få Google til at se bort fra spamlinks ved at informere dem om, at du har fået et uønsket link fra en hjemmeside med lav autoritet. Det gør du ved hjælp af det såkaldte Disallow-værktøj i Google Search Console.

Her uploader du en liste over de domæner (ikke de konkrete sider, der linkes til), som du ikke ønsker, at Google skal medtage i vurderingen af din hjemmeside. Listen gemmes i en TXT-fil med et domæne på hver linje. Domænet angives i dette format:
Domain: [domænenavn]

Det er dog Google, der afgør, om de vælger at ser bort fra backlinket, når de vurderer din hjemmeside i fremtiden.

Vi skaber resultater,
skal vi mødes?

 

+ 45 719 99 719  /  byro@byro.dk

Wordpress webbureau
Hubspot bureau
Google Partner
bureau byro

Padborg

Hermesvej 15

DK-6330 Padborg

Sønderborg

Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg

Kontakt os

byro@byro.dk

+45 719 99 719