Vælg en side
04 Responsivt vs. mobile-first!
04

Hvad er egentlig forskellen mellem responsivt og mobile-first webdesign?

Vi skriver tit, at vi arbejder med mobile-first frem for responsivt webdesign. Men hvad er egentlig den store forskel mellem de to former for webdesign? For begge giver jo en hjemmeside, der ser perfekt ud på både mobil, tablet og computer – eller gør de?

Mange er forvirrede over, hvad katten forskellen er på almindeligt responsivt webdesign, og så det vi kalder mobilvenligt eller mobile-first webdesign. Det er det sidste, vi altid anbefaler i vores blogindlæg, og i øvrigt den måde vi tilgår webdesignopgaver til almindelige hjemmesider og webshops.

Det korte svar er: Forskellen er udgangspunktet! Den lange svar får du her:

Almindelig responsivt design tager udgangspunkt i computeren

Det traditionelle responsive design tager udgangspunkt i computer-versionen af webdesignet, og tilpasser så visningen til smallere skærme efter nogle foruddefinerede skærmbredder og regler.

Fordelen er, at du kun behøver at vedligeholde et websted, i stedet for at have to forskellige. Sådan var det før 2010, hvor responsive-teknikken blev lanceret.

Ulempen er, at responsivt webdesign primært nedskalerer billeder og grafik, samt flytter rundt på kolonnerne i designet efter nogle faste, foruddefinerede retningslinjer. Det kan medføre uhensigtsmæssigheder eller gøre de grafiske elementer så små på mobilskærmene, at hjemmesiden praktisk talt ikke bliver til at se ordentligt på mobilen.

Mobile-first tager udgangspunkt i mobilskærmens størrelse

Det undgår du, hvis du opbygger dit webdesign til mobilen først. Det betyder, at billeder, grafik og tekst sættes op, så det altid er nemt at overskue siden på mobilen og nemt at læse den på den lille mobilskærm. Samtidig kan du målrettet vælge at skjule indhold, der ikke egner sig til at blive set på en mobil. F.eks. brede tabeller. Du kan også vælge at bygge en særlig version at dette indhold, der passer til den smalle visning på mobilen, og så vise den mere traditionelle og fyldige version, hvis den besøgende anvender en større skærm.

Det betyder, at du bliver nødt til at planlægge indholdet på dine websider på en anden måde. Det tager lidt længere tid og kræver lidt mere planlægning. Men det sikrer dig, at de besøgende altid får det bedste indtryk af dit indhold og dit firma, uanset hvilken enhed de ser siden på. Der er aldrig noget, der bliver så småt og gnidret, at det ikke er til at læse.

Og da fleste søgninger foregår fra mobilen, er det oplagt, at det er mobil-versionen der er udgangspunktet for dit webdesign.

Men det er ikke alt!

Masser af ekstra bonus ved mobile-first webdesign

For samtidig giver det mobilvenlige design en hjemmeside, der indlæses hurtigere – også på de andre enheder. For billeder, grafik og video er naturligvis optimeret til download over de fortsat lidt langsommere dataforbindelser på mobilen.

Derudover opnår du den bonus, at siden får bedre placeringer i søgeresultaterne. For Google vurderer din hjemmesides placering i søgeresultaterne ud fra mobilversionen. Så kører konkurrenterne med en gammeldags hjemmeside uden responsivt eller mobilvenligt design, er det din genvej til at slå dem i søgeresultaterne.

Få en mobile-first hjemmeside og mærk forskellen

Så næste gang du skal vælge nyt webdesign, eller henter et nyt WordPress-tema fra en af de mange gratis eller betalte tjenester på nettet, er der en meget god grund til ikke bare at vælge et responsivt webdesign. Det skal være mobile-first – noget som f.eks. Divi Framework fra Elegant Themes har gjort nemt at implementere. For her kan du vælge, hvilken enhed hver eneste komponent i designet skal være synlig på – og derfor nemt bygge forskellige versioner til de enkelte platforme i det samme webdesign.

Vil du også have en mobile-first hjemmeside eller webshop? Så send mig en mail på hl@byro.dk eller kontakt os på chatten på vores hjemmeside. Så hjælper vi dig i mål!

 

Professionel rådgivning

Har du spørgsmål til valg af HubSport løsning, som du ikke kan finde svar på her på siden?

Udfyld kontaktformularen herunder.
Så kontakter vi dig og hjælper dig helt i mål med valget af den rigtige HubSport løsning.

Hubspot Bureau
Reklamebureau
Google Bureau