fbpx
Vælg en side

UX og UI design – hvad dælen er forskellen?

User Interface (UI) og User eXperience (UX) design er to centrale elementer i godt webdesign. Men hvad dækker de to begreber over, og hvilken rolle spiller de for oplevelsen af din hjemmeside? Læs med, og bliv klogere på endnu et par kryptiske forkortelser i webdesignerens sprogbrug.

Har du læst om eller fået lavet et nyt design til din hjemmeside, har du næsten ikke kunnet undgå af støde på de to lidt kryptiske forkortelser UI og UX. Og du ved sandsynligvis også, hvad de betyder.

Men hvad katten er forskellen, og hvilken indflydelse har de på folks oplevelse af din hjemmeside, når de kommer ind på den?

Den korte forklaring er, at UX (User Experience) og UI (User Interface) er to forskellige sider af designet på din hjemmeside, der er tæt forbundne, men alligevel forskellige.

Hvad er UI design?

UI er en forkortelse for User Interface – brugergrænseflade – og brugergrænsefladedesignet (nu kan du godt forstå, hvorfor mange webdesignere bare kalder det ”UI Design”, ikk?) beskriver det visuelle aspekt af din hjemmeside i forhold til de knapper, ikoner, skrifttyper og det generelle layout, som udgør webdesignet, og hvordan brugerne kan interagere med det.

UI designets vigtigste formål er at få hjemmesiden til at se flot ud, afspejle firmaets visuelle stil og være nem at betjene og finde rundt på. Og UI designerens vigtigste rolle er at skabe et godt, visuelt design.

Hvordan laver vi UI design?

Vores fire vigtigste arbejdsopgaver inden for UI design er:

  1. Opbygning af en intuitiv brugergrænseflade: En af de vigtigste opgaver for os, når vi laver UI design, er at skabe en brugergrænseflade, som er nem for de besøgende at finde rundt på og let at forstå opbygningen af. Dette indebærer f.eks. at få placeret elementer på grænsefladen, så de er lette at finde. Samt give dem en størrelse, så de er nemme at betjene på både mobil, tablet og computer.
  2. Designet af de visuelle elementer: Dernæst handler UX-design om at skabe visuelle elementer, som passer til firmaets visuelle stil, farver og storytelling. Det omfatter bl.a. udseendet, udformningen og farvevalget på knapper, ikoner, skrifttyper, billeder og siderne på hjemmesidens overordnede opbygning og layout.
  3. Optimering af brugeroplevelsen: Lige så vigtigt handler UI-design om at optimere brugeroplevelsen ved at skabe en brugergrænseflade, der svarer hurtigt og er responsiv, så den tilpasser den skærmstørrelse, den vises på. Her fokuserer vi bl.a. på at reducere antallet af klik, der er nødvendige for at udføre en handling. Samt reducere den tid, det tager at indlæse den enkelte side. For jo hurtigere hjemmesiden svarer og jo lettere det er at finde rundt på siden, jo større sandsynlighed er der for, at de besøgende bliver på siden.
  4. Test og evaluering: Undervejs i processen tester vi løbende brugergrænsefladen af, for at evaluere om den fungerer som forventet. Det inkluderer både hastighedstest, og kan også involvere brugertests. Det hjælper med at identificere eventuelle problemer, som gør det sværere for de besøgende at finde rundt på hjemmesiden, gør det mere besværligt at fuldføre f.eks. bestilling og køb af varer, eller får hjemmesiden til at virke langsom og træg at bruge.

Hvad er UX design?

UX er en forkortelse af User eXperience – brugeroplevelse. Brugeroplevelsesdesign handler om at skabe den bedste brugeroplevelse på hjemmesiden. Ikke bare med den visuelle brugergrænseflade, men også med at navigere rundt på siden, finde frem til ønskede oplysninger, udføre bestemte opgaver, og skabe den bedste oplevelse med hjemmesiden.

UX design omfatter elementer som informationsarkitektur, brugerflow, brugeradfærd og brugeroplevelse – og et af de vigtigste værktøjer i den forbindelse er brugerundersøgelser – både i forhold til, hvem hjemmesiden skal tiltrække, og hvilke forventninger, den pågældende målgruppe har til hjemmesiden.

Her bruger vi tit vores mange erfaringer fra andre hjemmesider, som vi har designet eller optimeret for vores kunder.

