Den grafiske identitet er den røde tråd, der binder jeres virksomheds kommunikation sammen og gør det nemt for jeres kunder og kundeemner at genkende jer
Er en grafisk identitet ikke kun noget for store firmaer?
Tidligere var grafisk identitet kun noget, virksomheder med mange medarbejdere og stor omsætning bekymrede sig om. I vores dages medieorienterede verden er grafisk identitet et must for alle firmaer – store som små.
Den grafiske identitet er det første, nye potentielle kunder møder på jeres hjemmeside, på jeres Facebook-side, i annoncer og i trykte brochurer. Bliver de først kunder hos jer, vil de møde den igen og igen, lige fra I sender dem et tilbud, til de får den endelige faktura på opgaven.
Så uanset jeres virksomheds størrelse er en grafisk identitet et must!
En grafisk identitet skal følge med tiden
Derfor er det meget vigtigt, at I løbende revurderer jeres eksisterende grafiske identitet og holder den op mod de strømninger i tiden, der betyder noget for jeres virksomhed, og de kunder I ønsker at tiltrække.
Hvor tit I skal gøre det, afhænger helt af pulsen i jeres branche, og hvor tidløst jeres design er i dag. Men husk på, at det oftest vil være et krisetegn, hvis I skifter grafisk identitet for tit – så kan kunderne ikke genkende jer fra gang til gang eller bliver forvirrede over, at I hele tiden udsender nye signaler.
Branding skal være med i jeres strategi
Når I skaber eller opdaterer jeres grafiske identitet, er det vigtigt, at I forankrer den i jeres strategiske platform. Designet skal altså både afspejle jeres forretningsmål og jeres kommunikationsstrategi, således at det udtrykker jeres virksomheds identitet gennem et visuelt udtryk, der taler til både æstetik og følelser hos modtageren.
Derfor er det vigtigt, at I først reviderer jeres strategiske fundament. Derved sikrer I holdbarheden af den grafiske identitet. Når det er gjort, bestemmer I jer for hvilke elementer i strategien, jeres nye grafiske identitet skal udtrykke.
Godt håndværk og kreativitet skaber den bedste grafiske identitet
Når først strategien er på plads, kan I gå i gang med at skabe den grafiske identitet. Det kræver en kreativ grafiker, der er god til sit håndværk, og som kan forholde sig til nogle af de kreative udfordringer, der er ved at skabe en god, sigende og holdbar grafisk identitet:
-
- Skal designet være moderne – så holder det oftest i kortere tid – eller skal det være mere tidløst, så det kan holde i længere tid?
- Hvordan skaber I sammenhæng mellem digital og trykt identitet, så I sikrer, at helheden i den grafiske identitet bevares?
- Hvordan vælger I de rigtige fonte, farver og former og sikrer et ensartet billedvalg, så den røde tråd bevares, og den grafiske identitet forankres i al jeres kommunikation?
Spørgsmålene er mange, og det kræver oftest mange forsøg og kan skabe voldsomme diskussioner undervejs. For skabelsen af en god grafisk identitet kræver engagementfra alle involverede. Det er jer og jeres medarbejdere, der skal leve med resultatet og høre på kundernes spørgsmål og kommentarer.
Få professionel hjælp til at skabe en stærk brandning
Har I brug for professionel hjælp til at vurdere eller revurdere jeres eksisterende grafiske identitet, eller har I brug for at skabe en helt ny, så står vores erfarne grafikere klar til at hjælpe jer.
Uanset om I er en koncern eller et lille nystartet firma, sætter vi en ære i at skabe en grafisk identitet, der understøtter helheden i jeres forretning gennem en målrettet strategi for udformningen og anvendelsen af jeres grafiske identitet.
Kontakt os i dag, og få en Byro branding-oplevelse.
Sønderborg
Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg