fbpx
Vælg en side

Sådan overlever din Facebook-pixel Apples iOS 14-opdatering

I en af de kommende opdateringer til Apple iOS 14 giver Apple deres brugere bedre mulighed for at beskytte deres privatliv på nettet, ved at brugerne aktivt skal give tilladelse til, at Facebook følger med i deres aktivitet udenfor Facebook-platformen ved hjælp af Facebook-pixlen. Det er et stort skridt fremad for dit privatliv på nettet, men dårligt nyt for firmaernes online markedsføring. Læs med her, og få et par tips til, hvordan du fortsat kan få en smule udbytte af din Facebook-pixel selv efter Apples opdatering af privatlivsindstillingerne i iOS 14.

Hidtil har Facebook haft frit spil til at spore Facebook-brugernes færden på nettet ved hjælp af den såkaldte Facebook-pixel. Det er et lille stykke kode, som hjemmesideejere kan installere på deres hjemmeside, så Facebook kan registrere, hvilke af deres brugere som besøger de hjemmesider, som har installeret pixlen.

Hidtil har du aktivt skulle melde dig ud

Vil du som Facebook-bruger ikke finde dig i at få din færden på nettet spores af Facebook, har du indtil nu været nødt til aktivt at gå ind og melde dig fra i dine Facebook-indstillinger. 

Det er der ikke mange, som har gjort. For Facebook har ikke været særlig åben omkring muligheden, eller aktivt reklameret med at den findes.

Fremover skal du aktivt melde dig til

Men når Apple i en kommende opdatering af iOS 14 indfører en række forbedringer af brugernes privatliv på nettet, vil du aktivt skulle give tilladelse til, at Facebook kan spore din færden uden for din Facebook app, når du surfer på nettet fra en Apple-enhed.

Præcis hvornår opdateringen kommer, har Apple ikke meldt noget ud om. Det eneste vi ved, er, at den vil komme på et tidspunkt i løbet af iOS 14’s livscyklus. Hvilket i praksis vil sige mellem nu og en gang til efteråret, når Apple forventeligt lancerer deres næste generation af iOS-enheder.

Første gang du åbner Facebook efter den afgørende opdatering, vil du aktivt blive spurgt om, hvorvidt du vil tillade Facebook pixlen at spore dig uden for Facebook app’en.

Hvad betyder det for min online markedsføring?

Vælger brugerne ikke at give Facebook tilladelse til at spore deres færden – og det forventes mange at fravælger det, nu de aktivt bliver præsenteret for muligheden – vil det få en dramatisk indvirkning på din Facebook markedsføring. 

For det betyder nemlig, at du ikke længere vil modtage data om:

  • Hvilke Facebook-brugere, som besøger din hjemmeside fra en Apple-enhed
  • Hvordan disse Facebook-brugere bevæger sig rundt på hjemmesiden
  • Hvem af dem som køber noget i din webshop – eller glemmer noget i kurven
  • Hvilke sider, kategorier og produkter Facebook-brugerne har set på

Med den udbredelse Apples computere, tablets og smartphones har herhjemme, forventes det i praksis at betyde, at vi kommer til at miste lige omkring 50 % af de tracking-data, som vi i dag modtager via vores hjemmeside eller webshops Facebook-pixel.

Dårligere annonceresultater

Samtidig skal vi regne med, at en langt mindre del af Facebook-brugerne kommer til at se de annoncer på Facebook, som bygger på registreringer af deres færden på vores hjemmeside ved hjælp af Facebook-pixlen.

Det gælder også informationer om brugernes demografi. For hvis folk vælger tracking af deres adfærd fra, bliver det heller ikke muligt at bruge deres demografiske data til at målrette vores annoncer på Facebook med.

Det gør Facebooks annonce-algoritme meget mere upræcis, og vil skrue drastisk ned for effekten af dine Facebook-annoncer.

Ændringer i tilskrivningsmodellen

Men det bliver faktisk endnu værre. For de tilskrivningsmodeller som Facebook benytter til at vise antallet af klik og visninger over henholdsvis 28 og 7 dage vil blive så upræcise, at Facebook har valgt at fjerne dem.

Samtidig forsinkes 1-dags visningen af klik og visninger, så du fremover ikke kan aflæse gårsdagens trafik og konverteringer i Pixel-statistikken på din Facebook Business-konto. I stedet får du noget, som Facebook har valgt at kalde et estimat. Fordi de er godt klar over, at deres data er blevet mere upræcise.

Det reducerer præcisionen af Facebooks målgrupper og især lookalike-målgrupper gevaldigt.

Hvad kan du bruge af Facebook-kampagner fremadrettet?

Ændringerne betyder, at hvis du fremover ønsker at benytte Facebook i din markedsføring, bør du kun anvende de kampagnemålsætninger, som ikke bygger på data fra Facebook pixlen, og som ikke sender brugerne ud af Facebook for at konvertere.

Det betyder reelt set et farvel til kampagnemålsætninger som:

  • Trafik
  • Konvertering
  • Salg fra katalog
  • Installation af app

Derimod vil du stadig kunne bruge:

  • Leadgenerering
  • Interaktioner
  • Videovisninger

Med lige så stor effekt som tidligere. For disse 3 kampagnemålsætninger holder brugerne på Facebook – og her er Facebook stadig herre i eget hus.

Men vent! Der er mere – og endnu en gang er det dårligt nyt.