UX designets vigtigste opgave er at gøre hjemmesiden nem at finde rundt på og bruge, og UX-designerens vigtigste opgave er at lære og forstå de besøgendes behov, og skabe den mest optimale brugergrænseflade, som dækker disse.

Hvordan laver vi UX-design?

Vores fire vigtigste opgaver inden for UX-design er:

  1. Informationsarkitektur: En af de første ting, vi foretager os, når vi skal designe brugeroplevelsen på din hjemmeside, er at organisere og strukturere indholdet på en logisk måde, så det er nemt for de besøgende at navigere rundt og finde de oplysninger, de søger. Det gør vi ved hjælp af et såkaldt sitemap (kort over hjemmesiden). Opbygningen af dette sker samtidig, så Google får så nemt ved at indeksere og forstå hjemmesidens opbygning som muligt. Det gør det nemmere at få den til at opnå bedre placeringer i søgeresultaterne.
  2. Brugerundersøgelser: For at skabe det bedste UX-design kan vi også foretage en brugerundersøgelse af den målgruppe, som du helst vil tiltrække. Undersøgelsen identificerer brugernes behov og forventninger til hjemmesiden. Selve undersøgelsen kan omfatte interviews, spørgeskemaundersøgelser og fokusgrupper, der følger udviklingen af hjemmesiden. Endelig kan vi også lave brugerobservationer, som giver os indsigt i, hvordan brugerne betjener hjemmesiden. Det er smart i forbindelse med en efterfølgende konverteringsoptimering af hjemmesiden. Heldigvis har vi en meget stor erfaring med UX-design, som vi kan trække på. Det kan spare dig for at få lavet dyre brugerundersøgelser.
  3. Brugerflow: Ud fra ovenstående designer vi brugerflowet, altså den vej, som brugeren følger, når de skal finde rundt på hjemmesiden og de enkelte sider på den. Det indebærer bl.a. at finde ud af, hvilke handlinger brugerne skal udføre, og hvordan vi kan gøre det så nemt som muligt at gøre dem. Samt sikre, at de lettest muligt kan finde de menupunkter, knapper og formularer, de skal bruge til det.
  4. Prototyping og test: Vi kan også lave en prototype af hjemmesiden, som vi kan bruge til at teste og evaluere, om brugeroplevelsen fungerer som forventet. Det sker typisk på den version af hjemmesiden, som vi har liggende på vores udviklingsserver. Her er det en god ide at inddrage den målgruppe, som skal bruge hjemmesiden. De kender jo ikke baggrunden for hjemmesidens opbygning på samme måde, som både du og vi gør. Derfor spotter vi nemmere problemer i brugergrænsefladen, som vi ikke havde forudset, ved at teste den nye hjemmeside på folk, som ikke har været med i designprocessen.

UI og UX-design er tæt forbundet

Som du kan se af ovenstående, er UI og UX design tæt forbundne – og selv om vi godt kan lave et pænt og præsentabelt UI-design, bliver det sjældent optimalt uden at tænke et godt UX design ind i webdesignet.

Derfor arbejder vi ud fra en fast proces, hvor vi først analyserer de målgrupper, dit firma ønsker at tiltrække, organiserer det indhold, du vil præsentere på hjemmesiden, og definerer, hvordan det skal være muligt at finde og bruge det – samt hvordan hjemmesiden og de forskellige funktioner på den skal betjenes.

Dernæst går vi i gang med UI-designet, og følger så løbende op på det med små tests, der rækker lige fra, hvad du og dine kollegaer synes om designet, og til at prøve det af på dels os selv, dine ansatte og eventuelt også udvalgte kunder eller tætte samarbejdspartnere fra din forretning.

Få et webdesign, der både ser flot ud, og er nemt at bruge

Vil du have et webdesign, som både ser flot ud, præsenterer dit firma på den rigtige måde, og er nemt at bruge for dem, du allerhelst vil have som kunder, skal der arbejdes med både UI og UX design i designprocessen.

Så kontakt os i dag, og få et uforpligtende tilbud på en hjemmeside, som tiltrækker og fastholder de rigtige besøgende, og gør det nemt at konvertere dem til kunder.

Vi skaber resultater,
skal vi mødes?

 

+ 45 7060 3939  /  byro@byro.dk

Wordpress webbureau
Wordpress webbureau
Hubspot bureau
Google Partner
bureau byro

Sønderborg

Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg

Kontakt os

byro@byro.dk

+45 7060 3939