fbpx
Vælg en side

Er jeres Call to Action til at få øje på?

I kan investere nok så meget i markedsføring, I vil. Uden gode og tydelige Call to Actions giver det ingen kunder. Et godt Call to Action gør hele forskellen og konverterer jeres besøgende til leads eller kunder. Det skal være skarpt formuleret og til at få øje på. Det sikrer et godt design af jeres Call to Actions.

Et godt designet Call to Action skaber en visuel storytelling, der leder den besøgendes øjne hen over siden, boksen eller pop-up’en, så de får de fornødne argumenter præsenteret i den rigtige rækkefølge og ledes hen til der, hvor de skal foretage den handling, I ønsker jer af dem.

Det stiller krav til den opbygning, de farvevalg, skrifttyper, knapper, formularer og eventuelle effekter, I anvender. Den svære balancegang er, at siden eller hvor jeres Call to Action nu befinder sig, både skal være i balance med designet på hjemmesiden og samtidig indeholde et brud på det på en eller anden måde, så selve Call to Action-delen skiller sig ud og byder sig til og kræver den besøgendes opmærksomhed.

Designet til formålet

Det designet og formålet med det skal hænge sammen. Det optimale design til en landing page, en opt-in boks eller en pop-up skal indeholde en tekst- og designmæssig krog, der holder fast i folk og får dem til at udføre den handling, I ønsker. Det nytter ikke noget at krogen er gemt væk i et flamboyant eller overdådigt design og det nytter slet ikke at udelade den.

Det kræver et naturligt samspil mellem tekst og design, hvor teksten hurtigt, skarpt og præcist giver de fordele, der er for den besøgende, ved at slå til og udføre den handling I beder om i jeres Call to Action og designet leder dem frem til der, hvor de kan reagere på det.

Gratis cta generator

Farver

Farver er gode til at skabe opmærksomhed og trække fokus hen til der, hvor tingene sker. Den vigtigste farve i designet er den, du vælger til den knap, som den besøgende skal klikke på, for at udføre jeres Call to Action. Anvend den farve på knappen, der skaber størst kontrast og skiller sig mest ud i forhold til resten af designet på siden. Der er ingen magiske farver, selv om man tit ser især grønne og orange knapper.

Tilpas derefter farvevalget på resten af siden, boksen eller pop-up’en, så denne kontrast understøttes og sikrer, at ingen misser knappen og det, der skal udfyldes.

Billedvalg, visuel storytelling og andre grafiske virkemidler

Vælg et billede der passer til den stemning, den besøgende skal sættes i eller som får den besøgende til at tænke i de retninger, I gerne vil have. Det skal enten være opmærksomhedsskabende uden at blive vulgært eller skabe en tilstand balance hos den besøgende. På den måde kan billedets tusinde ord bruges som en del af den visuelle storytelling.

Designets øvrige grafiske elementer skal føre den besøgende gennem den tekst og de øvrige elementer i designet, der er vigtige for at give den besøgende de pointer og fordele, der skal få dem til at udføre jeres Call to Action.

Det kan gøres ved hjælp af pile, nummererede argumenter eller simpelthen ved at placere de enkelte del-accepter i argumentationen i læseretningen på siden.

Skrifttyper

Når det kommer til valg af skrifttyper, er det vigtigt at overholde de designretningslinjer, der er for siden generelt. Det får designet til at høre til og virke som en integreret del af resten af siden.

Så brug de samme skrifttyper til indledende tekst, pointer og fordele – og skab så opmærksomhed omkring den tekst, der udgør selve jeres Call to Action, ved enten af vælge en anderledes skrift til det eller vælge en anden farve – eventuelt som en farvet boks bag jeres Call to Action, så teksten kommer til at stå yderligere i kontrast til resten af siden.

Knappens størrelse og tekst

Vi har allerede snakket om, at farven på knappen skal være den, der skaber størst kontrast til resten af siden. Men knappens størrelse er også vigtig. I vores responsive dage er det især vigtigt, at størrelsen tilpasser sig skærmstørrelsen og den enhed, siden vises på, så knappen aldrig bliver svær at finde eller besværlig at ramme.

Teksten på knappen skal ikke bare være et ”Tilmeld”, ”Tilmeld dig nu” eller lignende. Det giver ikke effekt nok. I stedet skal teksten på knappen fokusere på hvad det er, den besøgende får ved at slå til på jeres Call to action.

Skriv den for eksempel som et fuldførelse af sætningen ”Jeg vil gerne …” og så det, folk gerne vil have og som de får ved at tage imod jeres tilbud. Sælger I f.eks. en tjeneste, der genererer flere besøgende til folks hjemmeside, kunne knappen hedde ”Få flere besøgende nu!”. Giver I en gratis e-bog eller noget andet væk, kan teksten også fokusere på, hvad det er den besøgende får ved at slå til: ”Få GRATIS e-bog nu” eller lignende.

Keep it simple, stupid!

Skal I have så mange besøgende som muligt til at reagere på jeres Call to Action, er det vigtigt, at de skal gøre så lidt som muligt. Skal de f.eks. tilmelde sig jeres nyhedsbrev, så begræns jer til at bede om det vigtigste – deres e-mailadresse. Nej, så kan du ikke skrive ”Kære Peter” eller hvad folk nu hedder i dit nyhedsbrev, men jo flere informationer I beder om, jo færre vil reagere.

Faktisk viser undersøgelser, at konverteringsraten stiger med omkring 30 %, blot ved at fjern det felt, hvor I beder om folks navn fra tilmeldingsformularen til nyhedsbrevet. Navnet kan I altid få fat i senere.

Mængden af tekst på siden skal også stå mål med, hvad det er, I beder folk om. Der er ingen der læser tre skærmlængder tekst for at tilmelde sig jeres nyhedsbrev og eventuelt få en gratis e-bog for ulejligheden. Men skal de købe et produkt til flere tusinde kroner, vi de gerne vide lidt mere, inden de udfylder kortoplysningerne.

Det hele skal virke nemt og ukompliceret og jo nemmere, hurtigere og ubesværet, I kan få hele processen til at blive, jo flere fisk får I i garnet.

Det rigtige design betyder alt

Selv om teksten er vigtig, så er designet vigtigere i jeres Call to action – og hos byro mestrer vi begge dele. Både tekst og design – og at få det til at få op i en højere enhed, så det får folk til at reagere på jeres Call to action.

Vi skaber resultater,
skal vi mødes?

 

+ 45 7060 3939  /  byro@byro.dk

Wordpress webbureau
Wordpress webbureau
Hubspot bureau
Google Partner
bureau byro

Sønderborg

Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg

Kontakt os

byro@byro.dk

+45 7060 3939