Du kan kun spore 8 konverteringshændelser

Ændringerne betyder også en begrænsning i antallet af konverteringshændelser. For med indførelsen af de nye privatlivsfunktioner forsvinder muligheden for, at Facebook kan koble f.eks. et køb på din webshop eller en udfyldt formular på din hjemmeside sammen med en konkret Facebook-bruger.

Ikke bare for dem, som har fravalgt sporing – men også dem, som har tilladt det.

Derfor har Facebook indført en ny politik, som de kalder Aggregated Event Management (AEM). Det giver dig mulighed for at få adgang til de vigtigste informationer fra Facebook-pixlen på din hjemmeside eller webshop efter opdateringen.

Men den begrænser antallet af konverteringshændelser, som du kan spore til en prioriteret liste på kun 8 eventtyper. Så anvender du flere i dag, skal du fremover udvælge de 8, som du fortsat vil kunne registrere for dem, som IKKE har fravalgt sporing på deres Apple-enhed.

Du kan godt have flere events opsat, men altså ikke optimere efter dem.

Du kan stadig spore ÉN konverteringshændelse for dem, som siger nej tak til pixel-sporing

AEM rummer dog også et enkelt lille lyspunkt. Den giver dig nemlig mulighed for at spore et enkelt event for de Apple-brugere, som har fravalgt sporing af deres færden uden for Facebook med Facebook pixlen. Men du kan ikke få adgang til informationer om, HVEM den enkelte Facebook-bruger er.

Det kan du reelt set kun bruge til at få statistik på, hvor mange Facebook-brugere som har foretaget en bestemt konverteringshændelse. Du kan ikke se, hvem de er, så du kan målrette din annoncering mod dem.

Hvilken hændelse det skal være, du kan få data om, kan du selv vælge ved at gøre den til din førsteprioritet blandt dine 8 konverteringshændelser. Så har du f.eks. en webshop, vil en Purchase-hændelse være det oplagte valg.

Har du en hjemmeside med f.eks. en formular, vil en konverteringshændelse som registrerer udfyldning og indsendelse af formularen være et godt valg.

Ændrer du prioritet kommer dine annoncer i karantæne

Du kan altid ændre din prioritering af konverteringshændelser på din Facebook-konto.

Men…

Det betyder, at dine annoncer- og annoncesæt bliver sat på pause i op til 72 timer, for at sikre, at ændringerne bliver registreret gennem hele systemet. 

Anvender nogle af dine annoncer eller annoncesæt en anden konverteringshændelse end dem, du har prioriteret nu, skal du være opmærksom på, at disse annoncer ikke kan køres længere.

Så vær varsom med at ændre. Det kommer til at kunne mærkes på effekten af dine annoncer i flere dage.

Sådan gør du klar til Apples IOS 14-opdatering

Skal du have de bedste muligheder for fortsat at benytte Facebook til din online markedsføring, bør du følge denne fremgangsmåde:

1. Verifcér dit domæne på Facebook Business

Sådan verificerer du dit domæne hos Facebook Business:

  1. Gå ind på start-siden på Facebook Business, og tjek, at du har valgt den rigtige virksomhed.
  2. I navigationsruden vælger du Virksomsomhed -> Brandsikkerhed -> Domæner.
  3. Vælg verificering enten via overførsel af en HTML-fil eller ved at oprette en TXT-post i din DNS-opsætning.
  4. Vælger du HTML-fil, følger du den guide, som står på siden.
  5. Vælger du DNS-verificering følger du den guide, som står på siden. Husk at TTL så kort som mulig, når du opretter TXT-posten. Så går opdateringen af din DNS hurtigere igennem.

2. Udvælg og prioritér de 8 konverteringshændelser

Derefter bør du udvælge og prioritere de 8 konverteringshændelser, som du kan spore for de Apple-brugere, som har givet lov til at spore deres aktivitet uden for Facebook. Det gør du sådan her:

  1. Gå ind på start-siden på Facebook Business, og tjek, at du har valgt den rigtige virksomhed.
  2. I navigationsruden vælger du Hændelsesadministrator -> Aggregeret håndelsesmåling (Ny) -> Konfigurér hændelser.
  3. Udvælg og prioritér nu de 8 konverteringshændelser, som du vil registrere. 

Udvælger og prioriterer du ingen konverteringshændelser, risikerer du, at alle dine annoncekampagner vil stoppe, fordi Facebook ikke har nogen informationer om, hvilke hændelser der skal optimeres efter.

3. Tilpas kampagnemålsætningen for dine nuværende kampagner

For at undgå at dine kampagner standses, bør du gennemgå alle eksisterende annoncekampagner, for at sikre, at de anvender en af de konverteringshændelser, som du har udvalgt og prioriteret.

Har du brug for hjælp til at iOS 14-sikre dine Facebook-kampagner?

Så kontakt os hos BYRO. Vi har sat os godt ind i tingene, så vi kan hjælpe både gamle og nye kunder sikkert gennem den kommende iOS 14-opdatering.

Bare udfyld formularen her på siden. Så kontakter vi dig straks.

Henrik Lindegaard fra BYRO

Dette blog indlæg er udarbejdet af Henrik Lindegaard, hl@byro.dk, Telefon 719 99 719

Vi skaber resultater,
skal vi mødes?

 

+ 45 7060 3939  /  byro@byro.dk

Wordpress webbureau
Wordpress webbureau
Hubspot bureau
Google Partner
bureau byro

Sønderborg

Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg

Kontakt os

byro@byro.dk

+45 7060 3939