fbpx
Vælg en side

5 tips til bedre email marketing

Har du en mailingliste? Hvad bruger du den til? Sender du kun gode tilbud og rabatkoder efter folk, misser du en gevaldig chance for at aktivere og fastholde dine abonnenter på mailinglisten som aktive interessenter i jeres firma og dets produkter. Læs med her og få 5 tips til hvordan du forbedrer din e-mail marketing.

Du har sikkert hørt, at e-mail marketing er og bliver det mest effektive markedsføringsværktøj på nettet. Derfor har du sikkert også en mailingliste, som folk kan melde dig til – og måske har du lige som så mange andre en gratis e-bog eller noget andet, du kaster efter nye abonnenter.

Men hvad bruger du så egentligt din mailingliste til, når først folk har tilmeldt sig? Er du som folk åbenbart er flest, gætter vi på, at du bruger den til at sende tilbud og rabatkoder ud til dine abonnenter. Du måler højst sandsynligvis også effektiviteten af din mailingliste på, hvor mange der køber noget via hver enkelt mail.

Hvad er der i vejen med tilbud og rabatkoder

Det er der sådan set ikke noget i vejen med, hvis du har en webshop. Bortset fra, at folk så nærmest altid forventer, at de kan få rabat hos jer og at de efterhånden bliver døve for den regelmæssige mail med tilbud og rabatkoder. Det er jo sådan jeres mail ser ud hver eneste gang. 

Så når du kigger nærmere på dine statistikker, opdager du sikkert, at det primært er de nyeste tilmeldte, der åbner mailen. Med tiden dør klikraten ud og folk ender med enten aldrig at åbne mailene eller afmelde sig listen, den dag de ikke er i markedet efter de produkter, I sælger.

Send andet end gode tilbud

For at undgå at folk bliver døve for jeres mails, skal du variere emnet, indholdet og formålet med hver enkelt mail. Gør du det, vil du opdage, at du får langt flere, der klikker, hver gang du sender dem et godt tilbud og at klikraten generelt altid er høj på dine mails.

Ved at foretage en meget snæver målretning af indholdet, emnerne og formålet for hver enkelt mail, kan du samtidig bruge hver enkelt mail til at segmentere abonnenterne i nyhedsbrevet. De modtagere der klikker på links i mailen, er jo interesseret i det pågældende emne. Det betyder, at du senere kan sende opfølgende og endnu mere målrettede mails til dem om det pågældende emne.

Brug en autoresponder

Samtidig er det vigtigt, at du har skabt en serie af mails, der automatisk bliver sendt med jævne mellemrum til abonnenterne, så snart de har tilmeldt sig. Oftest i starten. For det er jo lige efter de har tilmeldt sig jeres nyhedsbrev, at de er mest interesseret i jeres firma, dets produkter og tjenesteydelser. Senere kan du lade der gå længere tid mellem hver enkelt mail og fokusere på at skrive dem, så du fastholder folks interesse i jeres firma og dets produkter.

Til at udsende mailene automatisk, skal du bruge en autoresponder, der kan programmeres til at afsende mails med et forudbestemt interval efter folk har tilmeldt sig din liste. Autoresponder-funktionen er standard på alle de e-mail marketing tjenester, der findes på nettet. F.eks. Mailchimp, Aweber eller danske BullSender. Også WordPress-plugin’et Mailpoint understøtter denne funktion.

Brug autoresponderserien til at sikre, at nye abonnenter kommer rundt til jeres vigtigste sider eller vigtigste indlæg på jeres blog. Brug hver enkelt mail i rækken til målrettet at uddanne dem til at blive kunder hos jer og indsæt så med jævne mellemrum en mail med f.eks. et godt tilbud, en rabatkode eller noget andet, som modtagerne aktivt skal reagere på – eller send tilbuddene uafhængigt af autoresponderserien, når I har noget ekstra godt at tilbyde.

På den måde kan du også måle på, hvor aktive de enkelte medlemmer på listen er og kører du med et meget snævert emne på hver mail, kan du som allerede nævnt bruge de enkelte mails i serien til at regne ud, hvad de pågældende abonnenter er interesserede i. Jo mindre du skyder med spredehagl, jo bedre kan du efterfølgende målrette mails til de interesserede.

Skab unikt indhold til de mest interesserede

Til de mest klikkende abonnenter eller til dem, der har klikket på en mail om et bestemt emne, kan du skabe mere unikt eller målrettet indhold i nye mails, som du kun sender til disse respondenter.

Ved at gøre modtagerne opmærksomme på, at de betyder noget særligt for jer eller at I forstår de problemer og udfordringer, netop de står med, kommer I til at betyde mere for dem. Hvem elsker ikke at få at vide, at de er noget specielt?

Skab unikt indhold til de inaktive

På samme måde kan I skabe mere specifikt indhold til de mest inaktive abonnenter. Giv dem et ekstra godt tilbud eller noget andet, der får dem til at føle sig som specielle, savnede eller skriv om et emne, der genantænder den interesse, der i sin tid fik dem til at tilmelde sig jeres mailingliste.

Du kan selvfølgelig også spørge dem direkte, hvorfor I aldrig hører fra dem. Selv om de selvfølgelig er med til at øge antallet af medlemmer på listen, gør de jo ikke noget godt for jeres konverteringsprocent på hver enkelt mail. Så hvis de alligevel ikke er rigtig interesserede, så kan du jo lige så godt opfordre dem til at beslutte sig en gang for alle, om de vil have flere mails fra jer eller ej.

Skab en ny version til dem, der ikke åbnede den seneste mail

Har I et ekstra vigtigt budskab, et helt fantastisk tilbud eller noget andet, som I mener det er absolut nødvendigt, at så mange i jeres mailingliste som muligt reagerer på? Så skab en ny version af jeres seneste mail til dem, der ikke åbnede den.

Det er et lidt farligt trick, fordi I så risikerer, at modtagerne synes, at I spamme dem. Så gør det ikke konsekvent, hver gang I udsender en ny mail, men kun når det er vigtigt, at I får budskabet igennem til så mange som muligt.

Det svarer lidt til at lave splittest med den forskel, at I nu allerede ved, at folk ikke fattede interesse for den oprindelige mail og måske især dens overskrift. Så læg hovedet i blød og skab eventuelt et par forskellige versioner, som I så kan sende ud til en lille prøvemålgruppe. Send derefter den version ud til resten, som havde den største click-through rate i testen og se om ikke den ikke får flere til at klikke.

Skal vi stå for jeres e-mail marketing?

Kunne du tænke dig at få mere ud af jeres mailingliste? Så kontakt os i dag og lad os give jer en byro-oplevelse med e-mail marketing.

Vi skaber resultater,
skal vi mødes?

 

+ 45 7060 3939  /  byro@byro.dk

Wordpress webbureau
Wordpress webbureau
Hubspot bureau
Google Partner
bureau byro

Sønderborg

Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg

Kontakt os

byro@byro.dk

+45 7060 3939