fbpx
Vælg en side

Skal du holde dine besøgende længere på siderne på jeres hjemmeside, er der 3 sikre indholdsformater, som altid virker.

Skal du holde dine besøgende længere på siderne på jeres hjemmeside, er der 3 sikre indholdsformater, som altid virker. Samtidig er det vigtigt, at du sørger for at fastholde læseren hele vejen gennem indholdet, ved at bruge en række særlige copywriting- og design-tricks, du får sidst i denne artikel.

En af de vigtigste faktorer, når du gerne vil have dine sider på hjemmesiden til at ranke bedst muligt på Google, er den såkaldte Dwell Time. Det er den tid folk bliver på den side, de er landet på fra en søgning på Google. Jo længere tid du kan holde dem på siden – og hjemmesiden generelt – jo mere rigtig var dit søgeresultat for den besøgende set med Google øjne

Dwell Time indgår i Google RankBrain, som er den kunstige intelligens, søgemaskinen i højere og højere grad bruger til at bestemme dine siders placeringer med i søgeresultaterne. Det er den, der måske med tiden skal gøre det muligt for Google, ikke længere at anvende eksterne links som rankingfaktor.

Stensikre indholdsformater som holder folk på dine sider

Skal du øge dine siders Dwell Time, er det vigtigt, at du har noget godt, sticky indhold på siden, der er relevant for de søgninger, folk kommer ind på siden fra. Samtidig er det vigtigt, at siden er opbygget med et godt design og indholdet er skrevet på en måde, så de besøgende får lyst til at blive hængende og læse indholdet. Det sidste kommer vi tilbage til senere.

Skal du holde på de besøgende, handler det især om det format, du har valgt til dit indhold. Her er der især tre indholdsformater, som er rigtig gode til at holde på de besøgende:

    • Lange artikler: Det er indhold på måske op til 4-5.000 ord eller mere. Her er det bedste indhold, det som går i dybden og giver svar på den søgning, eller den hensigt som den besøgende havde med sin søgning. Lange artikler har også en større chance for at blive delt på de sociale medier, fordi folk gerne vil prale med, at de har læst eller fundet det. Det giver mere trafik til de sider, der har gode, dybdegående artikler.
    • Liste-artikler: Det er indhold, der f.eks. lister en række tips op til et bestemt emne, eller giver flere bud på løsningen af det problem, de besøgende har søgt efter en løsning på. Vores hjerner elsker lister, fordi de virker mere overskuelige – og så er det mere overkommeligt at beslutte sig for at læse f.eks. tre eller fem tips. Samtidig fortæller antallet af punkter i listen helt konkret, hvilket udbytte du som besøgende får af at læse indholdet på siden.
    • Trin for trin-vejledninger: Denne type artikler virker lidt ligesom liste-artikler. For her får du en konkret anvisning på at løse det problem, du har søgt efter på Google opdelt i en række nøje definerede trin. Altså er der igen et antal, den besøgendes hjerne kan forholde sig til. Det giver nøjagtig de samme fordele, som vi lige listede op under liste-artikler.

Det handler ikke bare om at have ord på siden

Alle tre indholdstyper kan virkelig give en god oplevelse for jeres besøgende. Men ordene i sig selv er ikke nok. Specielt ikke hvis I bare skovler teksten ind på siden. Så ender den med at ligne en mur af tekst. Og det er der ingen, som orker at læse

Husk derfor også:

    • Læsevenligt design: Sørg for en god kontrast mellem baggrunden på siden og teksten. Opdel eventuelt også teksten i flere sektioner med forskellige farver bag. F.eks. ved at skifte mellem to forskellige farver. Husk: Opdelingen og brugen af baggrundsfarver skal gerne virke logisk i forhold til teksten. Så bryder det tekstmuren op, og giver folk bedre overblik over teksten.
    • Billeder: Brug mange, relevante billeder, illustrationer, grafer og andre visuelle objekter til at opdele teksten med. Gerne for hver 2-300 ord. Husk også billedteksten. Den har god stop-effekt på dem, der bare scroller ned over siden.
    • Punktopstillinger: De har en god stopeffekt, fordi de virker på samme måde som lister på vores hjerne. Samtidig bidrager de med overblik, og kan være med til at sælge indholdet på siden ind. Brug dem hver gang du normalt ville bruge en opremsning i teksten med kommaer imellem og brug gerne mere grafiske versioner. Eller punktopstillinger med uddybende tekst – som den du er ved at læse nu.
    • Brug mange mellemrubrikker: Brug helst mange mellemrubrikker og opdel dem gerne i flere niveauer, der kan være med til at strukturere teksten bedre for læseren. Det hjælper dem gennem teksten. Indsæt gerne en mellemrubrik for hver 150-200 ord – minimum.
    • Skriv mobilvenligt: Brug mange korte afsnit (med mange korte sætninger) i stedet for et stort tekstafsnit under hver mellemrubrik. Det gør det nemmere og mere overkommeligt at læse teksten. Samtidig kan læseren se både starten og slutningen på afsnittet, når vedkommende læser det på mobilen.
    • Brug Bucket Brigades: Sørg hele tiden for at sælge det næste afsnit i teksten ind ved at pege fremad i teksten. Eller brug korte sætninger, der fanger skimmerens opmærksomhed, og holder på den læser, der er ved at køre træt. De kaldes for Bucket Brigades, og er f.eks. ”Men vent! Der er mere endnu”, ”Nu bliver det interessant” eller ”Sandheden er, ….”. Eller den gode gamle: ”Det kommer vi tilbage til senere”, som også er brugt tidligere i denne artikel.

Så indhold er ikke bare tekst. Det er også design, billeder og intelligent og læservenlig skrivestil. Har I brug for hjælp til det, sidder vi altid klar her hos BYRO.

Vi skaber resultater,
skal vi mødes?

 

+ 45 7060 3939  /  byro@byro.dk

Wordpress webbureau
Wordpress webbureau
Hubspot bureau
Google Partner
bureau byro

Sønderborg

Asylvej 13, 1. 1 sal
DK-6400 Sønderborg

Kontakt os

byro@byro.dk

+45 7060 3939